20 miljarder back, per år 2020 och 2030

landsbygdsbo

Trådstartare
Svarte Petter i valrörelsen bliv väl det beska kortet.
Ska bli intressant vem som vågat lägga upp det på bordet.
Nyttjandet av välfärden kommer att öka explosionsartat, dels på grund av en åldrande befolkning, fler barn och ett stort antal individer som inte lyckats integrera sig i vårt samhälle (skaffat eget boende o inkomst).

Till det har vi en felaktig demografi på vårt bostadsbestånd, vi har byggt för mellan o överklass de senaste 10 åren, så arbetslösa o låginkomsttagare har inte råd att hyra/köpa in sig där.

Frågan är , vad eller rättare sagt hur ska vi hantera situationen.?

Överkonsumtion av sjukvård kan vi rätt lätt minska genom att öka besöksavgifterna. Säg 500 :- på vårdcentralen och 1500:- på akuten. Svider? visst Men möjligheten finns ju att ge astmatiker o andra stamkunder ett sk. frikort. Men att knalla ner till akuten för att man inte har lust att vänta på VC ska kosta. Skippa det höjda barnbidraget (5 miljarder per år).....Sänk barnbidraget, för över hela den summa som det bidraget innehöll och för över detta till bostadsbidraget istället. Då får vi ett behovsanpassat bidrag som inkluderar barnbidraget.
Naturligtvis ingen tillgång till försäkringssystemen utan att man är medlem..dvs svensk medborgare eller har uppehållstillstånd.
tandvård via samhället, endast akut..dvs utdragning av ruttna tänder..osv..

Det är bara förslag, men eftersom skattetrycket idag ligger på en extremt hög nivå å tvivlar jag på att vi kan höja så mycket att vi kan bibehålla välfärden i den form vi har och i den form regeringen utlovar i sin valfläskbudget.

Men det skulle vara intressant om ngr kunde komma med konstruktiva o genomförbara förslag.
 
Det är ju MP;s baby...vad som orsakar förseningarna i dag är väl överbelastning o brist på underhåll. Ett extra spår i en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Stockholm ej höghastighets skulle kunna fixas till för en bråkdel av den summan. För iom brobygget Rödby-Puttgarden så kommer förmodligen containertrafiken mellan Skandinavien o Europa (Hamburg o Rotterdams containerhamnar) att öka och det vore en fördel att kunna köra den på stålhjul istället för gummihjul.
 
Jag håller inte med om att det idag ligger på en extremt hög nivå. Förvisso ligger Sverige relativt högt generellt, men idag - efter jobbskatteavdragen - ligger skattetrycket inte på en extremt hög nivå. Det där är bara gnäll, imho.
Vi ligger väl på femte plats och det är väl då att, i internationell jämförelse, att betrakta som extremt hög nivå

Men visst, vi ser ju varför exempelvis systembolaget håller höga skatter = för att hålla ner konsumtionen...höjer vi skattetrycket i Sverige så lär ju omsättningen sjunka, vi tvingas betala skatt istället för att konsumera...på sikt leder detta till en lägre skattebas = mindre pengar till fler som behöver...
 
Sen är jag litet skeptisk till att anlägga särskilt mycket mer infrastruktur innan de befintliga anläggningarna är väl underhållna och fungerar. En triangel Gbg-Malmö-Sthlm-Gbg skulle, utifrån de kostnadsuppskattningar per sträcka som jag sett (typ 30-40 tkr/meter) kosta uppåt 40-50 miljarder. Det blir en hel del underhåll för de pengarna.
 
Det förstår jag. Men vi ligger nog betydligt mer efter vad det gäller underhåll på vägar o järnvägar. Och för att tillvarata de logistiska fördelar som den fasta förbindelsen mellan Danmark o Tyskland innebär, ja då måste vi öka kapaciteten på befintliga vägar o järnvägar. Rent praktiskt har vi idag nått taket vad det gäller den kombinerade spårtrafiken (gods + människor) därför är ett extra spår från Mellansverige ner till Danmark nästan nödvändigt.
 
Men förutom ett överutnyttjad järnvägsnät hårt belastat vägnät och ett överbelastat socialt skyddsnät så... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp