Åka till Bulgarien med sonen som har annat efternamn?

Jag tänker att det måste vara massor av barn som inte har samma namn som sina föräldrar? Har aldrig ens reflekterat över det innan.

Det hade inte jag heller gjort, så blev lite kallsvettig när han var så väldigt bister och tvär. Med den erfarenheten i ryggen kommer jag alltid ta med ett intyg för säkerhets skull
 
Idag bokade vi en resa jag och mamma och vi kommer ta med min son, vi har rest tidigare med sonen, men det var innan skiljsmässan var klar och jag hade kvar exmakens (och sonens) efternamn. Nu har jag tagit tillbaka mitt flicknamn, kan det bli något problem när jag och mamma ska åka med sonen på 5 år nu som har ett annat efternamn än mitt? Bör vi ta med något intyg från pappan att han tillåter att vi åker? Aldrig haft förut men är ju dumt om vi skulle bli stoppade på Arlanda...


Jag har rest en del själv med dottern, 3år och över 50 flyg. Hon har pappas efternamn. Jag har alltid en kopia på hennes birth certificate (antar att de blir personbevis i Sverige) och ett brev från pappan att dottern får resa med mej, bevittnat av utomstående.
Jag har aldrig behövt visa något när vi landat i Sverige men i England har jag nu rutin på att lämna fram papperna tillsammans med passet.
Jag tycker det är jättebra att det kollas och tycker att det borde göras oftare. Bättre att ha med några extra papper ä att bli kvar på flygplatsen för att bevisa relationen.
 
Idag bokade vi en resa jag och mamma och vi kommer ta med min son, vi har rest tidigare med sonen, men det var innan skiljsmässan var klar och jag hade kvar exmakens (och sonens) efternamn. Nu har jag tagit tillbaka mitt flicknamn, kan det bli något problem när jag och mamma ska åka med sonen på 5 år nu som har ett annat efternamn än mitt? Bör vi ta med något intyg från pappan att han tillåter att vi åker? Aldrig haft förut men är ju dumt om vi skulle bli stoppade på Arlanda...

Kolla upp det men kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem. Är dom brydd går det ju lätt att kolla upp.
Men En av mina vänner är halv afrikan med typiskt afrikanskt utseende- hennes 4 åriga dotter har vit hy, rakt blont hår och blå ögon + att dotter bär pappans efternamn.
Ingen skulle alltså kunna gissa sig till att barnet är hennes men hon har rest runt halva jorden med barnet utan att någon har ifrågasatt deras släktskap.

Så tror man ska ha ganska mycket mycket otur om någon ska börja ifrågasätta (men jag har absolut ingen koll på vad reglerna säger)
 
Kolla upp det men kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem. Är dom brydd går det ju lätt att kolla upp.
Men En av mina vänner är halv afrikan med typiskt afrikanskt utseende- hennes 4 åriga dotter har vit hy, rakt blont hår och blå ögon + att dotter bär pappans efternamn.
Ingen skulle alltså kunna gissa sig till att barnet är hennes men hon har rest runt halva jorden med barnet utan att någon har ifrågasatt deras släktskap.

Så tror man ska ha ganska mycket mycket otur om någon ska börja ifrågasätta (men jag har absolut ingen koll på vad reglerna säger)
Och en kollegas barn fick inte flyga vidare från Köpenhamn (tror jag att det var) till Sydafrika med sin bebis, utan var tvungen att fixa födelseattest. Bara pass räckte inte. Pga risk för människohandel.
 
Jag har en kompis som fick sitt moderskap ifrågasatt på flygplatsen i Budapest hem till Sverige. Och då är hon ändå halvungerska så hon kan språket.
Där gav personalen som förslag att hon skulle visa bilder i mobilen för bekräftelse på att de tillhörde samma familj.
 
Så tror man ska ha ganska mycket mycket otur om någon ska börja ifrågasätta (men jag har absolut ingen koll på vad reglerna säger)
Reglerna varierar mellan olika länder, alltså är det VART man reser som spelar roll.

Vill man ta en risk så är det ju bara att köra på såklart, vi väljer att inte göra det.
 
Dottern och jag har olika efternamn. Vi har rest till Kanarieöarna, Egypten och kryssning i Europa. Det var bara på kryssningen som det sas att jag var tvungen att ha intyg, det finns då något som heter familjebevis på skatteverket att beställa hem. Ett intyg från pappan kan jag ju inte få, och det är jag nog ensam om. Men det pappret var bara onödigt jobb. Kryssningsfartyget frågade bara om hon var min dotter vid incheckning och så kopplades våra kort så att hon inte kunde gå av/på båten utan mig. Men några papper behövdes inte. Har aldrig ifrågasatts någonstans.
 
Och en kollegas barn fick inte flyga vidare från Köpenhamn (tror jag att det var) till Sydafrika med sin bebis, utan var tvungen att fixa födelseattest. Bara pass räckte inte. Pga risk för människohandel.

Ja Kanske måste prata med väninnan om att hon ser till att ha det med sig :nailbiting:
 
Reglerna varierar mellan olika länder, alltså är det VART man reser som spelar roll.

Vill man ta en risk så är det ju bara att köra på såklart, vi väljer att inte göra det.
Ja och kollar man tråden verkar det ju inte vara helt ovanligt att dom frågar efter bevis
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp