4 åring som inte vill hoppa

joshua

Trådstartare
Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka att det är kul. Jag började löshoppa honom som 2 åring om jag inte minns fel. Innan dess ägde inte jag honom och han hade aldrig sett en bom innan.
Jag har som mest hoppat ca 50 cm enkelhinder uppsuttet.
Nu så går det att skritta honom över en bom utan att han vägrar gå över. Men ibland så kan han ena dagen trava över en bom och nästa så tvärstannar han? Jag upplever honom nästan som lite istadig.
Lägger jag upp en bom till 40 cm så kan han komma i bra galopp och bara tvärnita utan förvarning. Senast höll han på att nocka mig.
Har varit iväg på en hoppträning på bortaplan då ville han först inte gå över en bom i skritt till slut gick det sedan vägrade han gå över i trav, efter tragglande så gick det med. När vi sedan höjde upp till 40 cm så var det tvärnit igen. Till slut så galopperade han över det men då fick jag driva och peta till med spöet.
Jag tycker det är väldigt märkligt att han liksom tar ett steg fram och två bak litegrann. Givetvis kan det bara vara så att han är väldigt rädd om sig och en dag snart så trillar polletten ner men detta beteendet har jag aldrig varit med om.
 Visst kan unghästar stanna på något hinder på deras första pay and jump eller liknande men inte så här mycket, det är som att det är enorma krav att hoppa 30 cm och det är det som inte går ihop för mig.
Börjar känna mig lite uppgiven för det ska ändå vara lite positivt men jag gillar inte att det känns som man ska behöva tvinga hästen:( Kan tillägga att han alltid har fått mycket beröm och att jag aldrig har ridit med varken sporrar eller spö, endast vid den träningen på bortaplan då tränaren tyckte det.
Han är en väldigt trevlig häst förövrigt i ridningen aldrig bråkig och väldigt snäll och trevlig.
Jag känner att jag redan börjar tappa motivationen litegrann, är en sak om en häst stannar en gång som sagt men inte så kul när det händer flera gånger. La ut en bom som jag tänkte han skulle trava över när jag longerade för ett tag sedan, det gick inte han vägrade att gå över.
Vad hade ni gjort i mina kläder? Det känns som han är osäker, sedan om det är att han inte vet vad han ska göra? Att han inte gillar att hoppa eller vad?
 
Typisk fråga men tror inte det gick fram i texten. Är han kollad? Han kanske har ont?

nej men det tror jag inte eftersom beteendet är från start, alltså som 2 åring utan ryttare och utrustning. Är heller ingen annan som sett hästen som tror det.
 
Jag skulle också säga kolla upp det. Låter inte normalt att den tvärnitar på hinder som den i stort sätt skulle kunna gå över? Och under löshoppning dessutom.
 
Hur beter den sig när den väl hoppar? Överhoppar den sig eller ?
Hur pass mycket har den Löshoppat?
Släpper det under passet eller blir det värre och värre?

Kan du leda den över bommar och små hinder i skritt?
 
Om det inte är något fel på hästen skulle jag sikta in mig på skogshäst, dressyr, körning eller något annat med hästen.

Både du och hästen ska tycka det är roligt att hoppa.

Funderar på om hästen slog sig någon gång under dom första gångerna han löshoppade och fick dåligt förorenade för bommar
 
Först så skulle jag kollat upp hästen så den inte har ont någonstans. Om den visar sig fräsch hade jag låtit bli hoppningen totalt i 1-2 år. Sedan börjat med att lägga ut bommar på strategiska ställen i hagen, sett till så att hästen går tillsammans med andra hästar som tycker hoppning och bommar är kul. Om det funkar är nästa steg löshoppning igen, kanske funkar om den får hoppa samtidigt med en annan häst som lär den att busa så den får positiva erfarenheter. Fortsätter den tvärvägra är det helt enkelt ingen hopphäst.
 
Hur beter den sig när den väl hoppar? Överhoppar den sig eller ?
Hur pass mycket har den Löshoppat?
Släpper det under passet eller blir det värre och värre?

Kan du leda den över bommar och små hinder i skritt?

Han överhoppar sig inte, ibland går han över och ibland hoppar han normalhögt över.
Har löshoppat han kanske 4-5 ggr men nu var det ett bra tag sedan. Som högst har han då hoppat 120.
Det går framåt men det går inte framåt så mycket som man skulle önska, det släpper liksom inte riktigt. Han kan ha travat över en upphöjd bom på 20 cm dagen innan, alltså exakt samma hinder på samma ställe och nästa dag tvärnit, om jag inte sänker ner det och börjar om igen eller vad man ska säga.
Ja jag kan leda han över bommar och småhinder. Jag upplever att han reagerar lite olika olika gånger det är där jag inte riktigt hittar en röd tråd.
Han är bara hoppad sedan slutet på mars/början på april, så det är ingen lång tid vi pratar om men, detta gör ju att jag har tappat motivationen en hel del och tror jag ska låta någon annan prova att hoppa honom.
 
Han överhoppar sig inte, ibland går han över och ibland hoppar han normalhögt över.
Har löshoppat han kanske 4-5 ggr men nu var det ett bra tag sedan. Som högst har han då hoppat 120.
Det går framåt men det går inte framåt så mycket som man skulle önska, det släpper liksom inte riktigt. Han kan ha travat över en upphöjd bom på 20 cm dagen innan, alltså exakt samma hinder på samma ställe och nästa dag tvärnit, om jag inte sänker ner det och börjar om igen eller vad man ska säga.
Ja jag kan leda han över bommar och småhinder. Jag upplever att han reagerar lite olika olika gånger det är där jag inte riktigt hittar en röd tråd.
Han är bara hoppad sedan slutet på mars/början på april, så det är ingen lång tid vi pratar om men, detta gör ju att jag har tappat motivationen en hel del och tror jag ska låta någon annan prova att hoppa honom.
Min häst har varit lite likadan.
Han har blivit och blir så spänd att han inte kan hoppa...
För honom triggar fart - ju högre tempo desto mer spänd...
Har fått börja om med bom på marken alltid. Och fortfarande rider jag alltid först över en bom innan jag hoppar...

Är hästen frisk och sadel etc ok så tror jag på tålamod... Och hålla det så enkelt att ni inte kan misslyckas. Börja i skritt över bom varje gång. Och hitta en bra tränare!! Jag har fått tänka extremt mycket på sits och inverkan. Grundjobbet måste på min häst göras grundligt hela tiden. Som 4 åring red jag nån pay and jump men det var på hemmaplan... Jag har tänkt ge upp många gånger. Men känslan när han spänner av är så fin....
En bra tränare :up::up:
 
Min var likadan som ung. Började introducera löshoppning för henne sommaren som tvååring, och då gick det totalt uppåt väggarna åt helvete. Hon kom fel, hon slängde sig åt sidan, hon brakade rätt in i de så kallade hindren, som var max ett par decimeter höga. Provade ett par-tre gånger med samma resultat, och eftersom jag egentligen är mer intresserad av dressyr struntade jag faktiskt i det sen.

Sen provade vi igen på våren när hon var tre, nästan ett helt år senare. Och då hade polletten trillat ner, för då gick det riktigt bra. På grund av mitt ointresse/hopprädsla så är hon mycket sparsamt hoppad under ryttare sen, men för henne handlade det mest om att få mogna och att ta det i hennes takt. Låt honom vara ett tag, förutsatt att det inte är något fysiskt fel på honom givetvis, och prova sen hoppa lite lågt igen?
 
Har löshoppat han kanske 4-5 ggr men nu var det ett bra tag sedan. Som högst har han då hoppat 120.

OJ! O_o Det är inte ett dugg konstigt att hästen är osäker, från 0-120 på 4-5 gånger är EXTREMT fort..! Normalt, med en avspänd enkel häst som sprungit över bommar då och då under uppväxten, är man på den höjden någonstans vid 8-10 tillfället. En spänd och osäker häst borde inte ha behövt hoppa mer än 50-60 efter fem gånger.
Backa bandet och gå låååångsamt framåt så hästen får en chans.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Hedinn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp