Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Låter konstigt. När jag jobbade i Gävle (iofs för ganska länge sedan) fick jag kontrakt på en lägenhet hos Gävlegårdarna efter en månad, trots att jag äger en BR i Stockholm och dessutom inte ens var skriven i Gävle. Av olika anledningar flyttade jag från Gävle innan jag hann flytta in där men absolut inga problem med ett förstahandskontrakt.

Möjligtvis gör de bedömningen att du redan äger ett permanent boende inom pendlingsavstånd?
 
Om det är ett kommunalt bostadsbolag så är det politiker som sitter i styrelsen.

@Alexandra_W När jag stötte på ett kommunalt bostadsbolag med tokiga regler (inte samma som du stött på) så kontaktade jag kommunalrådet = ordföranden i styrelsen. Han ringde upp och höll med om att det var tokigt och han skulle se till så att reglerna ändrades. En journalist på lokaltidningen som läst postlistan ringde också ....
Nu vet jag inte hur det gick i sakfrågan eftersom en privat värd blev räddningen. Men mitt råd är ändå att gå på politikerna, och kanske själv kontakta lokaltidningen. Även om det är för sent för just den här lägenheten så kan det hjälpa med nästa.

Det verkar lite lurigt det här med att det omväxlande står boende och ägande. Har du bett att få ut reglerna i sin helhet, protokoll etc så att det inte är hur de tillämpar/tolkar reglerna som blir tok?

Det är inte bara kommunala bolag som har den här regeln.
 
Om det är ett kommunalt bostadsbolag så är det politiker som sitter i styrelsen.

@Alexandra_W När jag stötte på ett kommunalt bostadsbolag med tokiga regler (inte samma som du stött på) så kontaktade jag kommunalrådet = ordföranden i styrelsen. Han ringde upp och höll med om att det var tokigt och han skulle se till så att reglerna ändrades. En journalist på lokaltidningen som läst postlistan ringde också ....
Nu vet jag inte hur det gick i sakfrågan eftersom en privat värd blev räddningen. Men mitt råd är ändå att gå på politikerna, och kanske själv kontakta lokaltidningen. Även om det är för sent för just den här lägenheten så kan det hjälpa med nästa.

Det verkar lite lurigt det här med att det omväxlande står boende och ägande. Har du bett att få ut reglerna i sin helhet, protokoll etc så att det inte är hur de tillämpar/tolkar reglerna som blir tok?

Det jag har tillgång till och som hänvisades till att "det står tydligt där" är hemsidan. Där står det inte tydligt dock.
https://www.gavlegardarna.se/Om-ditt-boende/Vara-regler/Vem-far-hyra-av-oss/

Jag har bett att få tala med den som är ansvarig för reglerna. Denna ska ringa upp. När är jävligt oklart. När hen "har tid". Jag fick inte ens namnet på denne hen av kundtjänst utan "ringer när det finns tid och kan inte säga när, det beror på arbetsbelastning". Det blev resultatet av 20 min i telefonkö.

Tidningar osv är jag inte så angelägen att medverka i faktiskt. Tala med min lokala politiker däremot har jag inget problem med. Har även mailat avtalahansläggaren att det faktiskt inte står ett ljud om att man inte får äga ett hus man aldrig bott i och inte kan bo i utan de bara säger ordinarie resp nuvarande boende. Så de bör skriva ut korrekt information. Hon har inte svarat dock (innan svarat himla fort). Dock tror jag tyvärr min pappa var rätt otrevlig när han ringde :S
 
Låter konstigt. När jag jobbade i Gävle (iofs för ganska länge sedan) fick jag kontrakt på en lägenhet hos Gävlegårdarna efter en månad, trots att jag äger en BR i Stockholm och dessutom inte ens var skriven i Gävle. Av olika anledningar flyttade jag från Gävle innan jag hann flytta in där men absolut inga problem med ett förstahandskontrakt.

Möjligtvis gör de bedömningen att du redan äger ett permanent boende inom pendlingsavstånd?

De har skärpt sina regler rätt ordentligt i takt med bostadsbristen. Så kan säkert varit annorlunda förr. Eller så var det för det var mer än 18 mil?

Ja det är ju exakt den bedömningen de gör. Jag äger ett boende inom 18 mil från Gävle.
 
Nä, det är ju skillnad på att neka ny hyresgäst och att säga upp ett avtal som redan finns.

Men vad stelbenta de verkar. Min hyresvärd har kravet att man ska vara skriven i lägenheten man hyr, men förra gången jag bodde här kunde jag av olika skäl inte vara det så när jag skulle hyra den förklarade jag varför det inte var möjligt och de sa bara "okej, då vet vi".

Visst är det skillnad. Men då får du tvista för svaret från dem är att om de får vetskap så kommer hyreskontraktet sägas upp av dem.

Vid en tvist kommer ju avgöras vem som har störst behov av bostaden dock. Så där skulle tex ett sånt läge som mitt kunna slå fördel mig. Men garanti är det inte.
 
De har skärpt sina regler rätt ordentligt i takt med bostadsbristen. Så kan säkert varit annorlunda förr. Eller så var det för det var mer än 18 mil?

Ja det är ju exakt den bedömningen de gör. Jag äger ett boende inom 18 mil från Gävle.

Aha, ja då blir det mer logiskt eftersom min BR är i Stockholm och anledningen till att jag flyttade var enbart jobb, plus då tillsvidare anställningsavtal, vilket då gav extra köpoäng.

Surt.
 
Aha, ja då blir det mer logiskt eftersom min BR är i Stockholm och anledningen till att jag flyttade var enbart jobb, plus då tillsvidare anställningsavtal, vilket då gav extra köpoäng.

Surt.

Ja är det mer än 18 mil och du kan bevisa behov - tex för du fått arbete - så kan du hyra med nuvarande regler med.
 
Nu har jag pratat igen med dem och tryckt på att det faktiskt inte står på deras sida om att ägande diskvalificerar och att jag inte ens kunde förutse det här och valt att inte köpa huset. Samt att effekterna blir extrema, om pappa lever i 20 år till ska jag alltså bo hos mamma tills jag är 60 då? Trots troget stått i kön. På grund av ett hus jag äger, aldrig bott i och kanske inte kan bo i på 20 år. Att jag stått kvar i kön i fem år efter jag köpt hus ju är för jag inte kan bo där och att jag inte hade stått kvar om jag kunnat veta att det var meningslöst.

Nu ska handläggaren ha möte med sin chef. Den lägenhet jag ville ha är borta, och kan ju ta ett år innan nåt annat lika bra kommer. Men de ska se "vilka möjligheter för framtiden som ev kanske finns".

Men jag är ju på noll. Hade ju lyckats rodda ihop lägenhet och stallplats osv. Dyker en ny bra lägenhet med lagom hyra upp om 3 mån OCH jag får hyra kanske det inte finns stallplats. Osv.
 
Det jag har tillgång till och som hänvisades till att "det står tydligt där" är hemsidan. Där står det inte tydligt dock.
https://www.gavlegardarna.se/Om-ditt-boende/Vara-regler/Vem-far-hyra-av-oss/

Jag har bett att få tala med den som är ansvarig för reglerna. Denna ska ringa upp. När är jävligt oklart. När hen "har tid". Jag fick inte ens namnet på denne hen av kundtjänst utan "ringer när det finns tid och kan inte säga när, det beror på arbetsbelastning". Det blev resultatet av 20 min i telefonkö.

Tidningar osv är jag inte så angelägen att medverka i faktiskt. Tala med min lokala politiker däremot har jag inget problem med. Har även mailat avtalahansläggaren att det faktiskt inte står ett ljud om att man inte får äga ett hus man aldrig bott i och inte kan bo i utan de bara säger ordinarie resp nuvarande boende. Så de bör skriva ut korrekt information. Hon har inte svarat dock (innan svarat himla fort). Dock tror jag tyvärr min pappa var rätt otrevlig när han ringde :S
Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt. Jag menade inte beslutet i just ditt fall, utan beslutet i styrelsen om reglerna. Borde finnas protokoll som är allmän handling i kommunalt bolag.
Jag är inte heller så förtjust i pressen, de fick skriva i väldigt allmänna ordalag utan att blanda in mig. Men tydligen tyckte de att sakfrågan var tillräckligt intressant.
 
Alex vs bostadsbolaget 1-1

Den lägenhet jag ville ha har de ju redan hunnit ge till någon annan ;(
Men jag får söka en ny och de kommer godkänna mig som hyresgäst om jag skickar in en kopia på hyresavtalet med pappa.

Så det är ju bra men kan inte riktigt jubla. Lägenheten jag ville ha. Borde ha fått. Den är ju borta :S
 
Alex vs bostadsbolaget 1-1

Den lägenhet jag ville ha har de ju redan hunnit ge till någon annan ;(
Men jag får söka en ny och de kommer godkänna mig som hyresgäst om jag skickar in en kopia på hyresavtalet med pappa.

Så det är ju bra men kan inte riktigt jubla. Lägenheten jag ville ha. Borde ha fått. Den är ju borta :S

Så jävla tråkigt att de inte kunde vara så här vettiga INNAN lägenheten försvann.... hoppas att nästa som kommer upp är minst lika bra, och att den kommer snart!!
 
Så jävla tråkigt att de inte kunde vara så här vettiga INNAN lägenheten försvann.... hoppas att nästa som kommer upp är minst lika bra, och att den kommer snart!!

Alltså det finns ju andra lägenheter ute nu med. Men så många köpoäng som jag har har jag ju vetat att jag får vilken lägenhet jag vill eftersom jag kommer ha plats ett. Så jag vet dels att jag har råd att vara kräsen, och dels är lite angelägen att inte kasta bort alla poängen på "vadsomhelst".

Och lägenheten jag ville ha hade så jäkla många rätt. Risken är det är mycket svårt hitta en likvärdig. Det var sjukt nära jobbet (fördel både för mig och möjliggör gå hem och rasta hund på lunchen = ingen kostnad för hunddagis), högst upp i litet hus med få våningar, extremt ljudisolerat (inte vräkt om hunden vaktar), det var porttelefon - dvs inget spring i trappen hunden kan trigga på. Bra planlösning, massa charm. Bra parkering trots mitt i stan. Fräsch. EXTREMT bra förvaring och riktigt kök trots etta. Stort förrådshus i källaren. Tvättstuga i husets källare. Mm.
Sa jag att det var låg hyra med?

De som ligger ute nu som är i rätt del av stan. Så en är väl bra (utan att ha sett den inuti). Men 15 min promenad från jobbet istället för två. Inte våning högst upp. Inte tvättstuga i samma hus. Ingen porttelefon. Ingen finfin förvaring (men för all del en sovalkov). Ja ni fattar..

Jag vet jag låter som en bortskämd fyraåring men vad fan jag har kollat lägenheter (på webben) i nio månader. För att hitta en med perfekt läge och så vidare.

En annan som är suverän planlösningsmässig och tom har två fördelar mot den de snuvade mig på (den har badkar och inglasad balkong) ligger på sjätte våningen i ett "höghus". Jag vill inge bo i en hög betongklump!

Bolaget har en dum rutin med visningar med. Eller den är sund sett till den som bor i lägenheten. Men de lägger ut med info i text och planlösningen på skiss. Sen får man anmäla intresse. De 10 med högst köpoäng får erbjudande om bostad. Då får man även möjlighet att kontakta hyresgäst och titta på lägenheten. Sen ska man svara ja eller nej. Den med högst köpoäng som svarat ja erbjuds lägenheten.

Om man svarar nej så om man svarat nej tre gånger inom en löpande 30-dagars period så spärras man från att anmäla intresse de närmsta 30 dagarna. Och jag måste se en lägenhet inifrån för att kunna avgöra om jag vill bo där. Så det går inte heller att "titta på lite allt möjligt och se om man faller för den ändå"

Så. Det KAN komma ut en liknande imorgon. Eller så kan det ta två år. senaste åren har TVÅ lägenheter kommit ut på gatan den jag ville ja ligger. En i juli och så "min" i september..

*gnäll-Alex*
 
Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt. Drömbostäder växer inte på träd, och nu är läget som det är med den lägenheten som försvann. Det var helt enkelt inte meningen att du skulle bo där.

Det är sällan så att man börjar med sin drömlägenhet och bor där för evigt, de flesta människorna skaffar en bostad som funkar och sen går man vidare därifrån. Man flyttar ibland för att få något som passar bättre för stunden. För det är ju faktiskt så att det som är helt rätt idag kan vara helt fel om ett år. Och det som verkar jättedåligt idag kanske är skitbra om ett par månader.

Jag hade inte varit rädd för att ta en lägenhet som är en kompromiss. Bostäder är inte skrivna i sten. Man måste inte bo kvar där för alltid.
 
Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt. Drömbostäder växer inte på träd, och nu är läget som det är med den lägenheten som försvann. Det var helt enkelt inte meningen att du skulle bo där.

Det är sällan så att man börjar med sin drömlägenhet och bor där för evigt, de flesta människorna skaffar en bostad som funkar och sen går man vidare därifrån. Man flyttar ibland för att få något som passar bättre för stunden. För det är ju faktiskt så att det som är helt rätt idag kan vara helt fel om ett år. Och det som verkar jättedåligt idag kanske är skitbra om ett par månader.

Jag hade inte varit rädd för att ta en lägenhet som är en kompromiss. Bostäder är inte skrivna i sten. Man måste inte bo kvar där för alltid.
Håller med. Och, med en del flyttande och lägenhetsboende i bagaget, så kan jag säga att det som verkar helt idealiskt innan man flyttar kan vara allt annat när man faktiskt bor där.... :crazy: Grannar, till exempel, kan ju bytas ut rätt fort....
 
Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt. Drömbostäder växer inte på träd, och nu är läget som det är med den lägenheten som försvann. Det var helt enkelt inte meningen att du skulle bo där.

Det är sällan så att man börjar med sin drömlägenhet och bor där för evigt, de flesta människorna skaffar en bostad som funkar och sen går man vidare därifrån. Man flyttar ibland för att få något som passar bättre för stunden. För det är ju faktiskt så att det som är helt rätt idag kan vara helt fel om ett år. Och det som verkar jättedåligt idag kanske är skitbra om ett par månader.

Jag hade inte varit rädd för att ta en lägenhet som är en kompromiss. Bostäder är inte skrivna i sten. Man måste inte bo kvar där för alltid.
+ @bettysmatte
Kruxet är väl att tar man en lägenhet som är "ok" förlorar man alla sina köpoäng (brukar vara så iaf), och det går ju oftast inte särskilt fort att hamna i toppen igen. Man vill ju inte slösa bort poängen på en lägenhet man bara tänker som mellanboende innan drömlägenheten kommer (om man tänkt flytta inom samma stad/hyresvärd). Så resonerar jag iaf.
 
+ @bettysmatte
Kruxet är väl att tar man en lägenhet som är "ok" förlorar man alla sina köpoäng (brukar vara så iaf), och det går ju oftast inte särskilt fort att hamna i toppen igen. Man vill ju inte slösa bort poängen på en lägenhet man bara tänker som mellanboende innan drömlägenheten kommer (om man tänkt flytta inom samma stad/hyresvärd). Så resonerar jag iaf.
Fast det jag menade var ju att det inte går att veta vad som är drömlägenheten förrän man faktiskt bor i den, och inte ens då kan man ju vara säker på att förutsättningarna inte förändras. Det hände oss ett antal gånger. Flyttade in i en trevlig lägenhet, bara för att en kort tid senare få värsta störiga grannarna. Då ÄR det ju inte drömlägenheten längre!
 
Fast det jag menade var ju att det inte går att veta vad som är drömlägenheten förrän man faktiskt bor i den, och inte ens då kan man ju vara säker på att förutsättningarna inte förändras. Det hände oss ett antal gånger. Flyttade in i en trevlig lägenhet, bara för att en kort tid senare få värsta störiga grannarna. Då ÄR det ju inte drömlägenheten längre!
Absolut kan det vara så, men har man otur så har man, det kan ju även hända om du flyttar till hus. Även om chansen är större i lägenhet iom mer folk på mindre yta.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 359
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp