3 årig islänning

Balder

Trådstartare
Hej! Jag har en 3 årigt islandssto. Hon är väldigt pigg och det går inte att få henne trött i huvudet vilket gör att hon är lite krånglig (enligt oss människor, hittar inget bättre ord) ibland. Jag är ute och går mycket med henne men hon går på mig och gör hon inte det så skrittar hon så j*vla fort så jag hinner inte med!! Jag vet att hon är sutten på tidigare under korta stunder. Jag funderar lite på om man kan börja rida in henne "på riktigt", så att hon får tänka lite mer och bli lite trött och lugnare på det viset? Dvs skritta uppsutten på långa tyglar i 5-10 min till att börja med för att sedan öka endast tiden successivt? Har provat att longera och tömköra men hon ställer sig på bakbenen mot mig och tycker allting bara är JÄTTEROLIGT och vill nog bara leka massor. Men hon blir ALDRIG trött så jag kan jobba lite med henne. Hur hade ni gjort?
 
Låter snarare som om ni måste arbeta mer från marken...

Ta hjälp av en kunnig tränare är mitt råd.
 
Hej! Jag har en 3 årigt islandssto. Hon är väldigt pigg och det går inte att få henne trött i huvudet vilket gör att hon är lite krånglig (enligt oss människor, hittar inget bättre ord) ibland. Jag är ute och går mycket med henne men hon går på mig och gör hon inte det så skrittar hon så j*vla fort så jag hinner inte med!! Jag vet att hon är sutten på tidigare under korta stunder. Jag funderar lite på om man kan börja rida in henne "på riktigt", så att hon får tänka lite mer och bli lite trött och lugnare på det viset? Dvs skritta uppsutten på långa tyglar i 5-10 min till att börja med för att sedan öka endast tiden successivt? Har provat att longera och tömköra men hon ställer sig på bakbenen mot mig och tycker allting bara är JÄTTEROLIGT och vill nog bara leka massor. Men hon blir ALDRIG trött så jag kan jobba lite med henne. Hur hade ni gjort?

Du får lära henne att gå i ditt tempo och att hon inte får gå på dig. Börjar du rida henne så har du inte löst problemet med att ledas. Det handlar om din tajming att läsa av hästen och ditt kroppsspråk för att vid exakt rätt tidpunkt tala om för hästen vad den förväntas göra. Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med verktygen för att få till det. Befäst kommandon (stopp, skritt) när du leder som du sen kan ta med dig vidare till longering, ridning osv.

Longering kan vara bra, men det ska inte göras för mycket (många varv) på en så ung häst och helst ska den inte få lära sig att det är OK att busa när den longeras. Här handlar det också om tajming och stoppa innan det går överstyr.

Tömkörning är jättebra träning, men det kan bli farligt om hon busar för mycket.

Energi får hon ha, men tänk inte att hon ska bli trött utan att ni ska använda energin till att göra roliga saker (träning) tillsammans. Hon får gärna vara pigg efteråt också, så att hon fortsätter ha en positiv inställning till ert nästa pass. :-)

/V
 
Hej! Jag har en 3 årigt islandssto. Hon är väldigt pigg och det går inte att få henne trött i huvudet vilket gör att hon är lite krånglig (enligt oss människor, hittar inget bättre ord) ibland. Jag är ute och går mycket med henne men hon går på mig och gör hon inte det så skrittar hon så j*vla fort så jag hinner inte med!! Jag vet att hon är sutten på tidigare under korta stunder. Jag funderar lite på om man kan börja rida in henne "på riktigt", så att hon får tänka lite mer och bli lite trött och lugnare på det viset? Dvs skritta uppsutten på långa tyglar i 5-10 min till att börja med för att sedan öka endast tiden successivt? Har provat att longera och tömköra men hon ställer sig på bakbenen mot mig och tycker allting bara är JÄTTEROLIGT och vill nog bara leka massor. Men hon blir ALDRIG trött så jag kan jobba lite med henne. Hur hade ni gjort?
Vad går hon i för hage? Har hon jämnåriga kompisar att busa med?
 
Det låter som en häst som inte kan/får leka i hagen. Finns där vänner som vill busa med henne? Om hon rastar av sig i hagen och ändå beter sig illa handlar det om riktiga problem i hanteringen. Då behöver ni hjälp av någon som är duktig, live och vid många tillfällen. Eller om du skickar henne till en bra tränare.

Att börja rida kommer inte lösa något alls.

Det KAN vara så att hon är överhanterad, testa att låta henne gå i storflock till nästa år och se hur hon beter sig då.
 
Jag tycker inte att en 3-årig islänning är färdig att tränas "på riktigt". Jag hade letat upp en riktigt bra, stor hästflock (helst blandade åldrar) som får röra sig på stora ytor och låtit hästen gå där i alla fall ett år till. Det kan göra underverk att låta en ung häst bli uppfostrad av artfränder...
 
Hon har alltid, sen hon kom till mig gått i en flock med 6-7 hästar, både unghästar och äldre ston. Är väldigt lugn i hagen och har inga problem med andra hästar. Just nu står hon tillsammans med min vallack som inte rör sig allt för mycket pga artros. Men hon ger heller inga indikationer på att hon vill leka och busa i hagen.

Det jag misstänker är att hon inte blivit hanterad så mycket. Utan de har vant henne vid grimma men sen inte lärt henne att man ska lyda i grimma också! (Nu är jag extremt petig och tycker att de ska kunna gå i stort sett lösa bredvid och göra som jag gör/säger.)

Jag kan inte flytta runt henne då jag har henne på foder och jag bara har valacken ensam kvar isåfall.
 
Hon har alltid, sen hon kom till mig gått i en flock med 6-7 hästar, både unghästar och äldre ston. Är väldigt lugn i hagen och har inga problem med andra hästar. Just nu står hon tillsammans med min vallack som inte rör sig allt för mycket pga artros. Men hon ger heller inga indikationer på att hon vill leka och busa i hagen.

Det jag misstänker är att hon inte blivit hanterad så mycket. Utan de har vant henne vid grimma men sen inte lärt henne att man ska lyda i grimma också! (Nu är jag extremt petig och tycker att de ska kunna gå i stort sett lösa bredvid och göra som jag gör/säger.)

Jag kan inte flytta runt henne då jag har henne på foder och jag bara har valacken ensam kvar isåfall.

Förresten.
Varför tycker du att hästen ska behöva bli "trött"?
 
Av erfarenheter på en drös med andra hästar är det lättare om de får leka av sig innan man jobbar med dom. Trött var nog fel ordval av mig!

Jaha.
Vi har lite olika erfarenhet, du och jag, då.

En treårig islandshäst skulle jag antagligen nöjt mig med tio minuters markarbete på och det brukar ju vara ungefär den tiden de orkar hålla sig koncentrerade.
Variation i uppgifterna där "flytta delar" kan vara lagom.

Att gå ut på promenad känns som ett effektivt sätt att inte hålla hästens fokus på dig: massor att titta på, intressant att "älga iväg" i högre hastighet än som är bekvämt för dig.

Om hästen går själv med en äldre, orörlig valack så som du beskriver, kanske den är lite understimulerad.
Jag förstår det du skriver att du inte kan byta hage hur som helst.
Men att förvänta sig ordentligt fokus av en så ung och "grön" häst är inte riktigt realistiskt.

Som sagt, korta pass med markarbete där du är tydlig med att hästen ska respektera dig (inte gå på dig, flytta sig när du ber snällt) kan nog vara en lagom början.
Hästens skritthastighet kan ju vara lite knepig att reglera: enligt min erfarenhet (inte så stor, har bara sex egna islandshästar) skrittar de ofta på rätt raskt och en treåring skulle nog inte jag vilja dämpa bjudningen i skritt på genom att bestämma att den under längre promenader (du skriver att du går ut och går ganska mycket) ska skritta sakta.
 
Det är en jäkla djungel det här med hästar!

Vi har börjat med att hon ska gå undan när jag ber henne, komma fram mot mig, backa osv, vilket hon nu börjat förstå:)

Jag red in valacken själv för 12 år sedan och han gör (oftast) det jag ber honom att göra.

Skritta får hon göra så fort hon vill, för precis som du säger ska man absolut inte ta bort bjudningen! Men till slut måste jag springa bredvid och då blir hon uppspelt och vill leka istället. En före detta granne har en islänning och 8 fullblod, islänningen skrittar fortare än dom, så att de är snabba vet jag;)
 
Det är en jäkla djungel det här med hästar!

Vi har börjat med att hon ska gå undan när jag ber henne, komma fram mot mig, backa osv, vilket hon nu börjat förstå:)

Jag red in valacken själv för 12 år sedan och han gör (oftast) det jag ber honom att göra.

Skritta får hon göra så fort hon vill, för precis som du säger ska man absolut inte ta bort bjudningen! Men till slut måste jag springa bredvid och då blir hon uppspelt och vill leka istället. En före detta granne har en islänning och 8 fullblod, islänningen skrittar fortare än dom, så att de är snabba vet jag;)
Och jag är ute och går ofta, men Max 15 min åt gången
 
Hon har alltid, sen hon kom till mig gått i en flock med 6-7 hästar, både unghästar och äldre ston. Är väldigt lugn i hagen och har inga problem med andra hästar. Just nu står hon tillsammans med min vallack som inte rör sig allt för mycket pga artros. Men hon ger heller inga indikationer på att hon vill leka och busa i hagen.

Det jag misstänker är att hon inte blivit hanterad så mycket. Utan de har vant henne vid grimma men sen inte lärt henne att man ska lyda i grimma också! (Nu är jag extremt petig och tycker att de ska kunna gå i stort sett lösa bredvid och göra som jag gör/säger.)

Jag kan inte flytta runt henne då jag har henne på foder och jag bara har valacken ensam kvar isåfall.

Har du en treåring på foder? Är det meningen att du ska rida in den under den här tiden? Är ägaren involverad och konsulterad gällande problemen?
Om det var min unga häst jag lånat ut så skulle jag vilja veta om något går snett i utbildningen, så jag tycker absolut att du ska prata med ägaren om det här.

Hur länge har hon bara gått med din valack? Var hon lika "jobbig" när hon gick i flocken?
Det behöver inte vara särskilt aktiv lek hon behöver, det kan vara småsaker och rent umgänge. Hur kul kan det vara att gå med en gammal tråkig gubbe som har ont liksom?

Håller med om ovanstående, att det är bättre med korta fokuserade pass på ridbanan, att gå ut och gå är för svårt att göra fokuserat.

Bortsett från allt annat, det hörs på beskrivningen att oavsett all din erfarenhet så har du uppenbarligen inte nog för den här individen just nu, så ta hjälp av någon duktig tränare LIVE. NU. Sånt där brukar inte lösa sig av sig själv...
 
Av erfarenheter på en drös med andra hästar är det lättare om de får leka av sig innan man jobbar med dom. Trött var nog fel ordval av mig!
Nää... kan inte hålla med. Kanske det fungerar på pigga, äldre hästar men t.ex. min unghäst har otroligt kort tid han orkar fokusera. Tröttar jag ut honom innan jag börjar träna i bara 10-15 minuter så kommer han stänga ute mig helt när jag vill börja träna. Han kommer inte fokusera, inte göra som jag vill och vill bara ut därifrån. Alltså blir det ett katastrof pass. Då har jag hellre en lite piggare häst som kan fokusera korta stunder i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 683
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp