Bukefalos 28 år!

Älskade katter och deras klor..

J

JusticeGirl

Funderar på att köpa ny soffa när jag flyttar till hus..

Skulle så gärna vilja ha en riktigt dyr fin skinsoffa. Men.. Har två små älsklingar (innemissar) Som mer än gärna sätter klorna i alla möbler jag äger och har!

Har haft en skinsoffa(fusk) tidigare.. den fick inte riktigt vara ifred!

Någon som har något tips på om man kan behandla soffan med något medel eller något, för att få katterna att låta bli bli att just klösa på den?

Har nog en av världens kelsjukaste katter som mer än gärna sitter med i soffan, eller ligger i sängen.. Ja sitter med överallt.. Toa, dusch, köket.. och vill ju inte att hon ska känna obehag att sitta i soffan.. men det kanske en risk man får ta :)

Kan tillägga att jag regelbundet klipper klorna på dom, och dom har alltid haft klösställningar, och senaste året även haft ett klätter/klös träd som går från golv till tak som dom älskar att klösa på, sova i leka på osv.. men ändå får möblerna ta stryk.. Som tur är har dom låtit tapeterna varit ifred :D
 
Sv: Älskade katter och deras klor..

Du behöver inte köpa fullt så dyr skinnsoffa, och när du inte är hemma kan du begränsa katternas utrymme så att de inte behöver vara i samma rum som soffan.

Några särskilda medel att behandla skinn med så att de inte klöser finns inte, men du kan skydda en del med överdrag, plädar m m. Man får också själv inta en mer avslappnad inställning till att soffan inte kommer att förbli helt rispfri.
 
Sv: Älskade katter och deras klor..

Mina katter har aldrig visat något intresse av att klösa på min skinnsoffa, de gillar inte materialet. Däremot klöser de litegrann på mina föräldrars tygsoffa när de varit där, tyg är mycket mer klösvänligt än skinn. Jag vet inte hur det är med fuskskinn men dels lär det ju vara betydligt mer lättslitet och förmodligen mer klösvänligt, så en äkta skinnsoffa är förmodligen det bästa köpet om man inte vill att katterna ska klösa på den. ;)

Sen är det klart att det kan bli små rispor när de springer i soffan, nu har jag en väldigt lugn ras så för mig har det inte varit något problem men när jag haft kattungar så har den fått lite smårepor som bara är synliga om man kollar väldigt väldigt nära.

/Erica
 
Sv: Älskade katter och deras klor..

Aha, ja det kan nog stämma :) Helt klart värt ett försök.

Självklart räknar jag med att det kan bli rispor osv :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 581
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 245
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp