Aha upplevelse!!

Linnpan

Trådstartare
Alltså hur underbart är det inte när man får dessa jahaaaaaaaa upplevelserna! Red för en ny tränare häromdagen och fattade äntligen det här med att vända ryggen ( på mig) inåt när man jobbar på volt. Speciellt i galoppen blev det väldigt tydligt, hästen frustade och var mycket nöjd, men även i trav oh skritt. Fick med mig yttre bogen och kunde inverka på ett helt nytt sätt :)

Blir lite nyfiken på era aha upplevelser, sånt här måste man ju dela med sig av!

Mvh: sugen på fler aha känslor!!
 
Jo, några aha-upplevelser har jag allt haft, nästan så jag inte kommer ihåg dom. Senaste som var en "halv" aha-upplevelser vad igår på ridningen, när vi red på volten och skulle göra tagen bakdel/sluta. Vet jag haft tydligare aha-upplevelser också, men kommer inte på dom just nu.
 
När jag insåg att jag är påverkar hästen helt olika beroende på varv i sidförande, skänkelvikning åt höger har strulat och jag har inte fått till det och försökt felsöka mig själv, hittade problemet häromdan när jag verkligen tänkte på vad och hur jag gjorde åt vänster och jämförde med åt höger. Älskade hästen hjälper mig så gott han kan, visar så tydligen vart det brister i min ridning :love: Handlar om "småsaker" som att jag inte vrider höfterna lika mycket i båda varven :p Har verkligen världens bästa läromästare i min 5åring.
 
Blev nyfiken, hur menar du med att vända ryggen? :D
Ok ska försöka förklara. Vrider man ryggen något inåt, ( särskilt i galoppen) hamnar inre höft och skänkel naturligt längre fram och yttre längre bak, man sitter liksom med i galopprörelsen. Sen ska man ju titta dit man ska som vanligt. Även i traven blev det väldigt mycket lättare att få med yttre bogen och samtidigt forma med inner skänkel.....
Ska tillägga att min häst gärna böjer/ ställer sig inåt på voltarbete men ytterbog flyter ut. Det är var ett verktyg som fick mig stadigare i bålen och jag kunde hålla yttersidan på plats.
Jätte svårt att förklara, hoppas du fattade något :down:
 
När jag insåg att jag är påverkar hästen helt olika beroende på varv i sidförande, skänkelvikning åt höger har strulat och jag har inte fått till det och försökt felsöka mig själv, hittade problemet häromdan när jag verkligen tänkte på vad och hur jag gjorde åt vänster och jämförde med åt höger. Älskade hästen hjälper mig så gott han kan, visar så tydligen vart det brister i min ridning :love: Handlar om "småsaker" som att jag inte vrider höfterna lika mycket i båda varven :p Har verkligen världens bästa läromästare i min 5åring.
Tack för att du delar med dig! Jag har svårt att flytta min undan vänster skänkel, har tänkt att det beror på att jag är svagare i vänster ben, men nu ska jag också rannsaka mig själv och undersöka om jag verkligen gör likadant! :-)
 
Ok ska försöka förklara. Vrider man ryggen något inåt, ( särskilt i galoppen) hamnar inre höft och skänkel naturligt längre fram och yttre längre bak, man sitter liksom med i galopprörelsen. Sen ska man ju titta dit man ska som vanligt. Även i traven blev det väldigt mycket lättare att få med yttre bogen och samtidigt forma med inner skänkel.....
Ska tillägga att min häst gärna böjer/ ställer sig inåt på voltarbete men ytterbog flyter ut. Det är var ett verktyg som fick mig stadigare i bålen och jag kunde hålla yttersidan på plats.
Jätte svårt att förklara, hoppas du fattade något :down:
Tack så mycket :D Får prova idag på ungponnyn. Har lite samma problem, har svårt att få med mig bogen så ska bli spännande att prova :D
 
Tack för att du delar med dig! Jag har svårt att flytta min undan vänster skänkel, har tänkt att det beror på att jag är svagare i vänster ben, men nu ska jag också rannsaka mig själv och undersöka om jag verkligen gör likadant! :-)
Har också haft samma problem. Känns som jag är sne/inte lika stark. Men jag kanske inte gör samma sak i båda varven :banghead:
 
Tyckte jag fick ett ganska bra citat inpräntat i huvudet på en engelsk clinic i beriden stridskonst jag var på... "the more you pull the inside rein, the more you die"... hjälpt mig mycket efter det! Under clinicen applicerat på enhandsridning med vapen i strid :nailbiting:... men tycker det hjälper i grundridningen med, i alla fall på mig som gärna tar i innertygeln i hopp om lösning när jag inte får till det ;)
 
Ok ska försöka förklara. Vrider man ryggen något inåt, ( särskilt i galoppen) hamnar inre höft och skänkel naturligt längre fram och yttre längre bak, man sitter liksom med i galopprörelsen. Sen ska man ju titta dit man ska som vanligt. Även i traven blev det väldigt mycket lättare att få med yttre bogen och samtidigt forma med inner skänkel.....
Ska tillägga att min häst gärna böjer/ ställer sig inåt på voltarbete men ytterbog flyter ut. Det är var ett verktyg som fick mig stadigare i bålen och jag kunde hålla yttersidan på plats.
Jätte svårt att förklara, hoppas du fattade något :down:
Är lite som när Kyra säger att man ska titta på ytterbak.
 
Tyckte jag fick ett ganska bra citat inpräntat i huvudet på en engelsk clinic i beriden stridskonst jag var på... "the more you pull the inside rein, the more you die"... hjälpt mig mycket efter det! Under clinicen applicerat på enhandsridning med vapen i strid :nailbiting:... men tycker det hjälper i grundridningen med, i alla fall på mig som gärna tar i innertygeln i hopp om lösning när jag inte får till det ;)
Samma här, jag mixtrar gärna med inner tygeln när jag inte får till det. Min tränare sa en bra grej, Allt du vill göra med inner tygel ska du göra med inner skänkel. hon sa fet i samband med att jag har en ful ovana att leda lite med innerhanden när min häst försöker ta upp huvet och bli lång.
 
Alltså hur underbart är det inte när man får dessa jahaaaaaaaa upplevelserna! Red för en ny tränare häromdagen och fattade äntligen det här med att vända ryggen ( på mig) inåt när man jobbar på volt. Speciellt i galoppen blev det väldigt tydligt, hästen frustade och var mycket nöjd, men även i trav oh skritt. Fick med mig yttre bogen och kunde inverka på ett helt nytt sätt :)

Blir lite nyfiken på era aha upplevelser, sånt här måste man ju dela med sig av!

Mvh: sugen på fler aha känslor!!

Rider vi för samma tränare :D Precis samma aha-upplevelse fick jag. GIvetvis ska man inte vrida sig så man tappar sitsen, rådet var att titta på ytterörat. Det räcker ofta för att sträcka ut din egen innersida.
 
Nu blev jag förvirrad.. Ska man vända inåt eller utåt? Alla skriver olika :confused:
Vända ryggen inåt, så att inre höft och skänlel kommer lite längre fram.
Att titta på det yttre örat var det nån som skrev, det blir lite samma sak som att vända in ryggen( om man inte bara vrider lite på huvudet)
Jätte svårt att förklara i text...
 
Vända ryggen inåt, så att inre höft och skänlel kommer lite längre fram.
Att titta på det yttre örat var det nån som skrev, det blir lite samma sak som att vända in ryggen( om man inte bara vrider lite på huvudet)
Jätte svårt att förklara i text...

Det handlar om att inte vika sig själv i innersidan. Jag är svag i vänstersidan vilket gör att jag lätt viker mig till vänster i midjan och spänner ihop vänster höft. Det leder till att jag "tappar" höger sittben och "öppnar" för hästen att tappa ut högersidan, ut med bakdelen och vika halsen till vänster. Krångligt att försöka förklara. Men om jag koncentrerar mig på att sträcka min vänstersida, sträcka ut vänster höft, alltså hålla kvar båda sittbenen i sadeln så blir det bättre. För att göra det kan man tänka "visa ryggen för tränaren i mitten", eller titta på höger öra (i vänster varv).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 840
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp