Nalasmatte

Trådstartare
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
 
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
Är det höstsådd, alltså sått i år?
Ta i så fall den skörden och plöj och så vall sedan så det blir ett vettigt bete och inte bara en massa svinmålla och annat ogräs på stubben sedan.
 
Jag hade sått i skyddsgröda. Oavsett är nästa år borta som betes-år på den vallen, och det kan vara vettigt att ha något att så in i. Om 2017 är år 1, så blir det bete år 3 (eller sent år 2, under mycket gynnsamma omständigheter).
 
Om man har en obrukad åker där det är sått korn, och vill ha den till bete framöver, hur går man då tillväga på bästa sätt?

Måste man plöja och börja om helt?
Det beror delvis på vilka förutsättningar ni har som jordmån etc men risken är nog ganska stor att det misslyckas annars och frö med sådd och harvning kostar en del så det är nog säkrast att göra rätt från början för att slippa göra om.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 861
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 242
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp