Åka till Bulgarien med sonen som har annat efternamn?

Fibusen

Trådstartare
Idag bokade vi en resa jag och mamma och vi kommer ta med min son, vi har rest tidigare med sonen, men det var innan skiljsmässan var klar och jag hade kvar exmakens (och sonens) efternamn. Nu har jag tagit tillbaka mitt flicknamn, kan det bli något problem när jag och mamma ska åka med sonen på 5 år nu som har ett annat efternamn än mitt? Bör vi ta med något intyg från pappan att han tillåter att vi åker? Aldrig haft förut men är ju dumt om vi skulle bli stoppade på Arlanda...
 
Kolla med polisen innan! Det är nog bara att ringa.

Vi var i Bulgarien (Albena) förra sommaren förresten. Mycket barnvänligt och fina ständer ☀️!
 
Det har jag aldrig ens tänkt på. Jag har annat efternamn än mina barn och jag har rest själv med dem utomlands utan problem, har som sagt aldrig funderat på att det skulle vara ett problem. Lever tillsammans med deras pappa men är inte gifta och även om vi vore gifta så skulle vi nog inte ha samma efternamn. Jag gillar mitt.
 
Kolla med polisen innan! Det är nog bara att ringa.

Vi var i Bulgarien (Albena) förra sommaren förresten. Mycket barnvänligt och fina ständer ☀️!

Ja, jag och mamma var dit 2016, utan barn. Vi sa då att vi måste åka dit med sonen också, så blir samma strand och samma hotell som då. :love: Jag tycker om Bulgarien! :heart

Jag och kompisen åker till Spanien först i början av juni, jag ville till Bulgarien med henne (trodde bara det skulle bli EN resa) men vi älskar när det är RIKTIGT varmt, och efter att ha undersökt Bulgarien lite närmare så var värmen lite klen där så pass tidigt...

Sen överraskade mamma idag med att säga att hon vill åka med oss nu innan hon går i pension och erbjöd sig att betala halva sonens biljett vilket gjorde att jag hade råd med en resa till! :d

Sen gjorde hon mig nojjig som sagt att vi kanske blir stoppade på Arlanda nu när sonen har ett annat efternamn än vårat..:confused::nailbiting: Hon hade hört talas om nån som blev nekad att åka eftersom dom inte kunde bevisa att det var deras barn eller nått... Men han är ju iallafall så pass stor att han kan intyga att det är mamma och mormor han har med sig. :up: Vi hoppas att det inte ska bli några konstigheter!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Ja, jag och mamma var dit 2016, utan barn. Vi sa då att vi måste åka dit med sonen också, så blir samma strand och samma hotell som då. :love: Jag tycker om Bulgarien! :heart

Jag och kompisen åker till Spanien först i början av juni, jag ville till Bulgarien med henne (trodde bara det skulle bli EN resa) men vi älskar när det är RIKTIGT varmt, och efter att ha undersökt Bulgarien lite närmare så var värmen lite klen där så pass tidigt...

Sen överraskade mamma idag med att säga att hon vill åka med oss nu innan hon går i pension och erbjöd sig att betala halva sonens biljett vilket gjorde att jag hade råd med en resa till! :d

Sen gjorde hon mig nojjig som sagt att vi kanske blir stoppade på Arlanda nu när sonen har ett annat efternamn än vårat..:confused::nailbiting: Hon hade hört talas om nån som blev nekad att åka eftersom dom inte kunde bevisa att det var deras barn eller nått... Men han är ju iallafall så pass stor att han kan intyga att det är mamma och mormor han har med sig. :up: Vi hoppas att det inte ska bli några konstigheter!
Eller så ber du pappan om en fullmakt e d så att du är på den säkra sidan :). Vart i Bulgarien åker ni? Vi kan tänka oss dit igen någon gång. Fina stränder och prisvärt :).
 
Jag reser den här helgen med min systerdotter, så vi har alltså olika efternamn. För säkerhets skull tog jag med intyg från systern (som är ensam vårdnadshavare), intyg om vårt släktskap & att systern är enda vårdnadshavaren samt passkopia.

Det är ovanligt att det blir krångel men givetvis kan man ju ha otur. Vi har vänt oss till ambassaden för info, vilket är vad flygbolaget rekommenderat.
 
Eller så ber du pappan om en fullmakt e d så att du är på den säkra sidan :). Vart i Bulgarien åker ni? Vi kan tänka oss dit igen någon gång. Fina stränder och prisvärt :).

Varna, hotell Erma. Hotellet är kanske inte topp (men absolut inte sunkigt, mer omodernt) , men läget och priset är toppen. Vi bor ett stenkast från golden sand. Vi åker två vuxna och ett barn för ca 16.000kr. Flygtiden är dessutom strax över 2 timmar bara. Solsäkert och supertrevligt folk tycker vi. :)
 
Varna, hotell Erma. Hotellet är kanske inte topp (men absolut inte sunkigt, mer omodernt) , men läget och priset är toppen. Vi bor ett stenkast från golden sand. Vi åker två vuxna och ett barn för ca 16.000kr. Flygtiden är dessutom strax över 2 timmar bara. Solsäkert och supertrevligt folk tycker vi. :)
Perfekt!! Vi flög också till Varna men bodde sen på hotell Flamingo i Albena, typ 45 min från flygplatsen. 2 vuxna, 3 barn 25 000 så visst är det bra :). Ha en kanonresa!!
 
Bara för att vara jätte negativ (:p) och rent spontan tänker jag att namn säger ju inget huruvida man är släkt eller om man är vårdnadshavare eller inte, precis som att det finns vårdnadshavare med samma efternamn som barnet som reser bort med sina barn utan den andra vårdnadshavarens vetskap och godkännande.

Jag har noll koll på vilka intyg som behövs för att resa med barn. Vill man helgardera sig så går det ju att beställa personbevis och/eller ta med sig intyg från pappan :).
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte ens frågan, jag har rest flera gånger med mina barn som inte har samma efternamn som mig. Är det ngr speciellt m Bulgarien? De har ju pass liksom :confused:
 
Jag förstår inte ens frågan, jag har rest flera gånger med mina barn som inte har samma efternamn som mig. Är det ngr speciellt m Bulgarien? De har ju pass liksom :confused:

Tja, när jag och bonusen åkte till London efterfrågade ett birth certificate eftersom vi inte har samma efternamn. Passkillen sa att det är för att försvåra för människohandel med barn.

Så nästa gång vi åker kommer jag ta med ett sånt. Better safe then sorry tänker jag
 
Det där utrikeskansliet kan tydligen även hjälpa en om man blivit lurad utomlands. Det kostar 295kr :cautious:
Verkar som om de vill ge sken av att vara en myndighet? De har en logga med tre kronor på.
 
Det där utrikeskansliet kan tydligen även hjälpa en om man blivit lurad utomlands. Det kostar 295kr :cautious:
Verkar som om de vill ge sken av att vara en myndighet? De har en logga med tre kronor på.
Japp, de verkar vilja få folk att tro det.
 
Tja, när jag och bonusen åkte till London efterfrågade ett birth certificate eftersom vi inte har samma efternamn. Passkillen sa att det är för att försvåra för människohandel med barn.

Så nästa gång vi åker kommer jag ta med ett sånt. Better safe then sorry tänker jag
Just UK verkar vara noga med det där.

KL
Därför räcker det inte att fråga polisen - polisen i Sverige kan liksom inte svara för hur reglerna ser ut i Bulgarien eller UK eller nånstans. Ambassaden är därför bra att höra med.
 
Tja, när jag och bonusen åkte till London efterfrågade ett birth certificate eftersom vi inte har samma efternamn. Passkillen sa att det är för att försvåra för människohandel med barn.

Så nästa gång vi åker kommer jag ta med ett sånt. Better safe then sorry tänker jag

Jag tänker att det måste vara massor av barn som inte har samma namn som sina föräldrar? Har aldrig ens reflekterat över det innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 862
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp