Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Men nu är du här igen. Du har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta innan du hittar något motsvarande. Sluta vara så negativ och dramatisk!

Det kanske kommer en liknande lägenhet inom ett par veckor.

Ja jag kanske kommer det. Men jag VET INTE. Dvs från att för fullt planera flytt och möblering är jag på noll. Har du verkligen svårt förstå känslan där?
 
Ja jag kanske kommer det. Men jag VET INTE. Dvs från att för fullt planera flytt och möblering är jag på noll. Har du verkligen svårt förstå känslan där?
Det är inte känslan av besvikelse jag har svårt att förstå, det är ditt sätt att resonera kring lägenhet och hela flytten. Och du verkar inte lyssna på någon som har några tröstande ord att säga utan står på dig med dramat om att du minsann typ aldrig i modern tid kommer att hitta en likadan lägenhet igen.

Men som någon annan skrev så är det ju inte alltid så att den lägenheten eller det man trodde var så himla bra faktiskt var det. Det kanske bodde någon galen granne bredvid etc. Det kanske skulle bli så att om 6 månader fick vi en till tråd från dig där du ondgör dig över dina hemska grannar eller något annat dilemma som kom med lägenheten. Tänk bort de där tankarna att den där lägenheten du inte fick var så bra och speciell, det kanske inte alls är så. Det hade du inte vetat innan du flyttade in ändå.

Och vad gäller att din plan är att bo kvar i lägenheten tills du flyttar in i huset kan ju ändras väldigt snabbt. Din pappa kanske avlider fortare än du tänke (vilket vi inte hoppas förstås), du kanske träffar en partner och vill flytta in med den, du kanske blir uppsagd och skaffar ett jobb någon annanstans, etc. Livet är inte statiskt utan det sker ändringar hela tiden.
 
Det är inte känslan av besvikelse jag har svårt att förstå, det är ditt sätt att resonera kring lägenhet och hela flytten. Och du verkar inte lyssna på någon som har några tröstande ord att säga utan står på dig med dramat om att du minsann typ aldrig i modern tid kommer att hitta en likadan lägenhet igen.

Men som någon annan skrev så är det ju inte alltid så att den lägenheten eller det man trodde var så himla bra faktiskt var det. Det kanske bodde någon galen granne bredvid etc. Det kanske skulle bli så att om 6 månader fick vi en till tråd från dig där du ondgör dig över dina hemska grannar eller något annat dilemma som kom med lägenheten. Tänk bort de där tankarna att den där lägenheten du inte fick var så bra och speciell, det kanske inte alls är så. Det hade du inte vetat innan du flyttade in ändå.

Och vad gäller att din plan är att bo kvar i lägenheten tills du flyttar in i huset kan ju ändras väldigt snabbt. Din pappa kanske avlider fortare än du tänke (vilket vi inte hoppas förstås), du kanske träffar en partner och vill flytta in med den, du kanske blir uppsagd och skaffar ett jobb någon annanstans, etc. Livet är inte statiskt utan det sker ändringar hela tiden.
Varför måste du tala om för TS hur hon ska känna? Jag förstår inte ditt resonemang riktigt..
 
Det är inte känslan av besvikelse jag har svårt att förstå, det är ditt sätt att resonera kring lägenhet och hela flytten. Och du verkar inte lyssna på någon som har några tröstande ord att säga utan står på dig med dramat om att du minsann typ aldrig i modern tid kommer att hitta en likadan lägenhet igen.

Men som någon annan skrev så är det ju inte alltid så att den lägenheten eller det man trodde var så himla bra faktiskt var det. Det kanske bodde någon galen granne bredvid etc. Det kanske skulle bli så att om 6 månader fick vi en till tråd från dig där du ondgör dig över dina hemska grannar eller något annat dilemma som kom med lägenheten. Tänk bort de där tankarna att den där lägenheten du inte fick var så bra och speciell, det kanske inte alls är så. Det hade du inte vetat innan du flyttade in ändå.

Och vad gäller att din plan är att bo kvar i lägenheten tills du flyttar in i huset kan ju ändras väldigt snabbt. Din pappa kanske avlider fortare än du tänke (vilket vi inte hoppas förstås), du kanske träffar en partner och vill flytta in med den, du kanske blir uppsagd och skaffar ett jobb någon annanstans, etc. Livet är inte statiskt utan det sker ändringar hela tiden.
Men det är väl klart att man ändå kan vara besviken! Det var osäkert fram till dagen vi skrev papprena för vårt hus om vi skulle få köpa eller om kronofogden skulle ta huset. Jag mådde så dåligt av det för det här är mitt hem. Det har alltid varit mitt hem sedan första gången jag såg det. Hade vi inte fått köpa så hade min värld rasat samman. Visst kunde det kunnat blivit skit och pannkaka med hemska grannar etc. men min dröm hade ju ändå varit borta och jag hade varit så enormt besviken och ledsen. Nu gick det bra. Vi fick köpa men jag förstår verkligen @Alexandra_W besvikelse när hennes plan inte gick i lås.
 
Fast det där stämmer ju inte. Är man redan inne i systemet hos en hyresvärd brukar lediga lägenheter visas internt innan de går ut på öppna marknaden, så oftast behöver man inte ens byta lägenhet utan man flyttar bara inom bolaget. Sen går det ju att byta till sig en lägenhet med den man redan har. Man vet aldrig vad livet har för planer och det som verkar fullt rimligt nu är helt orimligt om ett år. Man kanske träffar en partner, man kanske blir sjuk, man kanske får ett annat jobb, etc. Livet blir inte alltid som man har tänkt det, även om det kan bli väldigt bra ändå, så det är liksom ingen idé att planera 20 år framåt i tiden.

Man tar den lägenheten som är bäst just nu. Sen byter man till sig andra lägenheter.

Som andra har sagt är det inte alls självklart att få byta ens hos samma värd. En bekant till mig är just nu inne i den processen och bostadsbolaget (det stora, kommunala) har underkänt två bytespartners för att de inte hade tillräckligt starka skäl för bytet. Deras anledningar var att de hellre ville bo i område X än i område Y men det duger inte. Min bekant måste flytta för att hen blivit singel och inte har råd med hyran själv, men objektet är inte helt lättbytt (trots attraktivt område) och att vilja bo där räcker alltså inte. Att få en annan lägenhet via kön kommer min bekant inte att vara i närheten av på flera år eftersom hens köpoäng nollades när hen flyttade in i sin nuvarande lägenhet för några år sen.

Jag förstår verkligen att @Alexandra_W är superbesviken! Och med de regler som råder hos många bostadsbolag funkar det inte att ta något "så länge" för då kanske man sitter där med en lägenhet som har något avgörande "fel" för just en själv och det går inte att få tag på något annat.
 
Det är inte känslan av besvikelse jag har svårt att förstå, det är ditt sätt att resonera kring lägenhet och hela flytten. Och du verkar inte lyssna på någon som har några tröstande ord att säga utan står på dig med dramat om att du minsann typ aldrig i modern tid kommer att hitta en likadan lägenhet igen.

Men som någon annan skrev så är det ju inte alltid så att den lägenheten eller det man trodde var så himla bra faktiskt var det. Det kanske bodde någon galen granne bredvid etc. Det kanske skulle bli så att om 6 månader fick vi en till tråd från dig där du ondgör dig över dina hemska grannar eller något annat dilemma som kom med lägenheten. Tänk bort de där tankarna att den där lägenheten du inte fick var så bra och speciell, det kanske inte alls är så. Det hade du inte vetat innan du flyttade in ändå.

Och vad gäller att din plan är att bo kvar i lägenheten tills du flyttar in i huset kan ju ändras väldigt snabbt. Din pappa kanske avlider fortare än du tänke (vilket vi inte hoppas förstås), du kanske träffar en partner och vill flytta in med den, du kanske blir uppsagd och skaffar ett jobb någon annanstans, etc. Livet är inte statiskt utan det sker ändringar hela tiden.

Nu läser du väl snävt. Jag har konstaterat att jag väntade över ett år på den här. Att jag KAN få vänta år på en lika bra och att jag JUST NU strax efter har lite svårt att glädja mig åt "vinsten" i att fått rätt att söka nya.

Det har gått TVÅ DAGAR sen kallduschen.

Tillskriv mig inte saker jag aldrig påstått är du rar.

(Jag har det senaste 1.5 åren medvetet styrt om mitt liv för att jobba och bo i samma stad som huset, så sista delen av ditt inlägg är irrelevant. Även om du inte kunde veta det när du antog)
 
Alex vs bostadsbolaget 1-1

Den lägenhet jag ville ha har de ju redan hunnit ge till någon annan ;(
Men jag får söka en ny och de kommer godkänna mig som hyresgäst om jag skickar in en kopia på hyresavtalet med pappa.

Så det är ju bra men kan inte riktigt jubla. Lägenheten jag ville ha. Borde ha fått. Den är ju borta :S
Så surt! Men väl krigat! Hoppas också att det ordnar sig till det bästa och det snart.
 
@Alexandra_W jag förstår dig verkligen. När man stått i kö så länge som du så ska man absolut inte ta något man inte känner är rätt särskilt om du ska bo där i några år. Det behöver inte vara en drömlägenhet men den måste kännas så bra att du kan bo där i ett antal år. Eftersom det inte är panik så skulle nog jag ha is i magen och vänta.

Visst förstår jag dig ang pendlingen men du har redan gjort det ett tag så du vet att du kan fortsätta med det ett tag till. Nu vet du att du iallafall har rätt enligt reglerna så om de krånglar nästa gång kan du hänvisa till relevanta regler.

Som lite silverlining är att du inte behöver stressa fram ett beslut om ponnyn och Lukas kan fortsätta ha sin kattslav som matar i stallet och kan fortsätta flirta in sig hos damerna ;)
 
är det hos Gavlis du fått nej? är de det så finns det massvis med flerfamiljshus mm härikring och ingen lägger ut när nån flyttar utan dom kollar på blocket efter folk. jag la ut en annons på blocket om vem jag var och vad jag sökte blev nerringd och nermejlad med förslag. fick tag på lgh på några v efter skilsmässa.

Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa vill huset ska stanna i släkten. Så för att inte riskera att den dag han dör har jag inte råd att lösa ut de andra så köpte jag det. Pappa hyr det, det finns kontrakt och han betalar marknadsmässig kallhyra, och han får naturligtvis bo kvar så länge han vill/kan, han har besittningsrätt. När han tar ner skylten eller behöver ha annan boendeform flyttar jag dit.

Jag bor istället på mammas gård. Mamma bor också här.

Nu har jag ledsnat på att pendla 1 h enkel väg till jobbet, det sliter för mycket och är dessutom olämpligt när jag jobbar 12 h nattskift. Så jag tänkte flytta in till stan. Då jag varit förutseende har jag 19 års köpoäng hos kommunala bostadsbolaget i stan.

Så jag har kollat på lägenhet och stallplats mm. Tackat ja till en perfekt lägenhet. Då kommer kallduschen. Jag får inte hyra. Eftersom jag äger en bostadsfastighet. Det är bostadsbrist och man får inte ha dubbla boenden. Fullt rimligt! Men jag har ju inte tillgång till boendet jag äger.

Men det spelar ingen roll. De går tydligen helt på ägande. Jag äger en bostad och då får jag inte hyra om jag inte säljer den. Punkt.

Så - 19 års köpoäng är värdelösa. Och jag kan inte hyra hos kommunala bostadsbolaget. (Vet inte vad de andra har för regler men jag har ändå inga köpoäng där). Milt sagt en kalldusch.

Men hur vanligt är egentligen sådana här regler? Kan ju ställa till enorma problem om man ärver en bostad t ex och hyresvärden får reda på det, då säger de upp ditt lägenhetsavtal liksom.
 
är det hos Gavlis du fått nej? är de det så finns det massvis med flerfamiljshus mm härikring och ingen lägger ut när nån flyttar utan dom kollar på blocket efter folk. jag la ut en annons på blocket om vem jag var och vad jag sökte blev nerringd och nermejlad med förslag. fick tag på lgh på några v efter skilsmässa.

Har ju fått dem att ändra sig, så nästa gång jag vill ha en lägenhet kommer de att säga ja. Men det är Gavlegårdarna ja.
 
Har ju fått dem att ändra sig, så nästa gång jag vill ha en lägenhet kommer de att säga ja. Men det är Gavlegårdarna ja.
Hela historien känns mycket märklig.
Som att de förhalade för att en kompis skulle få lägenheten.
Jag tror tyvärr inte att du hade kunnat vinna den striden utan får försöka att leva md att du i alla fall kan få hyra en bostad alls.
Om det hade varit helstopp för evigt så hade det ju varit en katastrof.
 
Hela historien känns mycket märklig.
Som att de förhalade för att en kompis skulle få lägenheten.
Jag tror tyvärr inte att du hade kunnat vinna den striden utan får försöka att leva md att du i alla fall kan få hyra en bostad alls.
Om det hade varit helstopp för evigt så hade det ju varit en katastrof.

Nej det var inget sånt. Det var klart för avtalsskrivning. Men när de gjorde en kreditupplysning syns ju fastighetsinnehavet.

Hade de velat se till jag inte fick lägenheten hade de haft andra chanser innan att förhala etc.
 
Det är på senare år som de (gavlegårdarna) har ändrat reglerna ganska rejält, och nu när jag läser deras regler över vilka som får bo hos de, så verkar det har tillkommit några nya regler och andra fallit bort sen i våras när jag tittade på deras regler sist.
Det kanske är så att man fortfarande filar på reglerna för att komma åt vissa problem.
 
Det är på senare år som de (gavlegårdarna) har ändrat reglerna ganska rejält, och nu när jag läser deras regler över vilka som får bo hos de, så verkar det har tillkommit några nya regler och andra fallit bort sen i våras när jag tittade på deras regler sist.
Det kanske är så att man fortfarande filar på reglerna för att komma åt vissa problem.

Jo de anpassar de nog kontinuerligt. Men det är ju viktigt de får ut informationen. Det med får inte äga boendefastighet alls är ju inget man kan läsa sig till innan eftersom de talar om "ordinarie boende" och "nuvarande boende". Så vill de stoppa de som äger boende de inte har som ordinarie eller nuvarande boende behöver de förtydliga det i reglerna. Att äger du en bostadsfastighet så spelar det ingen roll om den inte är ditt ordinarie eller nuvarande boende, du måste göra dig av med den först.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 858
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 323
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 385
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 441
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp