"Änglahovissen" uppdatering

Yrja

Trådstartare
Det blev en väldig diskussion i min tråd ang min nya hovslagare som sagt ett och annat om travsporten som tydligen ingen travmänniska hört talas om. Jag tänkte bara tala om vad han har åstakommit.
(OBSERVERA att jag inte är intresserad av att dra upp diskussionen igen)

Häromveckan var det dags för en liten koll i samband med vaccinering. Samma kiropraktor, veterinär och tandläkare som var ute hos oss förra sommaren. Han kikade även på sadel och bett, även om detta var på amatörnivå.

Ryggen: Hästen visar inte smärta någonstanns förutom på ett ställe på manken, där sadeln är lite hård och behöver stoppas om.
Benen: Alla ben är friska och hela, ingen smärta i misklerna heller.
Hovarna: Bakhovarna såg riktigt bra ut. Hovslagarens metod på framhovarna hade han bra erfarenheter av.
Tänderna: Såg fina och jämna ut - där behöver inget göras.
I allmänhet såg hela hästen fin ut och det fanns ingenting att åtgärda, förutom omstoppning av sadeln och byte av bett. Hästen hade inga smärtor eller spänningar. Såg bättre ut nu än förra året(då reds han och var i full gång).

Mao så har hovslagaren på 3-4 skoningar lyckats förvandla en utdömd häst till en frisk häst. Han kan nu röra sig i alla gångarter utan problem, han börjar ta ton igen, han har spetsade öron hela ridturerna, han kommer glatt springande i hagen, han tappar inte längre benen, han snubblar inte, han kastar inte med huvudet, han vill framåt, han KAN jobba med ryggen... Han mår helt enkelt jäkligt mycket bättre. :)

Och om man frågar folk, så har han många år kvar.

Säga vad man vill om hoviss kunskap inom travsporten, men hela hästar kan han tydligen. Och det räcker bra för mig. ;) Han stannar änsålänge.

Ha det bra alla!
ttl :cool:
 
Sv: "Änglahovissen" uppdatering

:bump: :bump: :bump:
:banana: :banana: :banana:

Hurra!

(Inte för att jag följt förra tråden, men det är härligt att höra ändå!)
 
Sv: "Änglahovissen" uppdatering

"älskar" min hovis oxå:love: han kommer alltid när han ska. Men aldrig vid tappskor, för det har vi inte haft sen han började sko:banana: :banana: Han är helt enkelt bäst!!:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 255
Senast: QueenLilith
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 920
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 613
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 813
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp