Bukefalos 28 år!

Är mitt marsvin sjuk?

Shettistjejen

Trådstartare
Har en marsvinsgubbe på 4år som på senare tid börjat tappa hull, han är smal (man känner revben/höftben), han sitter mycket i huset och piper inte mycket, han "hostar" ibland och håller på när han äter. Han liksom vänder och håller på med maten, öppnar munnen så det ser ut som han sätter i halsen och spottar ut. Har kollat tänderna på honom och jag tycker inte att framtänderna är speciellt långa. Han får mycket grönsaker och frukt, ger honom lite pressad apelsin juice då och då, vad är det för fel? :confused:
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Jag skulle ta mig en tur till veterinären med marsvinet om jag var du.
Marsvin har även kindtänder, som kan växa onormalt. Detta kan vara ett problem. Ett marsvin ska inte magra av, då är något fel!
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Jag är har ingen vetrinärutbildning och anser att om du misstänker att ditt djur är sjukt ska de tas till en kunnig vetrinär.

MEN, precis som hemlig säger, marsvin har kindtänder som kan vara för långa, min spontana första tanke är dock att din grabb låter deppig...
Såg din andra tråd där du berättade att han är ensamt marsvin och bor ihop med en kanin, har du särat på kaninen och marsvinet?
Isåfall kan de ju vara så att han lider av 'separationsångest', inte direkt ovanligt hos marsvin.

Hur pass mycket håller han på och hostar och spottar ut maten? Vad är ibland, någon gång om dagen eller en gång i veckan...?
Att marsvin hostar till när det äter är inget att oroa sig för såvidare det inte sker i den grad att de till synes aldrig får i sig föda,
mina grabbar gör så då och då med. Äter försnabbt och sätter i halsen helt enkelt, mat är ju deras passion och allt ska ner på direkten :D
Att han plockar med maten, om jag har förstått det rätt att de är det han gör, kan vara ett tecken på att han inte gillar det som erbjuds eller tröttnat på det, mina grabbar är kinkiga med maten och uppskattar en varierad kost. ;)

Sen är ju 4:a år relativt mycket för ett litet marsvin så det kan ju vara ett ålderstecken att han magrar..
Förmodar att du har klämt och känt på honom så att han inte har ont, tittat i pälsen och lyssnat på andning.
För övrigt tar jag förgivet att du utöver grönsaker självklart ger honom tillgång till hö och vatten dygnet runt...

Utöver det så ja, ta honom till vetrinär! Sen skulle en marsvinskompis inte sitta fel, om du inte redan införskaffat en ;)
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Jaa, har funderat på ett till marsvin, men samtidigt lever ju ett marsvin ganska länge, tror du att han skulle uppskatta ett till marsvin, även fast har är såpass gammal? Kaninen och han bor ihop, men har läst nånstans att kaniner och marsvin inte kan komunicera alls, så kanske borde köpa ett till marsvin :) Jag ska försöka hålla koll på hur/när han äter och hostar o.s.v. Brukar ge dem ganska varierad kost tkr jag iaf, kvistar, knäckebröd, pellets, foderblandning, morötter, tomat, gurka, lite banan, russin o.s.v, vad brukar du ge?
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Jaa, har funderat på ett till marsvin, men samtidigt lever ju ett marsvin ganska länge, tror du att han skulle uppskatta ett till marsvin, även fast har är såpass gammal?

Jag kan nog satsa pengar på att han skulle uppskatta en marsvinspolare. Inte uppskattar man sällskap mindre bara för att man blivit lite till åren ;)

Först och främst tycker jag dock att du ska ta grabben till en veterinär för en hälsokontroll. Att han magrat av och spottar ut mat låter inte särskilt bra. Anta inte bara att "det är nog åldern" utan kolla upp det ordentligt. En hälsokontroll kostar några hundringar och skulle det visa sig att det är tänderna som krånglar kommer det kosta ytterligare några hundra. Det är inga skyhöga summor det handlar om när det kommer till smådjur, så dra inte ut på det utan få det kollat så snart du kan innan han blir ännu magrare och svagare.

Många lycka till och hoppas grisen kryar på sig!
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Såg häromdagen en annons på Blocket att det var någon som sökte vuxen kompis till sitt marsvin, just för att de inte ville skaffa en unge som sen blir ensam.

Eller gör som jag, jag skaffade två marsvinsbebbar när den vuxna blev ensam. De två bebbarna är numera snart 3 år :D!
 
Sv: Är mitt marsvin sjuk?

Men tror du inte att två vuxna hannar skule börja bråka?

Det beror mer på personlighet än på det faktum att det är just hanar. Det kan gå jättesmidigt och det kan bli en del tjafs. Har du bara lite tålamod så kommer de envisaste grisar ge sig. Jag lovar, jag har varit i den sitsen. Vill du istället ta den allra lättaste vägen så skaffar du en unge. Då är rangen redan given och de slipper göra upp om vem som är boss i buren. Har du varit hos veterinären med din gamle hane än? Vad sa h*n?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 768
Senast: Varmblod90
·
Övr. Djur Har fyra glada marsvinstanter hemma, en fyraåring, två femåringar och så en nioåring. Nioåringen är pigg och glad, men ålderstecknen...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: Summercloud
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp