600 kcal om dagen

Mirre

Trådstartare
Nej jag lever inte på bara det ;)

Men min mor läste en artikel i Året runt, någon ny metod som skulle hjälpa diabetiker att slippa ta insulin. Tydligen gick den ut på att leva på 600kcal om dagen, bara. Plus motion då.

Försökte intala min kära mor att det var rena svältdieten? Men det stod ju i tidningen så då är det sant :banghead:

Men det kan ju omöjligt vara hälsosamt att bara leva på 600kcal om dagen? Vad ligger rekomenderat kcalintag på för en vuxen människa?
 
Enligt 1177.se för kvinnor. Gissar på att det är nåt snittvärde för alla är ju olika.
Basbehov: 2150kcal
Minska i vikt: 1500kcal
Hålla vikt: 1824kcal
Träna: 2400kcal
 
Enligt 1177.se för kvinnor. Gissar på att det är nåt snittvärde för alla är ju olika.
Basbehov: 2150kcal
Minska i vikt: 1500kcal
Hålla vikt: 1824kcal
Träna: 2400kcal
Ligger väl lite högre för män då gissar jag, är mammas sambo som har diabetes. Men att inte äta ordentligt då känns ju inte helt optimalt.
 
Nej jag lever inte på bara det ;)

Men min mor läste en artikel i Året runt, någon ny metod som skulle hjälpa diabetiker att slippa ta insulin. Tydligen gick den ut på att leva på 600kcal om dagen, bara. Plus motion då.

Försökte intala min kära mor att det var rena svältdieten? Men det stod ju i tidningen så då är det sant :banghead:

Men det kan ju omöjligt vara hälsosamt att bara leva på 600kcal om dagen? Vad ligger rekomenderat kcalintag på för en vuxen människa?
Det låter oerhört dumt.
Däremot kan man ändra kosten så den blir lämpligare. Och så klart lägga till träning, vilket också har positiva effekter på diabetes.
Min morfar gjorde precis så mot sin diabetes typ 2, och tar inte längre insulin (självklart i samråd med vården, sånt ska man inte laborera med själv hur som helst).
 
Det beror lite på ålder, kön och fysisk aktivitet men minst 2000 kcal/dygn. 600 kcal/dygn ÄR en svältdiet.
 
Det beror lite på ålder, kön och fysisk aktivitet men minst 2000 kcal/dygn. 600 kcal/dygn ÄR en svältdiet.

Minst 2000? Äter jag 2000 går jag garanterat upp i vikt, trots styrketräning 3 ggr per vecka och stalljobb. Jag har räknat ut att jag ska äta ca 1700 för att hålla vikt, så jag går på 1200 nu.... Jag gissar att min man ligger på minst 2000, men han jobbar fysiskt varje dag också.

600 låter i vilket fall som helst galet. TS: Kan det vara så att din mamma missuppfattat och läst om 5:2? Då ska ju män äta 600 kcal på "svältdagarna", och det påstås vara jättebra för diabetiker.
 
Minst 2000? Äter jag 2000 går jag garanterat upp i vikt, trots styrketräning 3 ggr per vecka och stalljobb. Jag har räknat ut att jag ska äta ca 1700 för att hålla vikt, så jag går på 1200 nu.... Jag gissar att min man ligger på minst 2000, men han jobbar fysiskt varje dag också.

Ja 2000 kcal brukar anses lagom för en rätt så stillasittande kvinna.
Stillasittande arbete + träning 2-3 ggr per dag: 2500
Rörligt arbete + träning: 3000

Det är ju generellt så viss individskillnad finns såklart.
Siffrorna kommer från dietist.
 
Ja 2000 kcal brukar anses lagom för en rätt så stillasittande kvinna.
Stillasittande arbete + träning 2-3 ggr per dag: 2500
Rörligt arbete + träning: 3000

Det är ju generellt så viss individskillnad finns såklart.
Siffrorna kommer från dietist.
Det finns ganska stora individuella skillnader :)
Skarmavbild%202015-09-02%20kl.%2016.29.54.png

(obs! det här är BMR, basalförbränning, sen tillkommer energiåtgång för eventuell rörelse)
 
Det finns ganska stora individuella skillnader :)

(obs! det här är BMR, basalförbränning, sen tillkommer energiåtgång för eventuell rörelse)

Ja, jag är lite osäker på det där med att en ganska stillasittande kvinna ska äta minst 2000 kcal.
Jag kan ju bara titta på mig själv och de i min omgivning förstås, men jag går ner 0,5-1 kg i veckan på 1200 kcal och träning. Men jag är 155 cm kort och väger ca 60 kg.

Har en något längre kompis som tränar minst en gång om dagen, tuff träning. Hon äter c:a 2200 kcal och är musklad och inte smal som en sticka. Så därför tar jag de där råden med en nypa salt, jag har nog aldrig i mitt liv ätit 2000 kcal om dagen under en längre period (jo, när jag gick upp 15 kg ;)), utan enstaka dagar i veckan, typ när man smäcker i sig pizza eller en påse chips.

Men, som sagt, det är ju långt från 600 ändå, måste nog läsa Året Runt för att se vad det står. Får ta en sväng till något väntrum ;)
 
Jag gissar också att hon läst om 5:2 dieten där män rekommenderas att två gånger i veckan endast äta 600kcal. Det verkar finnas en del diabetiker som minskat på insulin efter att ha använt sig av den dieten. Hur väl underbyggt det är eller om det finns någon forskning gjort på denna dietens inverkan på en diabetiker vet jag inte.
 
Ja självklart, men jag trodde det var uppenbart att vi pratade på gruppnivå.

Ok, då missuppfattade jag, det lät som att 2000 var ett minimum, men sedan med individuella skillnader uppåt.
Jag har alltid funderat över de där 2000-2500 kalorierna nämligen. I min värld låter det extremt mycket. Eller så är det bara synd om mig som har världens sämsta metabolism :( :(
 
Ja självklart, men jag trodde det var uppenbart att vi pratade på gruppnivå.
Fast dina siffror stämmer ju inte riktigt ens när man generaliserar så på gruppnivå. Och det är väldigt lätt att tolka sånna siffror som att dom gäller för de flesta, när det i själva verket inte alls är så.
Kvinnor på 110 kg snittar 2000 kcal i basalförbränning (dvs går en bra bit över om man räknar in normal rörelse). En kvinna på 60 kg däremot snittar 1300/1400, det är inte alls säkert att hon kommer upp i 2000 kcal/dag om hon inte rör sig så mycket.

Det jag reagerade på var din text
"Det är ju generellt så viss individskillnad finns såklart.
Siffrorna kommer från dietist."
Det är alltså inte bara viss skillnad för individer, utan ganska rejäl. Att siffrorna kommer från en dietist spelar ingen större roll, om man inte vet vad dom backas upp av (t.ex. att hen syftar på personer vid en viss vikt och aktivitetsnivå).
 
Mammas sambo är i 60års åldern, läkaren har sagt ungefär en miljon gånger att han måste röra på sig men ingenting händer. Han sitter hela dagarna framför tv eller dator och kollar film. Men så fort någon kommer dit så ältas det i oändlighet om hur sjuk han är och hur dåligt han mår (ja jag vet, jag låter bitter. Men det är så pass att folk har slutat hälsa på dem tom för ingen orkar höra det) Hur får man en totalt ovillig person att släppa tv kontrollen och röra på sig?


Det är mycket möjligt att hon läst om 5:2 dieten, har inte läst artikeln själv än
 
Mammas sambo är i 60års åldern, läkaren har sagt ungefär en miljon gånger att han måste röra på sig men ingenting händer. Han sitter hela dagarna framför tv eller dator och kollar film. Men så fort någon kommer dit så ältas det i oändlighet om hur sjuk han är och hur dåligt han mår (ja jag vet, jag låter bitter. Men det är så pass att folk har slutat hälsa på dem tom för ingen orkar höra det) Hur får man en totalt ovillig person att släppa tv kontrollen och röra på sig?


Det är mycket möjligt att hon läst om 5:2 dieten, har inte läst artikeln själv än
Enkelt: det får man inte.
Personen måste hitta sin egen motivation, för hur gärna man än vill så kan man inte tvinga någon till något även fast man är rätt säker på att personen skulle må bättre av det. Däremot kan man hjälpa personen att hitta motivation (googla MI-samtal, det är rätt hett inom vården just nu och går alldeles utmärkt att använda i samtal med personer utan att det märks särskilt mycket).
 
Fast dina siffror stämmer ju inte riktigt ens när man generaliserar så på gruppnivå. Och det är väldigt lätt att tolka sånna siffror som att dom gäller för de flesta, när det i själva verket inte alls är så.
Kvinnor på 110 kg snittar 2000 kcal i basalförbränning (dvs går en bra bit över om man räknar in normal rörelse). En kvinna på 60 kg däremot snittar 1300/1400, det är inte alls säkert att hon kommer upp i 2000 kcal/dag om hon inte rör sig så mycket.

Det jag reagerade på var din text
"Det är ju generellt så viss individskillnad finns såklart.
Siffrorna kommer från dietist."
Det är alltså inte bara viss skillnad för individer, utan ganska rejäl. Att siffrorna kommer från en dietist spelar ingen större roll, om man inte vet vad dom backas upp av (t.ex. att hen syftar på personer vid en viss vikt och aktivitetsnivå).
Alltså jag är inte dietist så jag ska nog inte ge mig ut på djupare vatten än jag kan hantera, men det här är vad vi utgår ifrån på mitt jobb när vi hjälper människor att normalisera sitt ätande. Det är beräknat av dietister i landstinget och används alltså generellt till alla patienter i vår målgrupp, hittills verkar det fungera. Vi stöter på väldigt få människor som inte håller en normal vikt på dessa mängder, såklart efter att ämnesomsättningen återhämtat sig vilket kan ta lång tid. Det är inga stora individuella ändringar som görs.

Friska människor med normal ämnesomsättning och normala mättnads- och hungerskänslor brukar väl dock inte behöva räkna kalorier så himla mkt eftersom det generellt blir självreglerande iom hungern.
 
Att leva på 600 kcal om dagen gör inte bara att kroppen mår dåligt, utan svält (som man då hamnar i) strular till hjärnan ganska väldigt rejält... Nej usch. Det är inte bra någonstans. Alls.
 
Ok, då missuppfattade jag, det lät som att 2000 var ett minimum, men sedan med individuella skillnader uppåt.
Jag har alltid funderat över de där 2000-2500 kalorierna nämligen. I min värld låter det extremt mycket. Eller så är det bara synd om mig som har världens sämsta metabolism :( :(
Nej att jag skrev "minst" handlade mer om att TS angav att personen var en man och att det var motion inblandat.
 
Alltså jag är inte dietist så jag ska nog inte ge mig ut på djupare vatten än jag kan hantera, men det här är vad vi utgår ifrån på mitt jobb när vi hjälper människor att normalisera sitt ätande. Det är beräknat av dietister i landstinget och används alltså generellt till alla patienter i vår målgrupp, hittills verkar det fungera. Vi stöter på väldigt få människor som inte håller en normal vikt på dessa mängder, såklart efter att ämnesomsättningen återhämtat sig vilket kan ta lång tid. Det är inga stora individuella ändringar som görs.

Friska människor med normal ämnesomsättning och normala mättnads- och hungerskänslor brukar väl dock inte behöva räkna kalorier så himla mkt eftersom det generellt blir självreglerande iom hungern.
Ja för att normalisera ätande kan jag absolut förstå att man siktar på ett snitt för normalvikt, där är det ju onödigt att dra in individuella skillnader innan man märker hur personen fungerar på just snittet :)
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 721
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp