Bukefalos 28 år!

Aj, aj det gör ont i mina ben...

C

Ceb

av olika orsaker har det inte blivit någon start sedan maj 2004, men då kunde jag inte gå på ett par dagar...
Red en CR på 3 mil, i vanliga ridbyxor och shortchaps, efter halva ritten var det en pappa/groom som var så snäll att ta med sig mina chaps tillbaka till start :bow: , det värkte något sjutusan i benen men det kändes som om trycket lättade lite när chapsen åkte av...
Vi fullförde, hästen var i fin form, men jag var slut. :smirk:
När jag efter transporten tillbaka, tack o lov så körde jag inte själv, hade jag styvnat och hade fruktansvärt ont fram på benen klara knappt av att gå, på innsidan av låren ner mot knäna var jag full av röda prickar. :cry: Tydligen så hade jeg fått onda benhinnor och yttre blodkärl som spruckit...och vanliga gnagsår.:confused:

Hade inte några liknande problem efter min första start i CR 2 mil i mars 2004.:confused:
Også den fullförde jag och Ceb med fin fina betyg!! :banana: (en annan historia)

Har ni några tips om hur jag ska kunna unngå något liknande i framtiden, rider pr dags dato i en stübben dressyrsadel. Har funderat på att köpa spesiella stigbyglar med skumgummi/? som är mjuka itillägg til att ha sulor som fjädrar. (har för tiden problem med det ena knäet, så jag vet inte om det blir något mer distansridning/hoppning på mig)

Hemska saker, man tappar lite ord när man har bott i Norge i 8 år...:crazy: så om jag uttrycker meg lite corny så vet ni varför, ha mig ursäkt. :o

Ceb`s mamma
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

Ett par flexride stigbyglar eller liknande skulle nog hjälpa. Du kan även klä in stiglädrena i teddy så skaver de inte lika mkt. :idea:
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

Jag har själv drabbats av liknande pga åtsittande shortchaps. Hade ett helsike att bli av med besvären...red dock flera ritter efter med smärtstillande (inte att rekommendera men vad gör man inte när det är Lag SM...). Jag hade röda bullar på utsidan avunderbenet som var blödningar som senare blev inflammationer.
Det som hjälpte var så klart vila, men sedan när jag började rida längre och tävlingar är det att rida med kortare läder än och att variera under ritten tex länga lädren andra slingan för att sedan korta igen osv. Inte rida med shortchaps!!!!
Samt smörja innan med en salva som finns på apoteket mot blåmärken tror den heter hydroid ngt sådant, minns ej exakt nu. Kleta på rejält före ritten!

Under pauserna stretcka framsidan av underbenet genom att sätta dig på benen och luta dig bakåt. Alltså sitt på hälarna med benen under dig . Lycka till!
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

Teddy på stiglädren? Hur ska dom hållas uppe och inte korva sig ner vid stigbyglarna? Jag tänkte just också på flexistigbyglar för bättre stötdämpning...

Att justera stiglädrena hjälpte inte mig stort, klarade knappt att rida lätt och att stå rätt upp och ner var ett smärthelvete utan like och shortchaps har jag knappt vågat använda sen dess...

Jag borde nog blir bättre med töj och böj, men jag slarvar någe extremt...Fy på mig! :o

Satsar på att fysioterapin klarar av att bygga upp mina muskler och knän.. har ingen aning om och hur det funkar ska börja nästa vecka... om int annat så lär jag mig kanske passa bättre på kroppen min, har ju bara den ena!! :smirk:
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

av olika orsaker har det inte blivit någon start sedan maj 2004, men då kunde jag inte gå på ett par dagar...
Red en CR på 3 mil, i vanliga ridbyxor och shortchaps, efter halva ritten var det en pappa/groom som var så snäll att ta med sig mina chaps tillbaka till start :bow: , det värkte något sjutusan i benen men det kändes som om trycket lättade lite när chapsen åkte av...
Vi fullförde, hästen var i fin form, men jag var slut. :smirk:
När jag efter transporten tillbaka, tack o lov så körde jag inte själv, hade jag styvnat och hade fruktansvärt ont fram på benen klara knappt av att gå, på innsidan av låren ner mot knäna var jag full av röda prickar. :cry: Tydligen så hade jeg fått onda benhinnor och yttre blodkärl som spruckit...och vanliga gnagsår.:confused:

Hade inte några liknande problem efter min första start i CR 2 mil i mars 2004.:confused:
Også den fullförde jag och Ceb med fin fina betyg!! :banana: (en annan historia)

Har ni några tips om hur jag ska kunna unngå något liknande i framtiden, rider pr dags dato i en stübben dressyrsadel. Har funderat på att köpa spesiella stigbyglar med skumgummi/? som är mjuka itillägg til att ha sulor som fjädrar. (har för tiden problem med det ena knäet, så jag vet inte om det blir något mer distansridning/hoppning på mig)

Hemska saker, man tappar lite ord när man har bott i Norge i 8 år...:crazy: så om jag uttrycker meg lite corny så vet ni varför, ha mig ursäkt. :o

Ceb`s mamma

Låter ju som benhinneinflammation om det är på muskeln på utsidan av skenbenet. Det har jag aldrig haft problem med vid distansridning, däremot har jag fått det när jag långlöpt själv. Vid löpning får man det om man löper på tårna mycket och inte rullar över hela foten, så korta lädern och sänka hälen kan kanske hjälpa. Givetvis kommer det även av att man övertränar, kanske hade du inte tränat med mycket ridning innan du gav dig iväg. Fast med så pass korta distanser som du red borde det ju inte varit ett problem.

Hälsning Maja
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

Hm...jag har mina misstankar att jag också red med för långa stigläder och att rittet inte gick som jag planlagt. Ceb skulle springa, vad jag sa hjälpte inte ett dugg, samma pappa/groom som tog mina chaps sa att jag låg på över 15 km i timmen första 1,5 milen :eek:

och nej, det hade jag i utgångspkt inte tränat på den hastigheten, inte samma fartsproblem, då jag genomförde 2 mil i mars utan problem. Itillägg var det många neröver backar och det är tungt att stå hela tiden då hästen gav sig :devil:
på att han skulle springa. Gml travare dessutom så när han ökar tempo så sitter jag där, av och till så får han några ryck och ska sticka iväg i travartrav. :smirk:

jag får öva vidare på lååånga lååångsamma travpass...:idea:
 
Sv: Aj, aj det gör ont i mina ben...

nehej, det ska jag visst inte, gubben har dragit på sig en försträckning i bäcken muskulaturen så här blir det en - två mnd med vila....vi är några olyckskorpar jag och mina grabbar. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp