Bukefalos 28 år!

50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Ja, varför inte? Att bara nämna raserna säger inte så mycket. Hur är hästen?
Dom säger ju att det arabiska fullblodet och varmblodet (jag antar att du menar en travare eftersom du skrev halvblod direkt efter, men egentligen så är ju varmblodet ett halvblod) är de bästa distanshästarna. För att de är så uthålliga.
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

det var en rent hypotetisk fråga...
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

jo det var travare och halvblod jag menade....
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Wanilj skrev:
skulle denna komb kunna funka ute på banan tror ni?
Staffan Strandberg tror mycket på halvblod/arab. Han anser att det blir en häst med hög ridbarhet. (med rätt individer blandat förstås),

Vissa "rena halvblod" har oxå gått bra, tex Dancing Queen och inte minst en av mina favoriter, Hasse Wallmans Amanda.

Rena travare går oxå bra, se på Monas Zodiac tex!

Så jag skulle gärna testa din korsning om rätt individ dyker upp.

Jag skulle då vilja att den hade linjer med; "använda araber", "lätta halvblod" och "ridbara travare".
I bästa fall får man en större häst med arabens smidighet, travarens långa trav och tåga och halvblodets ridbarhet.
I sämsta fall får man travarens galopp, arabens gunghästform traven - och allt i en stor stor klossmodell:crazy:

///Anna
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Min korsning halvblod/arab har fått det bästa från båda håll. Tyvärr är han 25 år i år så något större tävlingsämne är han ju inte. Men jag letar definitivt efter en likadan, fast då 20 år yngre :angel:

Annars var min Inger (varmblodstravare) en pärla hon med. Tyvärr ägde jag henne inte så hon är inte min längre.

Appropå travare och andra raser. Jag har en fundering på nordsvensk travare, nu när jag bor i norra landsändan så finns det gott om dem. Vad tror ni? Travarmentalitet, lättare i kroppen än en bruksnordis och lagom stor. Ett litet minus för all päls och hur svalkar man en sån. Klippning året om :confused: ?
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

perhal skrev:
Ett litet minus för all päls och hur svalkar man en sån. Klippning året om :confused: ?

Ja. Det är bara att klippa igen och igen och igen och igen.... Heldre klippa än att hästen får värmeslag. = Hög puls -> uteslutning =:cry: . Det kan gå riktigt illa med hästar som är kraftigt "överhettade".
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

[
Appropå travare och andra raser. Jag har en fundering på nordsvensk travare, nu när jag bor i norra landsändan så finns det gott om dem. Vad tror ni? Travarmentalitet, lättare i kroppen än en bruksnordis och lagom stor. Ett litet minus för all päls och hur svalkar man en sån. Klippning året om :confused: ?
[/QUOTE]

Jo det fungerar säkert med kallblodstravare. De kan ju springa hur länge som helst har jag en känsla av, så det kräver ju sin ryttare.
Har haft en kallblodstravare och han var i alla fall sån. Taktade dock oftast och var väldigt het men inte "hoppig" eller nervös. Gick fram överallt och hade ett väldigt kraftfullt steg. Tyvärr inte så långt utan mer högt (vilket jag tror är ganska vanligt).
Han kunde springa på i samma tempo hur länge som helst - gav sig aldrig.
Honom hade jag aldrig kunnat rida distans med tror jag. Han hade pulsat ut sig direkt (av iver)...
Världens mysigaste häst...:cry:
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Skit samma vad det är för ras, du får ju se mer utifrån hästen. Folk distanstävlar ju allt från shettisar till tunga stora hästar, så varför skulle det inte vara bra? Det är ju uthålliga och starka raser så enligt mig var det en ganska dum fråga.. :crazy:
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Helt plötsligt blev jag fodervärd :angel:

...Åt en liten arab-tjej, e Jazz och hon ska ha föl i Juni.
Pappa är halvblodshingsten Hamilton.
Ska bli spännande o se vad det kan bli för en slags häst.
Mest troligt en fux, resten vet jag så småningom..
Vem vet, kanske en riktig stjärna !
Hoppas den inte blir lika stor som pappa bara :crazy:
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Ja kallblodstravare e trevliga e bara till å klippa å klippa å klippa. Resten får man se till individen. Den jag var medryttare på hade väldigt olikt temperament framför vagnen i jämförelse med ridning. framför vagnen så var det bra tempo, jämt tempo å förbi alla hinder. Gick förbi det mesta med mig på ryggen visserligen, brukade ställa mig på sidan när det kom lastbillar för det var han lite kännslig för, sedan var det inga problem. Däremot andra hade inte samma tur, men han jag var medryttare på var väldigt mycket enmanshäst när det gällde ridningen. Man får se till individen mycket helt enkelt.
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Ja det tror jag, inge problem alls så länge det blir en bra individ. Alla individer blir inte bra å passar till det dom är ämnade för. Spelar ingen rolll vilka som är föräldrarna då.
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Hej.
Ja det är en bra kombination.
Travaren: Snabbhet
Araben: Uthållighet
Halvblodet: Styrka

Men egentligen har alla dem tre dessa egenskaper, men istället för Halvblodet så skulle nog Engelska fullblodet var några procent bättre.

Fast den där kombinationen går nog alldeles utmärkt :d
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Hej.
Ja det är en bra kombination.
Travaren: Snabbhet
Araben: Uthållighet
Halvblodet: Styrka

Men egentligen har alla dem tre dessa egenskaper, men istället för Halvblodet så skulle nog Engelska fullblodet var några procent bättre.

Fast den där kombinationen går nog alldeles utmärkt :d

Jag säger ingenting om denna korsning utan bara allmänt om korsningar. Många verkar tro att när de korsar olika raser enbart kommer att få det bästa från varje ras för att själva kunna skapa en superindvid men om det är det man genom sin korsning försöker få fram bör man nog tänka efter en extra gång. Varför skulle inte lika det sämsta kunna slå igenom från varje ras?!
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Jag håller med. Det kan slå väldigt fel också.

  • Jättemkt bål på lite underrede.
  • Nevele Pride/Wall Street Banker temperament
  • Spatt och cystor från araben
  • Och så lite lösa benbitar och kissing spines från halvblodet
.

Mums! ;)
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Skit samma vad det är för ras, du får ju se mer utifrån hästen. Folk distanstävlar ju allt från shettisar till tunga stora hästar, så varför skulle det inte vara bra? Det är ju uthålliga och starka raser så enligt mig var det en ganska dum fråga.. :crazy:

eheee? Självklart handlar det om individen! Men jag har svårt att tro att en shettis eller Ardenner plockar hem ett stort mästerskap?
Kanske var en dum fråga, men då är det väl bara för dig att strunta i att svara?
 
Sv: 50% arab, 25% vbl och 25%hbl

Jag håller med. Det kan slå väldigt fel också.

  • Jättemkt bål på lite underrede.
  • Nevele Pride/Wall Street Banker temperament
  • Spatt och cystor från araben
  • Och så lite lösa benbitar och kissing spines från halvblodet
.

Mums! ;)


:rofl: det går inte alltid som planerat! :rofl:


Till samtliga: Tack för att ni tagit er tid att svara!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 652
Senast: Hedinn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 421
Senast: Migo
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 376
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp