2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag väger mer nu än när jag började.. Hade ett rejält tapp men veckan efter var jag tillbaka på noll igen trots inga ändrade vanor. Förstår verkligen inte!

Fy vad trist :( Förstår inte heller vad sånt kan bero på. Själv är jag bortskämd med att min kropp ger snabb respons på förändring. Ja, då går ju ut båda hållen då såklart..
 
Ja, väger allt och skriver in i Lifesum.



Ja, jag väger mer nu än när jag började.. Hade ett rejält tapp men veckan efter var jag tillbaka på noll igen trots inga ändrade vanor. Förstår verkligen inte!

Jag hade likadant med en medicin -16/17. Hur mycket jag än försökte så gick jag bara ner några kilon (typ 4) och sen tog det stopp. Kändes inte lönt att försöka ens. Men sen bytte jag på mitt initiativ (min läkare låter mig rodda rätt bra själv med vad jag vill knapra, men säger givetvis till om den jag efterfrågar inte är ett alternativ. Läkaren är väldigt öppen för förslag) tillbaka till en jag funkat med tidigare men mest slutade med pga gigantiska piller som nästan kvävde mig när jag försökte svälja :crazy:
Men bad om att få en lägre dos på pillerna, som då gör att dom blir mindre. Så tar 4 st istället för 1. Annars är dom 4 tillsammans lika stora som 1 :meh:
En hel utläggning här ser jag :p
Men bytet funkade och sen dess funkar det att gå ner. Det är säkert något i din medicin som gör något kemiskt i din kropp så du inte kan tappa vikt. Precis som man kan gå upp/svullna upp av kortison utan att man ändrat kosten utan ändrar ämnesomsättning och hur och var man lagrar fettet.

Därför tycker jag också att du kämpar superbra och inte bara ger upp utan håller dig till dina kalorier. Jag vet att du skrivit tidigare att du tar medicinen för att du mår bra på den och därför inte kikar på alternativ. Men, jag tror att du måste testa att byta för att se om det är den som orsakar problemet. Samtidigt får du ju problemet med att måendet kan helomvändas och det är absolut inte bra. Så jävla rävsax helt enkelt :( :heart
 
Står på samma vikt som igår, vilket är bra! Kan betyda att det vänder nu :nailbiting:
Hatar hormonvecka, vaknade med 3 finnar idag. Så himla roligt att dom inte överger en trots att man är över 30 :meh:

Äntligen kommit ut på promenader igen. En igår och än så länge en idag. Borde bli en till i eftermiddag :)
 
@MM tack för pepp! Har pratat om att byta till litium men det kan ge hudproblem och jag har redan psoriasis.. Abilify ska ju vara viktneutral sägs det så läkaren trodde väl egentligen inte att det skulle hjälpa att byta.
Vi får se vad som händer, ska boka en tid för provtagning framöver och kolla så b12 är okej. Måste bara samla lite mod först, hatar sprutor!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Nu känner jag att jag är lite på gång igen. Jag har gjort en tabell som jag fyller i varje dag (vikt, fysisk aktivitet, inget socker osv), bara för att få lite motivation till att sköta mig. Vågen har nu återigen visat på nedgång, men pga uppgång under senaste två veckorna så är jag snarare på 0 nu. :rofl:

Intervallpass nummer 17 avklarades i tisdags med, så idag är det dags för nummer 18. Det känns riktigt bra! Om 5 veckor är det dags för vårruset :eek:
 
I dag kandes byxorna storre :nailbiting: sa med viss forskrackelse tog jag fram vagen. OCH det ar -1/2 kilo till :banana:
Nu ar det ett kilo kvar tills jag lagger mig pa "maintenance" vikt ... men det lar ta nagra dagar eller nagon vecka ... I kvall ater vi hamburgare med Son med familj ... och jag tar absolut ett glas vin till! :cool:
 
Vikten är fortfarande oförändrad men har haft exakt samma siffror i 4 dagar nu så det borde väl ändra sig snart tycker jag men har fortfarande känningar så än så länge pågår hormonveckan. Jag kallar det hormonvecka och inte mensvecka för någon mens har jag inte (pga spiral) men får ändå något hormonknas nån gång i månaden. Min kropp är väldigt hormonstyrd märkte jag av tidigt i livet. Tex så kunde jag aldrig hoppa över mensen när jag åt p-piller så som man ska kunna göra om man hoppar över sockerpillerna nån enstaka gång. Min mens kom punktligt ändå varje gång jag försökte men spiralen gör iaf att jag inte får mens (nån gång har det blivit rosa på pappret så helt klart vill den men jag hoppas den håller sig borta :devil:). Någon fördel med den. Förutom att undvika graviditet då :p

Aldrig haft en så här lång platå men bara att stå ut och jag kommer öka motionen igen nu så förhoppningsvis är det neråt nästa fredag :)
Mest frustrerande för att jag är så nära mitt delmål som är av större betydelse psykiskt så hade så gärna velat nå det. Men tids nog, massa tålamod tills dess :cautious: :p
 
Upp 1 kg sen igår igen O_o Det svajar vilt här, skyller på fredagen den 13:e.

:laugh: Jag tänkte samma sak. Definitivt fredagen den 13;es fel att jag står still :mad: :p
Eller så beror det på värmen. Lite mer logiskt tänkande. Värme brukar göra att man blir mer svullen (tänk fingrarna och ringar. På sommaren kan dom sitta lite tightare än vintertid) och vi har precis denna veckan fått hit värmen (varierar mellan 8-20 grader) och därför står jag helt stilla men egentligen har tappat något hekto fett som dock inte visar sig på vågen då jag samtidigt blivit något svullen av värmen. En riktigt varm sommardag kan ju fötterna svullna upp med. Så jag skyller på värmen :angel: :D
 
Funderade lite på det där med BMI och midjemått. Jag vet att när jag tränade för en del år sedan fick jag smalare midja = starkare magmuskler utan att jag egentligen gick ner i vikt. Så det kan nog också bli lite fel.

Så, jag har inte vågat ställa mig på vågen, orkar liksom inte med att se eländet - däremot vägs katten i sin fiskevåg noggrant :grin: Skulle önska ibland att någon höll lika noga ordning på min diet som jag på kattens. Just nu tror jag att jag fokuserar mest på att inte gå upp ännu mer utan stå stadigt och sedan långsamt lägga om kosten.

Inte riktigt läge för mig att börja räkna kalorier just nu, jag blir som en trotsig femåring alltför lätt. Som när jag går till min diabetesläkare, konstaterar urusla värden och köper en påse smågodis på vägen hem för 'att visa honom' inte direkt rationellt tänkande :meh:Gått upp i vikt, ja men då blir det bra att gå och inhandla cola och chips.

Jag tänker att små förändringar kan ge resultat på sikt? Inte mer än en *host* :o läskflaska i veckan intagen tillsammans med min veckosushi jag kan se fram emot som jultomten vid sagda fem års ålder ;) Äta pasta en gång istället för flera gånger. Mer grönsaker och mindre potatis och ris. Känner att jag inte tänker att det är en diet utan en livsstil. Långsamt sortera bort snabba kolhydrater och ersätta med magert protein och rotgrönsaker.

Herregud nu ställde jag mig ändå på vågen. Orkar inte skriva ut här hur mycket jag väger bara att jag gått upp ca 1.5 kg på sex , sju veckor och då har jag ändå legat relativt stadigt under mer än ett år. :banghead:

Slut med läsk, godis och chips!

Katten väger också för mycket men hon ska gå ner 200 g till 3.1 kg.
 
:laugh: Jag tänkte samma sak. Definitivt fredagen den 13;es fel att jag står still :mad::p
Eller så beror det på värmen. Lite mer logiskt tänkande. Värme brukar göra att man blir mer svullen (tänk fingrarna och ringar. På sommaren kan dom sitta lite tightare än vintertid) och vi har precis denna veckan fått hit värmen (varierar mellan 8-20 grader) och därför står jag helt stilla men egentligen har tappat något hekto fett som dock inte visar sig på vågen då jag samtidigt blivit något svullen av värmen. En riktigt varm sommardag kan ju fötterna svullna upp med. Så jag skyller på värmen :angel::D

Jag skyller på att jag tränade ett hårt benpass på gymmet igår och har direkt lagt på mig 1 kg muskelmassa :angel:
 
Funderade lite på det där med BMI och midjemått. Jag vet att när jag tränade för en del år sedan fick jag smalare midja = starkare magmuskler utan att jag egentligen gick ner i vikt. Så det kan nog också bli lite fel.

Så, jag har inte vågat ställa mig på vågen, orkar liksom inte med att se eländet - däremot vägs katten i sin fiskevåg noggrant :grin: Skulle önska ibland att någon höll lika noga ordning på min diet som jag på kattens. Just nu tror jag att jag fokuserar mest på att inte gå upp ännu mer utan stå stadigt och sedan långsamt lägga om kosten.

Inte riktigt läge för mig att börja räkna kalorier just nu, jag blir som en trotsig femåring alltför lätt. Som när jag går till min diabetesläkare, konstaterar urusla värden och köper en påse smågodis på vägen hem för 'att visa honom' inte direkt rationellt tänkande :meh:Gått upp i vikt, ja men då blir det bra att gå och inhandla cola och chips.

Jag tänker att små förändringar kan ge resultat på sikt? Inte mer än en *host* :o läskflaska i veckan intagen tillsammans med min veckosushi jag kan se fram emot som jultomten vid sagda fem års ålder ;) Äta pasta en gång istället för flera gånger. Mer grönsaker och mindre potatis och ris. Känner att jag inte tänker att det är en diet utan en livsstil. Långsamt sortera bort snabba kolhydrater och ersätta med magert protein och rotgrönsaker.

Herregud nu ställde jag mig ändå på vågen. Orkar inte skriva ut här hur mycket jag väger bara att jag gått upp ca 1.5 kg på sex , sju veckor och då har jag ändå legat relativt stadigt under mer än ett år. :banghead:

Slut med läsk, godis och chips!

Katten väger också för mycket men hon ska gå ner 200 g till 3.1 kg.

Små förändringar är super. Visst, vågen kanske inte rusar nedåt och ger en den är ego-kicken som man behöver ibland. Men går man ner fort så är ju risken att man går upp fort igen. Det där med ändrade vanor, långsiktigt tänk osv. är ju klyschigt nog det enda rätta.
 
Funderade lite på det där med BMI och midjemått. Jag vet att när jag tränade för en del år sedan fick jag smalare midja = starkare magmuskler utan att jag egentligen gick ner i vikt. Så det kan nog också bli lite fel.

Så, jag har inte vågat ställa mig på vågen, orkar liksom inte med att se eländet - däremot vägs katten i sin fiskevåg noggrant :grin: Skulle önska ibland att någon höll lika noga ordning på min diet som jag på kattens. Just nu tror jag att jag fokuserar mest på att inte gå upp ännu mer utan stå stadigt och sedan långsamt lägga om kosten.

Inte riktigt läge för mig att börja räkna kalorier just nu, jag blir som en trotsig femåring alltför lätt. Som när jag går till min diabetesläkare, konstaterar urusla värden och köper en påse smågodis på vägen hem för 'att visa honom' inte direkt rationellt tänkande :meh:Gått upp i vikt, ja men då blir det bra att gå och inhandla cola och chips.

Jag tänker att små förändringar kan ge resultat på sikt? Inte mer än en *host* :o läskflaska i veckan intagen tillsammans med min veckosushi jag kan se fram emot som jultomten vid sagda fem års ålder ;) Äta pasta en gång istället för flera gånger. Mer grönsaker och mindre potatis och ris. Känner att jag inte tänker att det är en diet utan en livsstil. Långsamt sortera bort snabba kolhydrater och ersätta med magert protein och rotgrönsaker.

Herregud nu ställde jag mig ändå på vågen. Orkar inte skriva ut här hur mycket jag väger bara att jag gått upp ca 1.5 kg på sex , sju veckor och då har jag ändå legat relativt stadigt under mer än ett år. :banghead:

Slut med läsk, godis och chips!

Katten väger också för mycket men hon ska gå ner 200 g till 3.1 kg.
Tänk om man bara hade 200g att gå ner, det hade varit nice! :rofl:
 
Så, då har jag beställt måltidsersättning :) Så jag lär börja på tisdag. Ska bli spännande faktiskt :) Jag är mycket väl medveten om att det är en Quick-fix, men jag måste chocka systemet lite. Två p-piller om dagen sätter sina spår på ämnesomsättningen :(
 
Funderade lite på det där med BMI och midjemått. Jag vet att när jag tränade för en del år sedan fick jag smalare midja = starkare magmuskler utan att jag egentligen gick ner i vikt. Så det kan nog också bli lite fel.

Så, jag har inte vågat ställa mig på vågen, orkar liksom inte med att se eländet - däremot vägs katten i sin fiskevåg noggrant :grin: Skulle önska ibland att någon höll lika noga ordning på min diet som jag på kattens. Just nu tror jag att jag fokuserar mest på att inte gå upp ännu mer utan stå stadigt och sedan långsamt lägga om kosten.

Inte riktigt läge för mig att börja räkna kalorier just nu, jag blir som en trotsig femåring alltför lätt. Som när jag går till min diabetesläkare, konstaterar urusla värden och köper en påse smågodis på vägen hem för 'att visa honom' inte direkt rationellt tänkande :meh:Gått upp i vikt, ja men då blir det bra att gå och inhandla cola och chips.

Jag tänker att små förändringar kan ge resultat på sikt? Inte mer än en *host* :o läskflaska i veckan intagen tillsammans med min veckosushi jag kan se fram emot som jultomten vid sagda fem års ålder ;) Äta pasta en gång istället för flera gånger. Mer grönsaker och mindre potatis och ris. Känner att jag inte tänker att det är en diet utan en livsstil. Långsamt sortera bort snabba kolhydrater och ersätta med magert protein och rotgrönsaker.

Herregud nu ställde jag mig ändå på vågen. Orkar inte skriva ut här hur mycket jag väger bara att jag gått upp ca 1.5 kg på sex , sju veckor och då har jag ändå legat relativt stadigt under mer än ett år. :banghead:

Slut med läsk, godis och chips!

Katten väger också för mycket men hon ska gå ner 200 g till 3.1 kg.

Små förändringar blir stora i slutändan om man håller liv i dom :)
För egen del kan jag inte gå på midjemått pga 3 graviditeter som satt sina spår. Jag brukar dock ligga runt 68-73 vid min vanliga vikt och jag uppskattar att jag får dra av minst 5 cm för att göra måttet rättvisa. Någon träning kan inte påverka i mitt fall. Så man får ta midjemåttet med en nypa salt och se till sin egen situation. Jag räknar mig själv som en undantagsperson från den regeln pga ovanstående anledning även om jag ligger inom normalspannet när jag har min normalvikt.
 
Äntligen!
Ner 0,7 kg sen igår :up:

Verkar som B&J fick fart på det :D
Hoppas det fortsätter åt denna hållet nu då :)
Ska iväg och hälsa på min mamma över dagen men har deklarerat att jag tänker på vikten så kommer undvika fällorna idag. Åt både chips och B&J igår så jag har fått så jag klarar mig ett tag :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Bon
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
646
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
3 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp