Bukefalos 28 år!

Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Got2Be

Trådstartare
Startar ännu en tråd om sadlar. Vill inte kapa nån annans tråd och hittade ingen tråd där jag kan lägga ut mina bilder!
Så jag hoppas att jag inte har lagt tråden fel, och hoppas på att få lite hjälp!

Hur ligger den här sadeln??
Hästen är en arab hingst på 13 år. Han har inte så mycket muskler, för han har tidigare blivit riden ett tag, sen har han stått lika länge för ägaren har inte velat att han ska ha ridmuskler till utställningen.

Det var de bästa bilderna jag kunde få till för stunden! Kanske är lite missvisande med skuggorna?
Jag vill inte bara höra att sadel ligger fel osv, utan vill höra VAD som är fel!
Sadeln är en Thorowgood!


32876273.jpg

32876284.jpg

32876283.jpg

32876276.jpg

32876275.jpg

På sista bilden ser det verkligen ut som att sadeln lyfter bak... hur illa är det??

Snälla hjälp mig!
tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Sadeln är sju nummer för trång ungefär... Plus att den ser märklig ut i framvalvet, är den verkligen symmetrisk där?? Ser ut som om en sida är har normal bom och den andra är vid på bilden, men bilder kan ljuga.
Använd den ej mer på den hästen, o på ingen alls om den är felaktig/sned o vind.
Kan hända att framvalvet tom gått av om den legat på hästen och varit för trång.

Hästen behöver en mkt vidare sadel med rakare bom, eftersom denna också lättar baktill trots att den är alldeles på tok för trång.
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

För smal och för svängd.

Ta hjälp av en sadelutprovare om du är osäker på passformen.
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Plus att den ser märklig ut i framvalvet, är den verkligen symmetrisk där?? Ser ut som om en sida är har normal bom och den andra är vid på bilden, men bilder kan ljuga.
Det har med skuggan att göra, det var jättesvårt att fota där:(
Hur ser man att den är för trång/smal??? Den känns inte för trång, och ser inte så trång ut IRL.. Men jag har antagligen fel :crazy:
En annan person sa att sadeln inte trycker nånstans i alla fall. Stämmer det?

Rakare bom behöver han onekligen! Det kunde tom jag se:p
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

SJälvklart tar jag ju ut sadelprovare om jag är osäker! ville bara se vad buke tycker om sadeln;)
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Nu har jag pluggat på ordentligt om sadlar och anpassning av sadlar... Den är verkligen för smal, och den bör verkligen inte användas!:crazy:
tack för hjälpen!
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Det har med skuggan att göra, det var jättesvårt att fota där:(
Hur ser man att den är för trång/smal??? Den känns inte för trång, och ser inte så trång ut IRL.. Men jag har antagligen fel :crazy:
En annan person sa att sadeln inte trycker nånstans i alla fall. Stämmer det?

Rakare bom behöver han onekligen! Det kunde tom jag se:p

Nej, det tror jag inte, framvalvet ser inte symmetriskt ut.

Jättebra! Det tror jag är den bästa lösningen :)
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Okej? Är ganska säker på att det är symmetriskt, men det kanske det inte är.. Ska ta mig en titt bara för att:)

Jag tog lite nya bilder idag med 3 andra sadlar, jag tyckte inte att nån låg bra.. Alla kändes lika trånga som thorowgood sadeln..
Är någon ändå intresserade av att se bilderna och göra en "bedömning" om jag lägger upp dem?:)
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

För jag vet inte exakt hur dem ska ligga, men min spontana tanke var att dem inte låg bra, men som sagt vad vet jag?????????????
Men nej visst jag laddar inte upp dem.
 
Sv: Ännu en sadelfråga! Hjälp!

Absolut, så dum är jag inte;) Som jag skrev tidigare, vill bara veta vad buke har att säga om sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 707
Senast: caballus
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 317
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 229
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp