Bukefalos 28 år!

Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

P

pila

Jo du läste rätt. Vi lät våran vbl.v. Stanna kvar hos en granne när vi skulle flytta från orten.Han hade flyttat så mycket att vi tyckte det var bäst för honom att få stanna. Men det fanns villkor. Han skulle inte flyttas, om så blev aktuellt så skulle vi hämta hem honom, och våran dotter skulle fortfarande stå som ägare till honom. Han skulle ju inte säljas.
En månad efter att vi flyttat for en annan bekant ut för att titta till honom, då fanns ingen kvar där. dom hade flyttat och då också flyttat hästen våran.Han bara försvann.I 6 år var han bara borta.
Nu har vi hittat honom. med ny ägar handling.
Hur kan man göra ett ägarbyte utan ägarens medgivande.
Så nu vill jag varna alla andra för att göra samma misstag som oss, Vi skrev papper på hur det skulle vara men det hjälpte inte. Nu hade våran häst tur o kom till ett bra hem, men tyvär så fick dom avliva honom i vinter,Så kolla om ni fortfarande är ägare till era hästar. Det verkar ju inte vara någon konst att ta vilken häst som helst som sin. ELLER ????
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Oerhört tråkigt givetvis att det finns sånna människor som man inte kan lita på i sådanna lägen, men å andra sidan skulle jag aldrig lämna kvar min häst hos någon om jag skulle flytta, oavsett hur mycket den flyttat i sitt liv eller hur väl man känner grannen osv.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Har ni papper på allt så hoppas jag att ni har polisanmält!
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

exact.. det där borde man kunna få ett SAFTIGT skadestånd på.

undrar vad man kan sätta de på? kontraktsbrott, urkundsförfalskning, vad det nu heter, missivrande av förtorende från huvudman, stöld, ev häleri kanske?
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Jag kan ingenting om juridik, men stöld och kontraktsbrott låter ju rimligt i alla fall.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Ush vad hemskt....:(

Men jag måste bara fråga, ni måste väl ha haft ett ägarbevis...:confused:

Sen tänkte jag med att om den var försäkrad (vilket ajg inte vet något om) så borde det väl vara ni som betalade den och då måste man ju kunna bevisa att hästen var er, för man kan väl inte betala på nån annans häst utan något slags kontrakt, eller kan man???(vet inte själv):confused:
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Våran dotter har fortfarande alla papper hon tror ju att hon äger honom, har inte hunnit prata med henne än,
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

pila skrev:
Våran dotter har fortfarande alla papper hon tror ju att hon äger honom, har inte hunnit prata med henne än,

Då tycker jag att ni ska gå till polisen med pappren skaffa en advokat o stämma den jäveln som sålde hästen för hur i :devil: kan man sälja en häst utan ägar bevis?!?! om e nu hade lyckat skaffa fram papper så måste de va falska för det måste ju ändå finnas ett köpekontrakt som säger att de har köpt hästen med er vetskap för att kunna ändra nåt sånt, de tycker jag iallafall! annars finns det en allvarlig bristning i vårat köp och sälj system här i sverige!

Snäll uppdatera om vad som händer, jag blir så arg att nåt sånt här kan hända!
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

pila skrev:
Hur kan man göra ett ägarbyte utan ägarens medgivande.
Svaret är enkelt, det kan man inte. I så fall så måste dom ju ha förfalskat eran dotters namnteckning. Vilket ju är en kriminell handling. Vilket ju innebär att dom inte alls äger hästen. Ett förfalskat dokument, är aldrig giltigt. Eller en övenskommelse, av vilket slag som helst, som strider mot lagen, den är aldrig giltig.

Ta till exempel om man köper ett hus, så skriver man inte den verkliga köpeskillingen på köpebrevet. Det innebär att vare sig kontrakt eller kvitto är giltiga. Nu spelar ju inte det någon roll, så länge ingen har några invändningar, så att säga. Men om en konflikt uppstår, så skulle det kunna bli så, att den som har köpt huset, inte alls äger det! Lika väl så kan man naturligtvis inte sälja någonting som man inte äger. Det säger väl nästen sig självt. Det är inget laga fång. Det vill säga, det gäller icke.

Men någon större konst att begå vissa typer av brott är det väl inte. Man kan ju aldrig helgardera sig från att bli utsatt för kriminella handlingar. I princip så kan ju, till exempel, vem som helst, när som helst, förfalska någons namnteckning. Men det finns en lag som säger att man inte får göra det. Och om någon då gör det ändå, då har dom ju liksom gått utanför lagen, vilket är en väldigt stor skillnad, jämfört med att hålla sig inom lagen.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Men hallå?. Var hästen borta i 6 år? Vad har ni gjort under tiden:confused: ? Har ni polisanmält stölden, för det måste ju räknas som stöld, antar jag.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

Hej
Har en fd kompis som hade en häst på lån el dyl. Sen sökte hon nya papper på hästen och sålde den vidare. I ridsport annonserar de om folk som söker nya reg.bevis och motsätter man det så ska man höra av sig annars får man ut ett nytt papper på hästen.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

jag vill gärna veta mer om detta.
Var fanns hästen i 6 år?
Varför kontaktade inte era grannar er?
Var det något missförstånd från era grannars håll ang hästen?
Man blir som sagt väldigt upprörd av detta men så korkade kan de väl inte vara så de säljer någon annans häst?
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

pila skrev:
Hur kan man göra ett ägarbyte utan ägarens medgivande.

Jag har genomfört ett ägarbyte på min häst utan ägarens medgivande. Hästen ifråga är ett svenskt varmblod som tills nyligen stod registrerad med sin uppfödare som ägare. När jag förklarade för STC att den registrerade ägaren var död sedan 15 år tillbaka och att jag köpte hästen för drygt fyra år sedan, skedde ägarbytet utan några problem. Med andra ord var situationen lite annorlunda i mitt fall.
 
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

pila skrev:
Jo du läste rätt. Vi lät våran vbl.v. Stanna kvar hos en granne när vi skulle flytta från orten.Han hade flyttat så mycket att vi tyckte det var bäst för honom att få stanna. Men det fanns villkor. Han skulle inte flyttas, om så blev aktuellt så skulle vi hämta hem honom, och våran dotter skulle fortfarande stå som ägare till honom. Han skulle ju inte säljas.
En månad efter att vi flyttat for en annan bekant ut för att titta till honom, då fanns ingen kvar där. dom hade flyttat och då också flyttat hästen våran.Han bara försvann.I 6 år var han bara borta.
Nu har vi hittat honom. med ny ägar handling.
Hur kan man göra ett ägarbyte utan ägarens medgivande.
Så nu vill jag varna alla andra för att göra samma misstag som oss, Vi skrev papper på hur det skulle vara men det hjälpte inte. Nu hade våran häst tur o kom till ett bra hem, men tyvär så fick dom avliva honom i vinter,Så kolla om ni fortfarande är ägare till era hästar. Det verkar ju inte vara någon konst att ta vilken häst som helst som sin. ELLER ????


Det är väldigt vanligt att travhästar säljs av andra än den registrerade ägaren. Folk i gemen känner ofta inte till att travhästar är registerade hos STC och när de säljs, även om de säljs av rätt ägare så är det inte så ovanligt att den nya ägaren inte registrerar sig som ägare på STC. STC är ju i huvudsak en registrering som är till för att man skall få tävla sin häst i trav.

Alltså är det inte ovanligt när man slår upp en saluhäst på STC att det inte är säljaren som står som ägare. Det kan ju då vara helt ok, bara en ägare som inte har brytt sig om att registrera om helt enkelt. Man bör i det läget då kontakta den registrerade ägaren och fråga om allt står rätt till. Vilket inte alltid är så lätt om ägaren heter Sven Svensson och STC inte får ge ut några telefonnummer och liknande. Ett kvitto är knappast ett bevis på ägande.

Så ett råd till alla som köper travhästar som de vill ha som vanliga ridhästar. Köp bara en häst där ägaren står registrerad som ägare och se till att få ett formulär ifyllt så att ägandet kan ändras på STC och bit i det sura äpplet och ta kostnaden för ägarbyte. Annars kan din häst om du en dag vill sälja den bli osäljbar om folk verkligen tänker efter och följer detta råd.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägarbyte sker utan ägarens vetskap !!!!!

En kompis till mej lånade ut en av sina gamlingar som sällskapshäst till en bekant som hade en ensam pålle.
Gamlingen var inte ridbar och det var aldrig aktuellt att han skulle säljas, min vän ville inte att han skulle behöva flytta mer.

En dag hittar jag en annons från bekantingen, ringer min vän som ringer upp som får till svar att det inte är gamlingen som ska säljas men efter ett tag så erkänner h*n att h*n redan sålt gamlingen för tretton tusen till någon som bara skulle rida i skogen några gånger i veckan.

Så visst händer det, säkert oftare än man tror, att folk tar chansningar att tjäna pengar på andras hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 261
Senast: Karminnie
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 146
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 291
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp