Agressivt fölsto

eldkyss

Trådstartare
Har en sto som fölade för 4 dagar sedan. Hon är extremt överbeskyddande när de gäller hennes föl. Vi har henne hemma på gården och utsätts inte för spring av olika människor. Vi är väl medvetna om att sto och föl behöver mycket egentid. Den dagliga skötseln måste dock kunna fungera. Hon vänder rumpan till och måttar sparkar och liknas vid en agressiv älgtjur.

Ni som har egna erfarenheter. Hur har ni hanterat liknande situationer?
 
Har en sto som fölade för 4 dagar sedan. Hon är extremt överbeskyddande när de gäller hennes föl. Vi har henne hemma på gården och utsätts inte för spring av olika människor. Vi är väl medvetna om att sto och föl behöver mycket egentid. Den dagliga skötseln måste dock kunna fungera. Hon vänder rumpan till och måttar sparkar och liknas vid en agressiv älgtjur.

Ni som har egna erfarenheter. Hur har ni hanterat liknande situationer?
Jag känner till ett fölsto som första veckan efter fölning var väldigt aggressivt men det la sig efter drygt en vecka. De löste det med att låta henne och fölet själva byta box i stallet mha avspärrningar, öppna en box och släppa ut dem i gången och sedan stänga när de gått in i den andra och då mocka den första. Inget tjafs med stoet utan bara låta det ta sin lilla tid och sedan kunde hon hanteras som vanligt, men hon var alltid väldigt ilsken första tiden direkt efter fölning.
 
Jag känner till ett fölsto som första veckan efter fölning var väldigt aggressivt men det la sig efter drygt en vecka. De löste det med att låta henne och fölet själva byta box i stallet mha avspärrningar, öppna en box och släppa ut dem i gången och sedan stänga när de gått in i den andra och då mocka den första. Inget tjafs med stoet utan bara låta det ta sin lilla tid och sedan kunde hon hanteras som vanligt, men hon var alltid väldigt ilsken första tiden direkt efter fölning.

Okej jag förstår. Tror också att helt lugn och ro är den bästa medicinen. Jag vill ju dock kunna motionera stoet en kort stund varje dag utan föl. Just för reningen av livmodern. Sedan har jag fått ordination av veterinär att massera hennes juver en gång om dagen pga att mjölken ska fylla på bättre. Hon tycker det är skönt det märker man på henne tydligt. När man väl fått på huvudlag för att ut och trava lite med henne så går allting jättebra och hon hon tömmer sig varje gång.
Tror att det är mer som ska ut.

Det är just "stunden" innan. Att få tag på henne. Det är då utfallen kommer. Nu gör vi inte det längre men dom första två dagarna så skötte vi navelstumpen på fölet och de var ju naturligtvis också något som hon blev stressad av. Om hon ändå kunde sköta traven i hagen, men de gör hon inte. Antingen står hon och solar eller går i promenadtakt. Upplever mycket bättre resultat av tömningen av livmodern med att springa med henne.
 
Mota runt henne i hagen då? Att massera juvret känns helt onödigt, det fixar fölet bäst själv.
Såna där vaktinstinkter brukar avsta i samband med fölbrunsten.
 
Man behöver inte motionera sto utan föl för att rena livmodern. Det är gammalt, det nya är att man gör det bara om efterbörden inte släpper.

Stoet brukar motionera sig själv när det springer efter fölet.

Vad gäller stoets beteende brukar de flesta ston lugna ner sig efter en vecka. Det bästa är att störa så lite som möjligt. Ta ut och in dem från hagen och fodra. Om allt flyter på normalt behövs ingen annan skötsel men givetvis ska man hålla ordentlig koll på sto och föl.
 
Om stoet fölade för 4 dagar sedan och du regelbundet separerar stoet från fölet för att motionera stoet och massera juvret kan ju det vara det som gör stoet oroligt. Motionera stoet löst i paddocken med fölet hos sig, och massera juvret och låt fölet vara med, sluta sära på sto och föl i onödan förens stoet känns lugnare :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 577
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp