Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt. Drömbostäder växer inte på träd, och nu är läget som det är med den lägenheten som försvann. Det var helt enkelt inte meningen att du skulle bo där.

Det är sällan så att man börjar med sin drömlägenhet och bor där för evigt, de flesta människorna skaffar en bostad som funkar och sen går man vidare därifrån. Man flyttar ibland för att få något som passar bättre för stunden. För det är ju faktiskt så att det som är helt rätt idag kan vara helt fel om ett år. Och det som verkar jättedåligt idag kanske är skitbra om ett par månader.

Jag hade inte varit rädd för att ta en lägenhet som är en kompromiss. Bostäder är inte skrivna i sten. Man måste inte bo kvar där för alltid.

Nu är jag inte 18 och ska hitta mitt första boende. Det är inte första lägenheten etc.

Och kommer inte bo där för alltid. Men jag kommer behöva bo där ett bra tag. Eftersom mina poäng nollas.
 
+ @bettysmatte
Kruxet är väl att tar man en lägenhet som är "ok" förlorar man alla sina köpoäng (brukar vara så iaf), och det går ju oftast inte särskilt fort att hamna i toppen igen. Man vill ju inte slösa bort poängen på en lägenhet man bara tänker som mellanboende innan drömlägenheten kommer (om man tänkt flytta inom samma stad/hyresvärd). Så resonerar jag iaf.

Exakt. För att få en skitlägenhet i område man verkligen inte vill bo i är det 3-4 års kötid här dessutom.

Lägenheterna i stan i området jag vill bo i så plats 10 i kön brukar ha iaf 7 års köpoäng (svårt veta hur många till det är upp till ettan). Det händer i princip aldrig att plats 10 i kön får lägenheten.

Så den lägenhet jag väljer kan jag räkna med att bo i tills jag flyttar till huset i princip.

Och jag har medvetet samlat köpoäng för att den dag jag vill flytta in till stan så ska jag kunna välja precis vilken jag vill och inte behöva kompromissa. Det är också därför jag fortsatt pendla över ett år, för jag har väntat på att hitta en lägenhet som i allt är tillräckligt bra. (Perfekt är lite en utopi). Jag har ratat flera tidigare för saker som inte känts hundra. Det har känts bra men inte "här vill jag bo!" Det gjorde det när jag tittade på den som nu försvann. Dvs allt tålmodigt väntande lönade sig och det kändes värt att bli av med alla köpoängen. Och som någonstans jag utan stress kan bo tills jag flyttar till huset, när det än blir.

Men att ta något "som väl är okej.." innebär att DET kan bli mitt boende i sådär 10 år iaf innan jag ens har en chans att hitta något likvärdigt. Och det känns lite sådär.

Hade det varit kris och jag inte haft takt över huvudet etc hade det givetvis varit en annan sak.
 
Exakt. För att få en skitlägenhet i område man verkligen inte vill bo i är det 3-4 års kötid här dessutom.

Lägenheterna i stan i området jag vill bo i så plats 10 i kön brukar ha iaf 7-8 års köpoäng (svårt veta hur många till det är upp till ettan). Det händer i princip aldrig att plats 10 i kön får lägenheten.

Så den lägenhet jag väljer kan jag räkna med att bo i tills jag flyttar till huset i princip.

Och jag har medvetet samlat köpoäng för att den dag jag vill flytta in till stan så ska jag kunna välja precis vilken jag vill och inte behöva kompromissa. Det är också därför jag fortsatt pendla över ett år, för jag har väntat på att hitta en lägenhet som i allt är tillräckligt bra. (Perfekt är lite en utopi). Jag har ratat flera tidigare för saker som inte känts hundra. Det har känts bra men inte "här vill jag bo!" Det gjorde det när jag tittade på den som nu försvann. Dvs allt tålmodigt väntande lönade sig och det kändes värt att bli av med alla köpoängen. Och som någonstans jag utan stress kan bo tills jag flyttar till huset, när det än blir.

Men att ta något "som väl är okej.." innebär att DET kan bli mitt boende i sådär 10 år iaf innan jag ens har en chans att hitta något likvärdigt. Och det känns lite sådär.

Hade det varit kris och jag inte haft takt över huvudet etc hade det givetvis varit en annan sak.
Precis. Jag är helt med på hur du menar.
 
Exakt. För att få en skitlägenhet i område man verkligen inte vill bo i är det 3-4 års kötid här dessutom.

Lägenheterna i stan i området jag vill bo i så plats 10 i kön brukar ha iaf 7 års köpoäng (svårt veta hur många till det är upp till ettan). Det händer i princip aldrig att plats 10 i kön får lägenheten.

Så den lägenhet jag väljer kan jag räkna med att bo i tills jag flyttar till huset i princip.

Och jag har medvetet samlat köpoäng för att den dag jag vill flytta in till stan så ska jag kunna välja precis vilken jag vill och inte behöva kompromissa. Det är också därför jag fortsatt pendla över ett år, för jag har väntat på att hitta en lägenhet som i allt är tillräckligt bra. (Perfekt är lite en utopi). Jag har ratat flera tidigare för saker som inte känts hundra. Det har känts bra men inte "här vill jag bo!" Det gjorde det när jag tittade på den som nu försvann. Dvs allt tålmodigt väntande lönade sig och det kändes värt att bli av med alla köpoängen. Och som någonstans jag utan stress kan bo tills jag flyttar till huset, när det än blir.

Men att ta något "som väl är okej.." innebär att DET kan bli mitt boende i sådär 10 år iaf innan jag ens har en chans att hitta något likvärdigt. Och det känns lite sådär.

Hade det varit kris och jag inte haft takt över huvudet etc hade det givetvis varit en annan sak.
Fast det där stämmer ju inte. Är man redan inne i systemet hos en hyresvärd brukar lediga lägenheter visas internt innan de går ut på öppna marknaden, så oftast behöver man inte ens byta lägenhet utan man flyttar bara inom bolaget. Sen går det ju att byta till sig en lägenhet med den man redan har. Man vet aldrig vad livet har för planer och det som verkar fullt rimligt nu är helt orimligt om ett år. Man kanske träffar en partner, man kanske blir sjuk, man kanske får ett annat jobb, etc. Livet blir inte alltid som man har tänkt det, även om det kan bli väldigt bra ändå, så det är liksom ingen idé att planera 20 år framåt i tiden.

Man tar den lägenheten som är bäst just nu. Sen byter man till sig andra lägenheter.
 
Spontant så är det ju bra att man inte kan äga ex en bostadsrätt och samtidigt få ett hyreskontrakt tycker jag. Här där jag bor säger man att ca 50% av alla hyresrätter står tomma för att folk aldrig släpper kontrakten. Visst finns undantag där det borde vara ok, men om vi generaliserar.
Jag har haft hyresrätt, där bytte jag i den interna kön för att förändra mitt boende.
 
Är man redan inne i systemet hos en hyresvärd brukar lediga lägenheter visas internt innan de går ut på öppna marknaden, så oftast behöver man inte ens byta lägenhet utan man flyttar bara inom bolaget.
Jag har aldrig bott hos en hyresvärd som haft det så. Man har fått ringa och säga att man vill byta, och då måste man ha bott x antal år och ha något vettigt skäl för det (inte typ "vill bo 2 km närmare jobbet" utan att man behöver större pga utökad familj etc).
 
Fast det där stämmer ju inte. Är man redan inne i systemet hos en hyresvärd brukar lediga lägenheter visas internt innan de går ut på öppna marknaden, så oftast behöver man inte ens byta lägenhet utan man flyttar bara inom bolaget.

Men vadå "stämmer inte"? Det kanske stämmer med det bolag som @Alexandra_W använder sig av? Inom två av våra största bolag inom hyresbostäder så fungerar det inte så som du beskriver. Inget görs internt, det sker bara i de mindre bolagen/privata uthyrare. Däremot finns möjlighet att byta lägenhet. Men visningar internt innan den läggs ut - nej.
 
Men vadå "stämmer inte"?
Hela resonemanget är fel. Man kan inte planera livet 20 år framåt och vara besviken på att det inte går ihop. Det är inte så livet fungerar. Livet är inte statiskt, utan saker och ting förändras.

Jag som jobbat med fastigheter har aldrig varit med om att bolag som inte kan tänka sig ett byte. De flesta bolag har även interna byten. Och detta bolaget verkar ju inte helt omöjliga eftersom de redan tummat på vad de har för policy.
 
Fast det där stämmer ju inte. Är man redan inne i systemet hos en hyresvärd brukar lediga lägenheter visas internt innan de går ut på öppna marknaden, så oftast behöver man inte ens byta lägenhet utan man flyttar bara inom bolaget. Sen går det ju att byta till sig en lägenhet med den man redan har. Man vet aldrig vad livet har för planer och det som verkar fullt rimligt nu är helt orimligt om ett år. Man kanske träffar en partner, man kanske blir sjuk, man kanske får ett annat jobb, etc. Livet blir inte alltid som man har tänkt det, även om det kan bli väldigt bra ändå, så det är liksom ingen idé att planera 20 år framåt i tiden.

Man tar den lägenheten som är bäst just nu. Sen byter man till sig andra lägenheter.

Det finns ingen sådan intern marknad här. Allt går ut på öppna marknaden där köpoäng styr. Man får köpoäng även när man bor hos dem.

Hittar man någon annan hyresgäst som vill byta sin lägenhet mot din kan det bli godkänt men ingen garanti.

Men det du beskriver stämmer inte mer hur det fungerar här.

Edit. Förr fanns "torget" där köpoäng styrde. Sen fanns ett litet antal lägenheter via "direkt" där det var först till kvarn. Det är länge sen direkt togs bort och nu är det bara "torget" kvar. Inget internt. Och de är inte generösa när hyresgäster vill byta sinsemellan.

Så köpoäng är avgörande. Helt avgörande.
 
Hela resonemanget är fel. Man kan inte planera livet 20 år framåt och vara besviken på att det inte går ihop. Det är inte så livet fungerar. Livet är inte statiskt, utan saker och ting förändras.

Jag som jobbat med fastigheter har aldrig varit med om att bolag som inte kan tänka sig ett byte. De flesta bolag har även interna byten. Och detta bolaget verkar ju inte helt omöjliga eftersom de redan tummat på vad de har för policy.

Fast det var inte något "resonemang" om livet 20 år framåt som jag reagerade på, utan din väldigt tydliga "såhär funkar det inom alla fastighetsbolag". Ja, i de du arbetat i, kanske. Men knappast alla. Det är vi ju flera stycken som vittnar om.
 
Hela resonemanget är fel. Man kan inte planera livet 20 år framåt och vara besviken på att det inte går ihop. Det är inte så livet fungerar. Livet är inte statiskt, utan saker och ting förändras.

Jag som jobbat med fastigheter har aldrig varit med om att bolag som inte kan tänka sig ett byte. De flesta bolag har även interna byten. Och detta bolaget verkar ju inte helt omöjliga eftersom de redan tummat på vad de har för policy.

Fast det är ju din syn på saken. TS har sparat ihop 19 års kö för att få lägenheten hen vill ha idag. Det är samma princip som typ allt där man planerar för framtiden.
Med ditt resonemang behöver man inte bry sig om framtiden för den kan ändå ändras.

Man kan ju göra bästa möjliga, skiter det sig så skiter det sig, men man har i alla fall försökt.
 
Hela resonemanget är fel. Man kan inte planera livet 20 år framåt och vara besviken på att det inte går ihop. Det är inte så livet fungerar. Livet är inte statiskt, utan saker och ting förändras.

Jag som jobbat med fastigheter har aldrig varit med om att bolag som inte kan tänka sig ett byte. De flesta bolag har även interna byten. Och detta bolaget verkar ju inte helt omöjliga eftersom de redan tummat på vad de har för policy.

Har du LÄST ens? Jag är besviken för att de UTAN att ha informerat om det innan drog fram en regel som var omöjlig att förutse. Och att det i sista stund innebar att jag INTE fick den lägenhet jag "skulle" ha haft.

Dvs det handlar inte om att nån annan hade mer poäng etc.

Säg du ska ta körkort. Du har läst på allt som krävs. Uppfyller det. Pluggat teori och klarat den. Du bokar tid för uppkörning. Kör upp. Inspektören gratulerar till godkänd uppkörning och att du nu har körkort.
Sen ringer transportstyrelsen och säger "du vi skulle skicka ditt körkort men då märkte vi att du bor i x-stad. Då kan du inte få något körkort".
 
Har du LÄST ens? Jag är besviken för att de UTAN att ha informerat om det innan drog fram en regel som var omöjlig att förutse. Och att det i sista stund innebar att jag INTE fick den lägenhet jag "skulle" ha haft.
Fast nu är läget som läget är. Du fick inte lägenheten pga deras dumma regler, men vad ska du göra åt det? Livet är inte rättvist och ibland får man bara gilla läget och tänka att läget är som läget är och man får göra det bästa av situationen.
 
Fast nu är läget som läget är. Du fick inte lägenheten pga deras dumma regler, men vad ska du göra åt det? Livet är inte rättvist och ibland får man bara gilla läget och tänka att läget är som läget är och man får göra det bästa av situationen.

Jag ska inte göra nåt åt det. Men jag kan ju vara besviken och ledsen över det ändå? Särskilt som jag inte gjorde något fel eller kunde gjort något annorlunda.

Så jag ska vänta på en annan. Men jag tror du har full möjlighet att förstå att det känns surt och tungt att kanske behöva vänta lång tid innan jag hittar något motsvarande.
 
känns surt och tungt att kanske behöva vänta lång tid innan jag hittar något motsvarande.
Men nu är du här igen. Du har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta innan du hittar något motsvarande. Sluta vara så negativ och dramatisk!

Det kanske kommer en liknande lägenhet inom ett par veckor.
 
Fast nu är läget som läget är. Du fick inte lägenheten pga deras dumma regler, men vad ska du göra åt det? Livet är inte rättvist och ibland får man bara gilla läget och tänka att läget är som läget är och man får göra det bästa av situationen.
Även om det inte är något att göra åt nu, så kan man väl få gnälla lite och tycka att det är skit ett tag?

Förstår @Alexandra_W , jag sparade också köpoäng för att få rätt lägenhet, väntade i ÅR trots att jag hade kunnat få en annan som "duger". Så dök den upp, och jag var solklart först i kön tills precis i slutet då det dök upp nån med längre kötid. Då var det alltså inte ens nån märklig oförutsedd regel men jag blev så himla ledsen för jag hade ju väntat på den lägenheten så länge, så jag var ledsen och sur nåt dygn. (Sen fick jag lägenheten ändå :D.) Och planera framåt i tiden gör väl de flesta? Jag planerade för flytten hit i flera år, och då tycker jag ändå andra planerar mycket mer än jag gör. Typ planerar att köpa lägenhet för att bo i några år och sedan köpa hus och sedan skaffa ungar osv osv.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 359
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp