Bukefalos 28 år!

Ännu en "vilken ras" fråga...

E

Elemmírë

Jag sitter här och funderar. I framtiden (vet inte när kanske om några månader eller kanske om några år) blir det hund även för mig och min sambo. Och då jag redan nu sitter och spånar på vad för ras och vilka egenskaper hunden bör har känner jag mig aningens rådvill. Jag vill inte att det blir "fel" när den dagen kommer utan vill ha gjort min researh grundligt. Så om nån kan hjälpa mig i mina funderingar är jag mer än tacksam!:laugh:

Iaf, den hund jag söker får gärna vara av medelstorlek, dvs ingen dvärghund men inte heller nån superbjässe;)
Jag vill helst ha en tik, men även det får ju såklart visa sig vad det blir och är inte heller relevant i just den här tråden.
Pälsmässigt spelar det ingen större roll, men helst inte nån som är "fluffig". Är mycket "pillig" av mig så pälsvård är inget besvär;) Gärna "allergi"vänlig oxå. Om det dessutom går att hitta nån ras som är både lättlärd, foglig och som är pigg när det gäller men även kan ta det lugnt och relaxa utan att behöva stimuleras 24/7 vore det mycket bra.:bump:
En hund som kan följa med på det mesta hel enkelt.

Jag har en del hunderfarenhet. Har hållt på med hundar av olika storlekar och raser sen jag var 15, är idag 24 så nån hiskelig erfarenhet är det givetvis inte, men jag har ändå snubblat på båda besvärliga (krävande) och fogliga hundar. Mina föräldrar har parsontikar, gudasnälla sådanna, dock terriers;) En annan i familjen har en blandrashanne med båda vall och fågelraser i sig. FRAMFÖRALLT är jag villig att lyssna och lära mig.
Av det jag skrivit ovan kan man nog utläsa att en jättekrävande ras nog inte är det första att tänka på. MEN alla förslag och idéer är välkomna och kommer att beaktas:D
Tack på förhand
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Jag tror att en cocker spaniel skulle passa dig! Fast de kanske är lite små? Mankhöjden ska ligga strax runt 40cm. En hel del pälsvård, men man kan trimma ner dem rätt hårt. Det viktigaste är att hålla rent på päls i öronen och trimma tassarna om man vill ha någorlunda grusfritt hemma ;)

Käcka, aktiva hundar som ändå inte kräver okristligt mycket motion.

Dessutom är de så vackra :love::love:
Detta är "min" tik Jazzi, 6 år gammal. Hon är en utmärkt stallhund och trevlig träningskompis.
DSCN2978.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Schnauzer kanske kunde vara nåt för er!
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Kanske en Springer Spaniel? Airedale terrier? Bedlington Terrier? Tollare?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Cocker spaniel (som sagt) Cavalier och pudel (mellan) var de raser jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Welsh springer spaniel kan kanske också passa, lite större, lite "vildare" och lite mer ojämn och en del dålig mentalitet i aveln, men på det stora hela en underbart vacker lättsam aktiv sällskapshund.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Tack för alla kloka och bra tips:D
Ska kolla upp allihopa och överväga.
Jag har ju en viss svaghet för terriers dock... Har som sagt umgåtts med mina föräldrars parsons, men vill gärna ha en lite större hund.
Usch, känner mig lite besvärlig, hehe, men det är mycket tankar nu och jag vill göra ett bra och medvetet val.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Fast Airdale Terriern är ju inte direkt liten ;)

Annars tänkte jag som någon innan skrev på Schnauzer.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Någon av lapphundarna? Retriever? (Mellan)schnauzer är ju lite terrieraktig och i lagom storlek. Tycker annars också att pudel passar in.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Kom på en annan lite större terrier, irländsk terrier. Väldigt lagom storlek och så är de vackra också :).
Sen har du ju softis och kerry blue men dem vet jag egentligen inte så mycket om, har inte fått så gott intryck av någondera rasen tyvärr utan de har varit väldigt egensinniga, skarpa och haft svårt med andra hundar.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

tack igen ALLA för alla bra tips! Hittills är det irländsk terrier som är intressantast. Tyvärr är nog inte pudlar nån favorit för mig, men å andra sidan har jag inte träffat så många ännu.
Är även intresserad av foxterrier, men inte läst in mig så mycket på rasen ännu. Har träffat några och dom var verkligen urtrevliga hela bunten! Dock kanske i minsta laget... Hmm....
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Fox Terriern gillar jag också, men ahr för mig att jag läst/hört att det ska finnas en hel del sjukdomar i rasen. Det borde däremot stå på rasklubbens hemsida.

Welsh terriern är väldigt lik Fox Terriern (framför allt kroppen, egentligen väl bara färgen som skiljer). En sådan var vi väldigt nära att köpa för 11 år sedan, innan det dock blev en Dvärgschnauzer.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" fråga...

Irish Softcoated Wheaten terrier. Tyvärr är mentaliteten lite svajig, men jag tror säkert att det går att hitta någon trevlig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag behöver lite hjälp som så många andra här.. Det är inte aktuellt med en till hund än, men såklart så går man ju och funderar och...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: Nenyah
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 954
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp