2500 km på 71 dagar...

Itz

Trådstartare
... hade igår ridits av två ungerska Husarer som jag stötte på av en ren slump mitt i centrala Halmstad. De var på väg norrut, upp mot treriksröset. Därefter skulle de snedda ned genom Finland och vidare genom baltikum för att komma tillbaka till Ungern igen. Hela kalaset skulle gå på runt 10,000 km enligt snabba beräkningar. Hästarna som användes var arabkorsning och - om jag inte missuppfattade - en ren arab. Därtill två små ponnyer av bergsrasen Hucul.
Tog tillfället i akt och ringde upp en övernattningsplats för hästar och ryttare och fick en pratstund med herrarna. Peter Csepin, som tidigare ridit flera långritter. Bla till Kazakstan och hem till Ungern igen, till Sicilien och till Spanien och Portugal. Under 90-talet hade han även tävlat distansritt.

Jag tror och hoppas att distansarna i Sverige skulle tycka att det var lite intressant, och hoppas att de håller ögonen öppna efter herrskapet ute på vägarna under närmaste månaderna. De tar tacksamt emot sovplatser för hästarna, så bor man på västra sidan av sverige och skulle vilja träffa och husera fyra hästar och två husarer så är det bara att pm:a så har jag telefonnummer till frontryttaren där man alltså bara kan skicka ett sms om vad man heter och vart man bor. Just nu är de troligtvis i Falkenbergstrakten och tar sikte på Göteborg. Därefter är det oklart om de tar en avstickare till Oslo eller fortsätter norrut längs Sveriges inland.

Jag har alltid tyckt att 160-km-ryttarna är otroligt imponernade. Det är en sträcka jag själv aldrig kommer komma upp i. Men att rida 4-6 mil per dag och nå slutmålet på 1000 mil - det är är något i "hästväg"!

DSC_0840.jpg


DSC_0845.jpg


DSC_0851.jpg


DSC_0861.jpg


DSC_0869.jpg
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Vilken mäktig syn! Jag hoppas de får mycket support från distansryttare och andra på sin resa. Fick du veta något om varför de beslutat göra denna ritt?
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Ja det var verkligen helt fantastiskt! Hade ju heller aldrig hört talas om dem, utan min mamma hade kört förbi ett par "ryssar till häst" som hon uttryckte det, vid högskolan. En annan ville ju undersöka om det rörde sig om värmeslag eller något riktigt, så åkte ut med kameran och träffade dessa killarna!

Jag vet inte den exakta anledningen. Han pratade lite om att bevara kulturen, och sen har han ett förflutet där han gör många extremt långa ritter. Han har skrivit tre böcker än så länge och noterade sin resa i en loggbok som jag förstod det som skulle användas till en framtida bok. Sen tror jag att det handlar om en eldsjäl som helt enkelt tycker om detta!
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Vilken mäktig syn (och väldigt fina bilder) ! Otroligt imponerande.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Super häftigt! Det är så mycket jag blir nyfiken på, vem skor hästarna under färden? Hur gör de med foder? Rider de på i alla väder? Otroligt imponerande hur som helst!
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Jag är inte riktigt säker på allt det där:P Jag gissar på att de rider i de flesta väder. På 70 dagar hade de haft 15 hela vilodagar, men gissningsvis har de väl stött på regn och blåst under andra dagar. Skor vet jag inte riktigt. Hade inte blivit förvånad om det gjordes av de själva direkt. De har en websida som man kan läsa lite på, men man får nog köra en google translate om man inte är jätteflink på Ungerska. Tror jag såg något om skoning där dock. Packningen de hade med vägde tydligen runt 56 kg, och då hade de två handhästar/packhästar. Den ena var en hingst på (om jag hörde rätt) 7 år, som inte reds då man tyckte att han var lite ung. 56 kg lär ju inte räcka under 1000 mil, så den fylls nog på längs vägen. Foder för hästarna var ffa gräs längs vägen, men jag *tror* att där fanns lite annat med också. Har ju inte koll på riktigt alla detaljer - där fanns rätt mycket att fråga om som det var om man säger så!

Jag vet inte hur moderatorn ställer sig till länkar, men då det egentligen mest är en infosida med en liten "reselogg" och bilder så hoppas jag att det är ok. Här kan man hitta den i alla fall: http://bakonyiporoszkalok.hu/english-menu/
 
Senast ändrad:
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Ja, såg att det tog stopp där. Snörpligt slut, minst sagt!

Jag personligen reagerade inte direkt på vikten avsevärt när de var här. Musklerna tycker jag väl inte var dåliga heller. Givetvis får de med det arbetet de utför inga muskler som en genomsnittlig svensk ridhäst, utan den plattare, längre varianten. Men omusklade skulle jag nog inte kalla dem.

Sen ska de ju givetvis inte gå med senskada och stora skav. De såg inte uppenbart halta ut när de var här nere i varje fall.
Nåja, trist slut, men man får hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Såren ser naturligtvis inte bra ut och det inte om en häst har en skada, men precis som påpekats är det ju en annan sak med hullet. Hur ser en maratonlöpare ut i jämförelse med medelsvensson? Nu har ju ingen av oss nyligen sett hästarna men dessa foton tagna ur en riktigt usel vinkel också vilket inte gör saken bättre. Trist slut på resan.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Såren ser naturligtvis inte bra ut och det inte om en häst har en skada, men precis som påpekats är det ju en annan sak med hullet. Hur ser en maratonlöpare ut i jämförelse med medelsvensson? Nu har ju ingen av oss nyligen sett hästarna men dessa foton tagna ur en riktigt usel vinkel också vilket inte gör saken bättre. Trist slut på resan.

Ja jag tycker då utifrån dessa foton att dom ser ut som benrangel, som dessutom har sår på avgörande ställen. Hade någon av oss lämnat bort en häst på foder och fått tillbaka den i det skicket hade det blivit en lång arg hur-är-människor-funtade tråd någonstans här på Buke. :angel:

Att även elittränade distanshästar kan se ut som benrangel är liksom en annan sak.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Vad är skillnaden på en elittränad distanshäst och dessa hästar som snittar på 35 km/dag under de 71 dagar som nämns i ursprungsinlägget? Dessa hästar är välmusklade jämfört med endel elittränade distanshästar.
Såren ska givetvis få läka ut men precis som CK säger så är detta hull så katastrofalt så har djurskyddsinspektörerna väldigt mycket att göra om de besöker en distanstävling. En distanshäst har inte samma muskler som en hopp eller dressyrhäst.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Jag kan inte mycket om distans men jag förstår inte hur den här ryggen kan räknas som "välmusklad" någonstans. Att man dessutom tycker det är helt ok att sitta/lägga last på den övergår mitt förstånd.

1120765_jpg_697136img699.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp