Är det moraliskt försvarbart att tävla med hästar?

Avslöjanden om hästar som plågas och drivs hårt har startat en debatt inom ridsporten om hästarnas välmående och sportens överlevnad. Kan man tävla med hästar utan tvång och våld?
 
Undrar vad som hänt om domarna sagt till Kittel nu senast att han drar för mycket i tyglarna, det skall (enligt tävlingsreglementet) vara en "lätt, mjuk kontakt" så det blir diskning alt. bottenpoäng?

Det hade såklart blivit stor uppståndelse men samtidigt syns det ju att det inte är en lätt, mjuk kontakt utan att han håller ett ganska stort tryck i tyglarna och det är tvärtemot reglementet så det hade varit lätt att försvara ett sådant beslut.

Detta har ju redan hänt. Visserligen inte under ritten. Vad som hände var att Törnblad blev avstängd. Idag tror jag inte han hade blivit det faktiskt.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...ssyrdomare-avstangd-efter-ifragasatt-inte.htm
 
Rekommenderar verkligen att faktiskt lyssna på programmet. Att tävla med hästar eller ej är en liten del. Den stora delen är frågeställningar och resonemang som jag önskade fick utrymme öht inom hästvärlden! Väldigt fint avsnitt!
 
Rider inte svenska elitryttare så också? Kikade på lite foton med Malin Baryard och Peder Fredricsson och som jag uppfattar det från fotona rider de med "crest release" eller missar jag något här?
Jo det verkar nästan så faktiskt. (George Morris är ju stor trots allt), jag har tittat, det ser så ut över hindren, men jag tycker inte jag sett dem ta stöd mot halsen med kroppstyngden efter hindret.) Jag är lite osäker, finner dock diskussionen intressant och det är med här pga att bedömningen av stil i hoppningen gör att ingen kan avvika från den modellen. Dvs om du inte har händerna där och står upp i halvsits så ska du få avdrag. Sedan är det såklart diskussionen om drogade hästar och -om man inte drogar dem kan man ju inte få den lugna lopen utan att rida ändan av dem på framridningen osv. Tänkte bara visa vad som verkat bli problematiskt med en stilbedömning i hoppning, att den låser fast och kan bli farlig. (Det är inte så jag lärt mig, jag har lärt mig gå mot hästens mun på var sida om halsen, men jag red inte alltid i Sverige när jag var liten (och jag hoppar ju knappt heller).)
 
Senast ändrad:
Jamen det där är ju en högst subjektiv debattartikel, inte en vedertagen sanning. 🙂

Obs att jag inte är så intresserad av att diskutera tekniken ifråga men reagerar på hur det presenteras som fakta.
Det verkar vara ett problem runt att de stilbedömer Hunter Jump, det finns fler olika diskussioner runt det. (typ "hunter jump" controversy) Det verkar inte ha varit gynnsamt att stilbedöma hoppning hela vägen i klasserna. Jag har lagt in en film som tycker bäst om Hunter jump och en diskussionsartikel som kritiserar den. Men jag håller med om att jag inte riktigt tror det är en bra grej att ta stöd mot halsen i landningen för att häva sig upp. Det låter inte bra, sedan vet jag inte exakt hur mycket de gör det.
 
Det verkar vara ett problem runt att de stilbedömer Hunter Jump, det finns fler olika diskussioner runt det. (typ "hunter jump" controversy) Det verkar inte ha varit gynnsamt att stilbedöma hoppning hela vägen i klasserna. Jag har lagt in en film som tycker bäst om Hunter jump och en diskussionsartikel som kritiserar den. Men jag håller med om att jag inte riktigt tror det är en bra grej att ta stöd mot halsen i landningen för att häva sig upp. Det låter inte bra, sedan vet jag inte exakt hur mycket de gör det.
Vi är ju en bra bit från trådämnet men jag ser inget konstigt i hur de ger eftergift i de filmer som visats i tråden. Alls.

I Sverige lär vi ju också ut att man ger eftergift utefter mankammen, inte ner mot hästens mun.
 
Vi är ju en bra bit från trådämnet men jag ser inget konstigt i hur de ger eftergift i de filmer som visats i tråden. Alls.

I Sverige lär vi ju också ut att man ger eftergift utefter mankammen, inte ner mot hästens mun.
Ja kopplingen var bara gentemot stilbedömning i hoppning delen i tråden.
Och det finns som jag skrev ovan en diskussion om flera delar i grenen.
 
Att jag är emot att göra hoppningen till en bedömnings sport, de idèer jag tror det var Badger som framförde räknar jag inte in, är att sådana alltid går mot extremer. Vi ser det i dressyren, vi ser det i hundutställning, vi ser det i arabutställning, vi ser det i western pleasure osv osv. En sport där man mäter objektiva resultat snarare än subjektiva åsikter har i min värld väldigt mycket lättare att hålla sig rimlig och mer individanpassad.
Och för att förtydliga, det finns definitivt problem inom hoppningen men de löses garanterat inte av stilbedömning eller liknande.
 
Då är jag med på vad som skiljer mot crest release.
Kanske :) jag är inte helt på det klara heller. Jag funderar.

Jag var mer inne på att det diskuteras som ett problem att stilbedömningen låser fast formen.

Dock som sagt det andra sättet att göra release på är automatic release, det jag fick lära mig som liten som det lite mer "erfarna" sättet. Det är att över hindret följa med handen mot hästens mun på var sida om hästens hals. Det spelar ju ingen som helst roll om inte hindren ger lite hopp och om inte hästen är rund i språnget. Då kommer man ju aldrig dithän att man måste ta fram handen speciellt mycket.

Frågan är om inte vi i Sverige har en tredje modell och ingen av dem applicerar? Jag har funderat över det lite, känns inte som att vi gör endera. Vi uppmanar ju att hålla i manen (crest release) eller hålla i halsring (automatic release) om ostadig, för att inte dra i munnen. Men aldrig hört en ridlärare be en elev stötta händerna mot hästhalsen i språnget för balans.

https://www.successful-horse-training-and-care.com/horse-jumping-release.html
Här är en random amerikansk artikel till som försöker förklara skillnaden.

The idea was to have a student press her knuckles lightly into the horse’s neck so that when the horse jumped, her arms would stretch forward with the horse, allowing the horse freedom of movement. This would prevent the rider from hitting the horse in the mouth with the bit, an unfortunate result of a fixed hand that doesn’t follow the horse’s head as he stretches his neck forward in order to jump.
Det låter som det vi gör också. Nästan, följ halsen, men inte pressa knogarna lätt mot halsen?

students everywhere were pressing down fiercely on their horse’s necks and resting all of their weight there at the exact moment when their poor mounts needed to reach their necks up and forward to jump. The crest release done this way not only interferes with the horse’s movement, it also encourages the rider to have loose legs because she depends on her hands and arms to balance herself when the horse jumps. As a result, the rider has a very unstable two-point leg position: Her legs swing forward or back when the horse leaves the ground. So the horse has to deal with an unstable rider as well as the extra weight of the rider directly on his neck as he jumps.
Det här låter inte som någonting jag någonsin sett i Sverige, luta sig mot halsen? Lägga tyngden mot halsen? Gör de verkligen det? Gör vi? Så jag vet inte?
 
Kanske :) jag är inte helt på det klara heller.

Dock som sagt det andra sättet att göra release på är automatic release, det jag fick lära mig som liten som det lite mer "erfarna" sättet. Det är att över hindret följa med handen mot hästens mun på var sida om hästens hals. Det spelar ju ingen som helst roll om inte hindren ger lite hopp och om inte hästen är rund i språnget.

Frågan är om inte vi i Sverige har en tredje modell och ingen av dem applicerar? Jag har funderat över det lite, känns inte som att vi gör endera. Vi uppmanar ju att hålla i manen (crest release) eller hålla i halsring (automatic release) om ostadig, för att inte dra i munnen. Men aldrig hört en ridlärare be en elev stötta händerna mot hästhalsen i språnget för balans.

https://www.successful-horse-training-and-care.com/horse-jumping-release.html
Här är en amerikansk artikel till som försöker förklara skillnaden.


Det låter som det vi gör också. Nästan, följ halsen, men inte pressa knogarna lätt mot halsen?


Det här låter inte som någonting jag någonsin sett i Sverige, luta sig mot halsen? Lägga tyngden mot halsen? Gör de verkligen det? Så jag vet inte?
Jag har också fått lära mig att man antingen ger eftergiften mot hästens mun eller utefter mankammen, inte att man lägger vikten mot halsen. Att hålla i man/halsring är väl för själva upphoppet tills man hittat sin egen balans? Jag red jakter med halsring för att kunna grabba tag i om jag behövde men då rider man ju i grupp över stock och sten i galopp så det kan bli lite ryckigt.
 
Jag har också fått lära mig att man antingen ger eftergiften mot hästens mun eller utefter mankammen, inte att man lägger vikten mot halsen. Att hålla i man/halsring är väl för själva upphoppet tills man hittat sin egen balans? Jag red jakter med halsring för att kunna grabba tag i om jag behövde men då rider man ju i grupp över stock och sten i galopp så det kan bli lite ryckigt.
Ja alltså med mantag och halsring tänkte jag på när man är liten och hoppar första gångerna eller när man behöver en extra balans av ngn orsak senare såklart.

(tror det var evigheter sedan jag hoppade ett hinder stort nog/häst rund nog att jag skulle behöva lämna mankamsområdet för att ge eftergift.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten har hamnat i fokus den senaste tiden – i ett ovanligt sammanhang, där den jämförs med tjurfäktning efter avslöjanden om hur...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klippen fick det att vändas i magen. Den tyske dressyrryttaren och uppfödaren hade ett noga uttänkt sätt att plåga sina hästar, som...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åttaåriga Alva har i flera år velat tävla med mamma Linda Björks stora häst. I år sa mamma ja, och nyligen startade Alva Lätt C i...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom och utom ridsportens organisationer, behöver vi få till en bredare diskussion om både sportens och hästhållningens relation till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 856
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp