2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, nu kör vi! 85,5kg ska bli 70! Har för femtioelfte gången gått med i viktklubb men nu ska det bli av. Är 1,80 lång så 70 är min idealvikt på pappret. Har aldrig vägt under 78, så 70 känns helt galet lite.. Men ska ge det ett helhjärtat försök nu!
 
Bestämt mig för att köra lite LCHP men med viktklubb, dvs kaloriräkning. Vet sedan innan att jag mår bra av lite kolhydrater och mycket protein, speciellt på tiden då jag tränade. Träningen låter jag dock ligga på hyllan så länge. Bättre att fokusera på maten till att börja med och få portionskontroll. Så lätt att jag börjar träna som fasen för att kunna äta som vanligt, och det är inte riktigt meningen. Då går jag bara upp igen när jag slutar träna.
 
Haft min syrra på besök över helgen och har trots det lyckats hålla mig på banan. Annars åker det lätt ner något extra när man har besök tycker jag.

Någon som har förslag på mellanmål?
Enda kravet är att det ska vara ordentligt mättande och max runt 400 kcal. Går alltså få ett rejält mellanmål men ju mindre kcal desto bättre så det blir mer till övriga måltider.
Det är maken som har börjat bli hungrig som en varg mellan lunch och middag sen han började den där utmaningen han är med i och samtidigt gjorde förbättringar på kosten. Han är inte typen som blir mätt på ett kokt ägg utan behöver bukfylla.
Mitt huvud är tomt på idéer..
 
Haft min syrra på besök över helgen och har trots det lyckats hålla mig på banan. Annars åker det lätt ner något extra när man har besök tycker jag.

Någon som har förslag på mellanmål?
Enda kravet är att det ska vara ordentligt mättande och max runt 400 kcal. Går alltså få ett rejält mellanmål men ju mindre kcal desto bättre så det blir mer till övriga måltider.
Det är maken som har börjat bli hungrig som en varg mellan lunch och middag sen han började den där utmaningen han är med i och samtidigt gjorde förbättringar på kosten. Han är inte typen som blir mätt på ett kokt ägg utan behöver bukfylla.
Mitt huvud är tomt på idéer..

Kvarg/keso/yoghurt med nötter kanske? Eller en skål havregrynsgröt med frukt? 400 kcal är ju rätt mycket, så skulle ju kunna vara en dubbelmacka av grovt bröd med kalkon på tex. Jag gillar knäckebröd med makrill på, det är väldigt mättande.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Haft min syrra på besök över helgen och har trots det lyckats hålla mig på banan. Annars åker det lätt ner något extra när man har besök tycker jag.

Någon som har förslag på mellanmål?
Enda kravet är att det ska vara ordentligt mättande och max runt 400 kcal. Går alltså få ett rejält mellanmål men ju mindre kcal desto bättre så det blir mer till övriga måltider.
Det är maken som har börjat bli hungrig som en varg mellan lunch och middag sen han började den där utmaningen han är med i och samtidigt gjorde förbättringar på kosten. Han är inte typen som blir mätt på ett kokt ägg utan behöver bukfylla.
Mitt huvud är tomt på idéer..
Matmiffins med kalkon istället för skinka?
 
  • Gilla
Reactions: MM
Kvarg/keso/yoghurt med nötter kanske? Eller en skål havregrynsgröt med frukt? 400 kcal är ju rätt mycket, så skulle ju kunna vara en dubbelmacka av grovt bröd med kalkon på tex. Jag gillar knäckebröd med makrill på, det är väldigt mättande.

Kvarg äter han ju :) Får köpa hem det.
Keso får jag nog aldrig i honom men drickyoghurt kan funka med då det är enklast med hans jobb.
Havregrynsgröt äter han till frukost :)

Matmiffins med kalkon istället för skinka?

Det kan man ju göra. Ska kika vad det finns för recept. Men det vore smidigt för honom att ha på jobbet :)
 
Kvarg äter han ju :) Får köpa hem det.
Keso får jag nog aldrig i honom men drickyoghurt kan funka med då det är enklast med hans jobb.
Havregrynsgröt äter han till frukost :)



Det kan man ju göra. Ska kika vad det finns för recept. Men det vore smidigt för honom att ha på jobbet :)
Kesoplättar är grymt gott :love:
 
Snart 4 veckor på 5:2 nu och jag har lagt märke till ett par saker:
Mindre gottesugen trots att jag tillåter mig att äta vad jag vill när jag inte fastar.
Många godis/ kakor är för söta
Blir inte hungrig lika snabbt/ blir snabbare mätt.
:up:
 
Snart 4 veckor på 5:2 nu och jag har lagt märke till ett par saker:
Mindre gottesugen trots att jag tillåter mig att äta vad jag vill när jag inte fastar.
Många godis/ kakor är för söta
Blir inte hungrig lika snabbt/ blir snabbare mätt.
:up:
Där tror jag att du har gjort största vinsten, nu kommer det gå lättare!
 
Jag har börjat med Lifesum den här veckan. Fördelen med den eländiga influensan var att den bröt sötsuget eftersom jag tappade aptiten helt. Så jag har fått lite snålskjuts.
 
Sällar mej till tråden för å se om jag kan få lite idéer och tips.
Jag har gått upp 5kg sen i sommras, nä det är inte jättemycket men på mej som är spensligt byggd så ser det jättemycket ut. Tröståt lite för mycket och gick upp 3kg cirkus när jag mådde dåligt. Sen har ytterligare 2kg ramlat på mej fastän jag har återgått till mitt normala ätande. Äter mediciner som dom flesta går upp kraftigt i vikt av men jag får mer problemet med att vikten är alldeles för stabil. Hopplöst att gå ner. Har provat lite allt möjligt men går ner max 3kg och sen är det tvärstopp. Gick dock ner från 75 till 70 till 68 till 65 för några år sen när jag först slutade med antidepressiva och sen börja räkna kalorier. Men vid 65 tog det stopp. Inte ett gram gick jag ner sen. Alla idéer är slut och jag känner jag mår inte bra. Kan inte byta medicin heller bara sådär. Har ätit den i snart 15 år och den gör att jag kan leva normalt liv. Känner mej så otroligt uppgiven
 
Där tror jag att du har gjort största vinsten, nu kommer det gå lättare!
Ja jag tänker det också även om jag trillar dit ibland vad det gäller sötsaker. Är ju en tröstätare och trötthetsätare och där gäller det att jag kan hålla ihop det. Åt godis jag egentligen inte ville ha i lördags då jag var så trött att jag höll på att däcka ihop och vi var bortbjudna. Det är svårt när man inte tycker om kaffe :meh:
 
NU jädrar i lådan ska 75 kg bli 65 kg (till att börja med) Mår verkligen inte bra i den kroppen jag har nu, astman blir sämre, trött, orkar inte, känner mig tung, sämre balans..
Försöker numera tänka innan jag äter; varför äter jag det här? Och efter jag började med det så har det blivit mer vegetariskt, mindre portioner och mindre skräpmat. Kör LifeSum för att hålla koll och vissa saker som jag visste var dåliga (skräpmat) visste jag inte HUR dåliga dom var. Köpte en Max-meny häromveckan och det blev ju hysteriska typ 1100 kcal på ETT mål! Nästan hela dags-mängden på ett mål. Så nej det känns så otroligt mindre lockande nu när man ser vad och hur mycket det faktiskt är i grejjerna man stoppar i sig.
Jag är mycket mer pepp på att äta saker som tillför min kropp bra saker istället. Ibland äter jag absolut godis eller en pizza men inte lika ofta som innan och nu är jag medveten om att jag äter det här då får jag väga upp det med annan mat/träning.
Den här omgången är jag schysstare mot mig själv också, jag får ordning på maten innan jag kör igång med mer träning, innan har jag varit 200% på allt "Nu ska det bli ändring- style" mindre mat, mer träning, räkna kalorier, inget vin, choklad, ingenting, vilket gjorde mig trött och opepp och det höll inte i längden.
Nu försöker jag vara mer pragmatisk och tänka först lite mindre portioner, sen bättre mat, och när jag fått ordning på den så kan jag komma igång med träning mer regelbundet. Nu går jag 2 gånger i veckan för att hålla igång.
 
Jag började med 5:2 igår. Tänkte försöka ge det några veckor i alla fall, men vet sedan tidigare att jag tycker att det är ganska jobbigt :p

Första fastedagen igår gick över förväntan iaf. Imorgon är det dax igen. :p
 
Jag började med 5:2 igår. Tänkte försöka ge det några veckor i alla fall, men vet sedan tidigare att jag tycker att det är ganska jobbigt :p

Första fastedagen igår gick över förväntan iaf. Imorgon är det dax igen. :p
Jag har ju bara gjort det i några veckor men för mig funkar det super med ett ägg till frukost, lättare soppa till lunch och en sallad med sojabiff och balsamvinäger till middag :d
 
Jag har ju bara gjort det i några veckor men för mig funkar det super med ett ägg till frukost, lättare soppa till lunch och en sallad med sojabiff och balsamvinäger till middag :d

Gårdagens för mig blev två finncrisp med makrill i tomatsås & kaffe (kommer lära mig dricka kaffe svart på köpet, haha), sen en liten Kvarg & ett Kokt ägg till "lunch" och sen en köpesoppa till middag. Var ute och gick/stod en massa på jobbet och frös som fan, men det gick ändå okej med så lite mat.

Idag började jag dagen med smoothiebowl, finncrisp med ägg & makrill plus kaffe. Så himla gott med frukost idag! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
569
Senast: Bon
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
735
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp