Agilitykurs, första veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var första träningspasset på agiltykursen. Pälsmonster och jag gick ju en nybörjarkurs i våras, så det här är en fortsättningskurs. Det är bara det att dottern som ska gå kursen med pälsmonter är nybörjare, så det kändes lite pirrigt för både henne och mig. Sen umgås hon inte så ofta med pälsmonster eftersom han bor hemma hos mig och sambon, skulle han öht lyssna på henne?

Nybörjarkursen gick mest ut på att testa lite olika hinder och mot slutet av kursen hyfsat försöka ta sig genom en bana. Den här kursen kommer fokusera mer på handlingen mellan hindren.
Det är ganska många hundar, 8 st, då de kör nybörjar och fortsättningskurserna samtidigt. Tror både jag och dottern kände :nailbiting:. Så många hundar hur 17 ska vår virrhjärna kunna koncentrera sig med så många söta tjejer runt sig (för det är många tikar av någon anledning). Det fungerade förvånande bra. Bara en gång han höll på vandra bort till nybörargruppen då dottern stod och pratade med tränaren. En snabb vissling från mig så fick dottern snabbt tillbaka honom till sidan.

Första övningen gick ut på att föra hunden i en rak linje hinder-lång tunnel-hinder. Dottern började med att snubbla på sandsäcken och föll raklång. Hund tvärstannade efter tunneln och bara "Va göööör du?????" :rofl:
Resterande av gångerna gick bättre. Det är bara det att han är så sjukt snabb, speciellt genom tunneln så det är svårt hänga med.
Andra övningen var två hinder där man först hoppade nr1 sen skulle föra hunden runt och hoppa nr2 från andra håller. Inga problem förutom att han svängde så snävt att han rev. Men efter höjning av hindret och lite större sväng så var det inga problem.
Övning nr 2 var första övningen igen fast man skulle stå på vänstra sidan av tunneln. Det gick lite sämre då vovve helst ville springa till dottern istället för genom tunneln. Efter några försök fattade han.

Sen var det då dags för banan. Tre hinder tunnel och ett hinder. Han klarade den svåra svängen, ta nästa hinder och in i tunneln. Men där uppstod problem då dottern inte var tillräckligt snabbt fram när han kom ut ur tunneln. Så sista försöket skippade vi sista hindret och belönade efter tunneln. Tränaren tyckte han var så duktig första delen av banan att det var bättre skippa sista hindret.
I helgen ska vi träna på kommandot "framåt" så inte dottern behöver springa ihjäl sig efter tunneln :rofl:

 
Senast ändrad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp