Aktiv sällskapshund/familjehund

Sofie.S

Trådstartare
Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov.
Hund nummer två är under bearbetning, men tanken börjar smälta hos mannen.

Mina behov:
- Kontaktsökande hund (vad ska vi göra?)
- Ingen jaktlust eller mycket liten
- ska kunna vara med i stallmiljö
Min förhoppning om motion är körtur (med lös hund) med hästen 2/gr veckan, 4-6 km.
Promenad/cykling i olika tempon/distanser 2-4 gr veckan.
Vissa dagar kanske det inte blir någon ordentlig promenad, men kissrunda kväll och lösgående i trädgård.
- Söker en mellanstor hund

Familjens behov:
- ingen skällig ras
- Trygg med barn, hunden får givetvis vara ifred men ska tåla barnskrik och ”vardagligt kaos” ;)

Vi bor på 250kvm med inhägnad tomt, i familjen finns kanin, katt och soffpotatisen av rasen Fransk Bulldog.
Vi som familj åker årligen på skidsemester där hund(arna) följer med.

Raser jag kollat på är:
Shetland Sheepdog - dock orolig för mentaliteten. Har haft en förut som var väldigt harig.
Dalmantin - också skeptisk till mentaliteten.
Soft coated wheten terrier - haft en sedan innan, inga nackdelar direkt, något mycket pälsvård.
Eurasier - gillar att den klassas som ”familjehund”.

Kom gärna med tips! :)
 
Schapendoes
Bearded collie
Lapsk vallhund
Pudel

Eurasier tror jag inte du blir riktigt nöjd med. Många är väldigt bekväma av sig.
 
Det finns en hel del mentala brister i Softisarna tyvärr så var noga om du börjar leta sådan.
 
Men vad ska du med en softis,dalmatin eller eurasier till ?
Du vill ha en förig hund.
Sheltie skulle väl passa toppen, en lite tuffare variant:) även collie?
Shapendoes, bearded collie, pudel , vit herdehund, labrador osv hade jag kollat.
 
Tycker faktiskt en jack russel /gärna parson modellen är oerhört charmiga med, tyvärr finns viss jakt, men lägger man tid på dom är dom oerhört lydiga och Roliga små hundar:) vet flera stycken som inte jagar något och är med på ridturer och går att träna allt med och har en så fin kontakt med sina mattar att man blir helt lycklig bara av att se dom. Så otroligt glada jämt , på ett charmigare vis än ex en golden :D
 
Schapendoes
Bearded collie
Lapsk vallhund
Pudel

Eurasier tror jag inte du blir riktigt nöjd med. Många är väldigt bekväma av sig.
Pudel har jag otroligt förutfattade meningar om, men ska in på deras rasklubb ;)
De LV som jag träffat haft väldigt lätt till skall?
Schapendos och BC tilltalar väldigt rent utseendemässigt, ska läsa på mer om dem!
 
Men vad ska du med en softis,dalmatin eller eurasier till ?
Du vill ha en förig hund.
Sheltie skulle väl passa toppen, en lite tuffare variant:) även collie?
Shapendoes, bearded collie, pudel , vit herdehund, labrador osv hade jag kollat.
Åh ja, det finns så ofantligt mycket olika raser! De som jag nämnt är överlag sådana hundar som jag har erfarenhet av tidigare.
Sheltien tycker jag egentligen är i minsta laget, men är absolut ett altanativ!
Vit herdehund :angel: Jag hittade vita hårstrån ett halvår efter att en sådan bodde hos oss i en vecka. ;)
 
Åh ja, det finns så ofantligt mycket olika raser! De som jag nämnt är överlag sådana hundar som jag har erfarenhet av tidigare.
Sheltien tycker jag egentligen är i minsta laget, men är absolut ett altanativ!
Vit herdehund :angel: Jag hittade vita hårstrån ett halvår efter att en sådan bodde hos oss i en vecka. ;)
Och du funderade på dalmatin :D
 
Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov.
Hund nummer två är under bearbetning, men tanken börjar smälta hos mannen.

Mina behov:
- Kontaktsökande hund (vad ska vi göra?)
- Ingen jaktlust eller mycket liten
- ska kunna vara med i stallmiljö
Min förhoppning om motion är körtur (med lös hund) med hästen 2/gr veckan, 4-6 km.
Promenad/cykling i olika tempon/distanser 2-4 gr veckan.
Vissa dagar kanske det inte blir någon ordentlig promenad, men kissrunda kväll och lösgående i trädgård.
- Söker en mellanstor hund

Familjens behov:
- ingen skällig ras
- Trygg med barn, hunden får givetvis vara ifred men ska tåla barnskrik och ”vardagligt kaos” ;)

Vi bor på 250kvm med inhägnad tomt, i familjen finns kanin, katt och soffpotatisen av rasen Fransk Bulldog.
Vi som familj åker årligen på skidsemester där hund(arna) följer med.

Raser jag kollat på är:
Shetland Sheepdog - dock orolig för mentaliteten. Har haft en förut som var väldigt harig.
Dalmantin - också skeptisk till mentaliteten.
Soft coated wheten terrier - haft en sedan innan, inga nackdelar direkt, något mycket pälsvård.
Eurasier - gillar att den klassas som ”familjehund”.

Kom gärna med tips! :)
Eurasiern går bort redan på "kontaktsökande hund" nog för att de är med på allt du hittar på, men de är inte föriga så som jag tror att du menar. Annars passar de nog jättebra, jag har tre stycken, vilka är nr 2,3 och 4 i ordningen och har träffat ett stort antal eurasier. De är väldigt få som inte skulle passa in på det du beskriver upplever jag, förutom första punkten då :)
 
Du har redan fått en massa bra tips men slår ett extra slag för pudeln, kanske är lite partisk hehe men alla mina 3 är otroligt arbetsglada men har inga problem att ta det lugnt med familjen. Älskar barn.
Isåfall mellan eller stor. Pälsen är bara att raka ner kort så slipper man all pälsvård.
 
Håller med @bollen__ där. Finns många olika typer av Eurasier men skulle inte säga att de är så bekväma att de inte skulle uppskatta det liv du beskriver.

Fick dock en helt annan känsla i din andra tråd och utifrån det kanske inte Eurasier var något jag tänkte på. Som bollen säger är de inte alls föriga eller sådär generellt kontaktsökande "vad ska vi göra" som du önskar. Min frågade inte om vad hon skulle göra, hon gjorde liksom det som hon ville göra och inget annat. :D

Den jag hade på foder under en kortare tid var en väldigt speciell individ. Rörde sig inte gärna snabbare än hennes vanliga lunkande trav. Hon var dock extremt mycket bekvämare än någon annan Eurasier jag träffat så jag skulle snarare säga att hon var ett undantag. Träffar med jämna mellanrum med en uppfödarbekanting i grannstaden och hennes Eurasier är tvärtom hur min var. De är ute och springer(!) flera mil i skogen nästan varje dag och kan ändå leka och busa när de kommit hem sen. Hänger liksom med på allt men kräver inte mental aktivering som många andra raser. Nu är de ganska fysiskt aktiva men finns en mängd varianter däremellan. Som sagt, hänga med på ridturer och så är nog aldrig något problem. Vill du däremot ha en förig hund så får du nog leta vidare ;)

Sen är det ingen sprinterras direkt hehe.
 
Håller med övriga om pudel och sheltie, men tänker även på schapendoes. Med viss reservation för att pälstypen kanske inte är optimal i stallmiljö, har inte superkoll på hur pass mycket smuts den faktiskt drar åt sig. Taggar @Irmelinis som har flera schapendoes! :)
 
Även jag tänker på pudel och sheltie. De jag träffat har varit otroligt trevliga (förutom en och annan shelite som varit lite för osäker och skällig).

De softisar jag träffat har varit.. väldigt varierande. Det finns en här i området som inte verkar vara speciellt problematisk mer än att den är skotträdd. När jag förut jobbade med hund så umgicks jag med en som var trevlig och tanken var att jag skulle umgås med ännu en, men helt ärligt så vågade jag inte. Det gick inte. Den blev helt hysterisk bara jag tittade på den och helt ärligt var jag rädd att bli huggen, för den var inte vänligt inställd någon av gångerna jag träffade den. Så tja, om någon är intresserad av en sådan så skulle jag åtminstone säga att det är en god idé att kolla mentaliteten så noga det bara går.
 
Pudel har jag otroligt förutfattade meningar om, men ska in på deras rasklubb ;)
De LV som jag träffat haft väldigt lätt till skall?
Schapendos och BC tilltalar väldigt rent utseendemässigt, ska läsa på mer om dem!
Stryk BC (border collie), det är ras som avlas för vallning och erbjuder man inte det bör man inte skaffa rasen.

Schapendos kan dock passa mkt bra och är en riktigt härlig ras :). Som andra även föreslagit så slår även jag ett slag för pudel.
 
Schnauzer? Mellanstorleken alltså. Köper man från linjer som riktar sig mer mot arbete än utställning så finns det riktigt arbetsamma och trevliga hundar.
Pälen är perfekt för stallmiljö. Har en vän på hästgård som föder upp svarta Schnauzar, har småbarn och tävlar rallylydnad mm. De funkar utmärkt till det livet :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 793
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 803
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 930
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp