Maoam

Trådstartare
Nu på årets andra dag är det väl hög tid att fundera på målen 2018. Så vad har ni för mål, drömmar, ambitioner för era dressyrhästar i år? Och hur ska ni ta er dit?
 
Min blir 5 i år så målet är först och främst att debutera på tävlingsbanan. Flyter allt på som det ska vill jag prova starta i FEIs 5-årsprogram med unghästbedömning. Hade varit jättekul om det kunde räcka till Breeders Trophy, så det får väl vara drömmen :p, men kommer inte jaga efter kval.
Sedan vill jag hinna prova träna terräng med henne också.
 
Mitt mål med Barb är att fortsätta rida MsvC. Vill slipa på detaljerna ffa i galopprogrammet i år. Känns som om vi ger bort för mycket poäng där och målet är att kunna klämma till med nån 8a på enkla bytena. Hoppas att det blir en grenledarcup också och att jag hade lyckats kvala till finalen och faktiskt kunna rida den i år. Och så vill jag åka ner på Connemara SM igen och se om vi kan försvara vår titel från 2016 :D!

Med Burb är målet att hon ska bli avspänd inne på tävlingsbanan. Vi håller oss i LB i år med största sannolikhet. Kanske blir det nån LA-start om hon helt plötsligt gör ett utvecklingssprång som hon gjorde förra året då allt helt plötsligt fungerar. Men det är isf bara en bonus :). Vill ta med henne ner till connemarariksen också för att rida nån hunterklass.
 
Mitt mål är främst att ha roligt - i det ingår att vi ska ut och ha kul i framförallt LB:3 (ev. LB:1)! :)
Sen ska jag ytterligare finslipa på sitsen och inverkan.

För ganska precis 2 år sedan, i början av 2016, hade jag någon idé om att försöka mig på en satsning mot DM för YR (MsvC) som till i år 2018. Alltså typ rida LB 2016, LA 2017 och sikta mot DM som i höst.
Även om H.H absolut skulle klara att gå en MsvC, har det varit alldeles för hackigt och krokigt med avbrott för skador (2016-2017) m.m. Dessutom har inte piloten (jag) på långa vägar finessen för det. Hemmavid tränar vi på vad jag ändå skulle säga är en "LA+ nivå", och H.H klarar det galant, men piloten sabbar med sin (i sammanhanget) kassa sits och inverkan.
Sen vet jag inte riktigt vad jag rent allmänt-moraliskt tycker om "seriös uppåt-satsning" på en blivande 16 åring med artros, mångfacetterade hovproblem och en känslig mage.... Det känns på något sätt som att "krama ur det sista" på ett väldigt osnyggt sätt...
Däremot både P&R, lokala och t.om. regionala LB:3or kommer vi att fortsätta med så länge det känns bra och H.H tycker det är kul. Den "karriären" beräknar jag inte vara över än på flera år och även att faktiskt försöka sätta de där 60% (vårat nuvarande personbästa är 57%) kommer jag faktiskt att försöka "satsa" emot, iaf i år. :up:
 
Mitt mål är att komma ut och tävla igen efter ett års upphåll från tävlingar.
Jag hoppas ju så klart att vi utvecklats under året som varit så mål nr två är ju att förbättra % i LA och starta MSV C till sensommaren hösten.

Målet blir således att kunna rida med mer framåtbjudning i en något högre form med ordentlig schwung.
 
Jag vill arbeta för att få min ängsliga häst trygg på banan. Vi gjorde fyra starter förra året, en gång fick vi utgå eftersom en linje var rakt mot en blomkruka, en gång kom vi inte ner till domarkortsidan alls (men skrapade ändå ihop 60% - nöjd med det :-D ) Två gånger var vi tvåa, en LC på över 70% och en LB på dryga 66%. Det är ju alltså helt klart tryggheten som är primärfokus. Jag kommer fortsätta i Lätt B, men hoppas kunna debutera Lätt A under året. Träningsmässigt hoppas jag komma så långt att vi kan börja arbeta med byten under hösten, men det återstår att se.
 
Mitt mål är att rida på 68 % i MsvC så min tränare tycker att det är ok att jag startar MsvB igen. Hon (ny sen två månader) vill visserligen att jag rider på 70 % innan jag går upp en klass, men 68 är nästan 70 :angel:. Det är bara 3,5 % upp jämfört med senaste starten och det känns faktiskt som att vi skulle kunna rida på det redan nu, om jag har lika bra känsla som jag hade de sista passen innan hans operation.

Fast det stora målet är som vanligt att hålla oss friska. Just nu har han ju nyligen opererats (igen) för struppipning så vi har boxvila i två dagar till, och 4 veckor till ÅB och förhoppningsvis friskförklaring.

Sen vill jag ju gärna byta rent och få till en tävling där han inte känns trött eller som han ska explodera av spänning. Det är svårt det där att ligga på rätt nivå.
 
Jag har ju ingen egen häst utan rider min medryttarhäst 2 dagar i veckan. Har som mål att fortsätta utvecklas som ryttare även om jag inte rider så mycket. Vill fortsätta jobba med min sits, som roligt nog fasen är bättre nu än innan mitt långa uppehåll :up:

Kanske frågar hästens ägare om vi får testa någon tävling ngn gång, hade varit roligt men jag vet inte alls hur hon tänker i den frågan.

Annars är mitt stora mål att fundera ut om jag ska köpa häst eller inte, och isf börja spara ordentligt med pengar :)
 
Har ett russ (som i år blir 7år) som jag tänker försöka sätta igång och rida minst P&R med i höst. blir troligen LC och målet är ju att få över 60%. hade en lättare hälta i slutet av förra året som förhoppningsvis ska vara läkt nu. Men har blivit lite stående då jag inte haft tid och ork pga för många andra hästar. Målet är att nästa år starta LB/LA och därefter hoppas jag att jag kan få upp honom till iallafall MSV :D :D Men skyndar långsamt då han har många år kvar och är lite "överabitiös" tror att hältan kom pga det. Planen för att nå målet är att åka och träna för min favorittränare minst 2ggr i månaden - tyvärr bor hon en bra bit iväg. Men hellre kvalitée än kvantitet.
 
Har ett russ (som i år blir 7år) som jag tänker försöka sätta igång och rida minst P&R med i höst. blir troligen LC och målet är ju att få över 60%. hade en lättare hälta i slutet av förra året som förhoppningsvis ska vara läkt nu. Men har blivit lite stående då jag inte haft tid och ork pga för många andra hästar. Målet är att nästa år starta LB/LA och därefter hoppas jag att jag kan få upp honom till iallafall MSV :D :D Men skyndar långsamt då han har många år kvar och är lite "överabitiös" tror att hältan kom pga det. Planen för att nå målet är att åka och träna för min favorittränare minst 2ggr i månaden - tyvärr bor hon en bra bit iväg. Men hellre kvalitée än kvantitet.
Jag tränar också ca 2 ggr i månaden (plus någon extra när jag känner behov). Med en bra tränare tycker jag ofta att det räcker, jag har att jobba med till nästa träning utan problem :-D. Nu har vi haft tre veckors helvila före jul, och då lyxar jag med träning idag, imorgon, nästa torsdag och torsdagen efter det för att riktigt komma igång (och för att jag så väl behöver träningarna som inspiration, rider och tränar utomhus året runt, och har fler hästar att hålla igång)
 
Jag tränar också ca 2 ggr i månaden (plus någon extra när jag känner behov). Med en bra tränare tycker jag ofta att det räcker, jag har att jobba med till nästa träning utan problem :-D. Nu har vi haft tre veckors helvila före jul, och då lyxar jag med träning idag, imorgon, nästa torsdag och torsdagen efter det för att riktigt komma igång (och för att jag så väl behöver träningarna som inspiration, rider och tränar utomhus året runt, och har fler hästar att hålla igång)

ja och ibland kan till och med vara en "helhelg" träning lörd/sönd funka och att man då bara tränar en gång i månaden.
 
Jag har som mål att bli placerad i en LC. Inte så stort jämfört med många andra här, men tillräckligt svåruppnåeligt för mig och Lilla Hästen. (Och ja, det är ett mål som beror av en massa externa faktorer också - hur alla andra rider - men det är ändå något att sikta på, och jag tar det inte på blodigt allvar.) På vägen dit har vi en massa tekniska saker att bocka av. Men framför allt ska det kännas bättre och bättre, och vara roligt, för oss båda.
 
Komma igång med tävlingar igen efter graviditet och mammaledighet, samt få ihop häst, barn och jobb.
Bli placerade i LA och närma oss de 70%, för det krävs bland annat en förbättring av mellantraven och mer stabilitet i formen.
 
Jag har ju också lite mål så klart. Först och främst vill jag tävlingsdebutera min lilla häst, LB är tanken. Kanske, kanske beroende på hur hon fungerar på tävling så kanske ha som mål att testa en LA innan året är slut. Vi gör redan allt som ingår i LA men behöver finslipa lite mer.
Ett annat mål är att rida ut själv, tror inte det blir några problem egentligen, hästen är supersnäll men hittills har vi alltid haft sällskap.
Sen vill jag få tag på ngn som kan hoppa henne åt mig, jag vill inte göra det själv men en grundutbildning i hoppning så att jag kan ta ngt skutt och lite bommar vill jag att hon ska få.
Ridmässigt vill jag hitta mer flyt i skolorna, få till galoppfattningarna lite mer balanserat och kunna ändra formen lite mer ffa kunna länga formen bättre då hon gärna vill bli lite kort.
Jag har inte satt några resultatmål detta året eftersom vi inte tävlat alls tillsammans innan så det får blir lite vad det blir, största målet med tävlingarna i vår är att hon ska känna sig trygg på en tävlingsplats, få rutin och säkerhet och tycka att det är roligt.
 
Mitt mål är samma som de två senaste åren :p MSV B i vår och MSV A i höst men det blir troligen
MSV C igen i vår och MSV B i höst, samma som förra året. Bytena fungerar inte så bra och då är det ju jädrigt svårt att rida MSV B :)
Divan blir ju ändå 11 i år så nu får hon faktiskt skärpa sig! :p

Med Myran är målet 3-års test och att sen ta hem henne och börja bli ett ekipage tillsammans.
 
Mitt mål för året är nog att kunna rida ett LC-program hyfsat på träning :o

—————————

Ev om allt känns bra, starta en LC mot slutet av året (eller paynjump om det känns bättre) men det beror helt på dagsform och hur året gått dittills. Och mer på om platsen är rätt än att det är ’rätt’ gren. :cool:
Status på tävling(pay’n alt lokaltävling) är inte heller det viktiga. En lokal lugn tävlingsplats med bra omgivning går före en trångbodd paynride tex.
Hästens upplevelse är viktigast.
Inget viktigt ’mål’, bara roligt om det blir av.

Ja, vi har en lång bit kvar, hästen ska miljötränas och såklart komma igång nu först efter vila. Där ska vi hitta balans och avspändhet och ro. Mycket av allt hänger på de två sistnämnda :angel:

Kan bli intressant att stämma av denna text i december 2018 :laugh:
 
Mitt mål är att rida på 68 % i MsvC så min tränare tycker att det är ok att jag startar MsvB igen. Hon (ny sen två månader) vill visserligen att jag rider på 70 % innan jag går upp en klass, men 68 är nästan 70 :angel:. Det är bara 3,5 % upp jämfört med senaste starten och det känns faktiskt som att vi skulle kunna rida på det redan nu, om jag har lika bra känsla som jag hade de sista passen innan hans operation.

Fast det stora målet är som vanligt att hålla oss friska. Just nu har han ju nyligen opererats (igen) för struppipning så vi har boxvila i två dagar till, och 4 veckor till ÅB och förhoppningsvis friskförklaring.

Sen vill jag ju gärna byta rent och få till en tävling där han inte känns trött eller som han ska explodera av spänning. Det är svårt det där att ligga på rätt nivå.

Låter som en väldigt vettig tränare ang att starta högre klass !
 
Låter som en väldigt vettig tränare ang att starta högre klass !
Jag tycker nog att det är ett bra mål om det är möjligt. Men det handlar också om att vissa hästar inte har förutsättningar för de poängen, men att de ändå inte ”sätts i skiten” av att gå upp en nivå. Men både hon och jag tror att lilla C ska kunna snäppa upp, och eftersom han lätt blir spänd är det bättre att stanna till han är helt trygg och leker sig igenom klassen.
 
Jag tycker nog att det är ett bra mål om det är möjligt. Men det handlar också om att vissa hästar inte har förutsättningar för de poängen, men att de ändå inte ”sätts i skiten” av att gå upp en nivå. Men både hon och jag tror att lilla C ska kunna snäppa upp, och eftersom han lätt blir spänd är det bättre att stanna till han är helt trygg och leker sig igenom klassen.

Ja precis . Det är det jag kommenterat att grattis till en bra tränare som tycker ni ska ”grunda” innan ni går upp en klass till MSVb :) :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 153
Senast: Tonto
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
493
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
773
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp