Aktiv sällskapshund/familjehund

Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov.
Hund nummer två är under bearbetning, men tanken börjar smälta hos mannen.

Mina behov:
- Kontaktsökande hund (vad ska vi göra?)
- Ingen jaktlust eller mycket liten
- ska kunna vara med i stallmiljö
Min förhoppning om motion är körtur (med lös hund) med hästen 2/gr veckan, 4-6 km.
Promenad/cykling i olika tempon/distanser 2-4 gr veckan.
Vissa dagar kanske det inte blir någon ordentlig promenad, men kissrunda kväll och lösgående i trädgård.
- Söker en mellanstor hund

Familjens behov:
- ingen skällig ras
- Trygg med barn, hunden får givetvis vara ifred men ska tåla barnskrik och ”vardagligt kaos” ;)

Vi bor på 250kvm med inhägnad tomt, i familjen finns kanin, katt och soffpotatisen av rasen Fransk Bulldog.
Vi som familj åker årligen på skidsemester där hund(arna) följer med.

Raser jag kollat på är:
Shetland Sheepdog - dock orolig för mentaliteten. Har haft en förut som var väldigt harig.
Dalmantin - också skeptisk till mentaliteten.
Soft coated wheten terrier - haft en sedan innan, inga nackdelar direkt, något mycket pälsvård.
Eurasier - gillar att den klassas som ”familjehund”.

Kom gärna med tips! :)

Hur långa är övriga promenader och cykelturer? Tänker att om hunden bara får gå 4-6 promenader per vecka så blir det svårt att rekommendera utan att veta hur mycket den får röra sig.
 
Stryk BC (border collie), det är ras som avlas för vallning och erbjuder man inte det bör man inte skaffa rasen.

Schapendos kan dock passa mkt bra och är en riktigt härlig ras :). Som andra även föreslagit så slår även jag ett slag för pudel.
Tror hon menade Bearded Collie, något som jag tror kan passa bra! :)
 
Har kollat på både Schapendos och Bearded Collie, skulle nog passa bra in i vår familj men mannen får smått panik över all päls och ser bara hur skitiga de blir av satt vara ute. ;)

Vad finns det mer för korthåriga/strävhåriga raser som kan passa oss?
Någon skrev Labrador, det kanske är en av de populäraste raser av en anledning? :)
 
Har kollat på både Schapendos och Bearded Collie, skulle nog passa bra in i vår familj men mannen får smått panik över all päls och ser bara hur skitiga de blir av satt vara ute. ;)

Vad finns det mer för korthåriga/strävhåriga raser som kan passa oss?
Någon skrev Labrador, det kanske är en av de populäraste raser av en anledning? :)

Schnauzern fäller inte ;)
 
Har kollat på både Schapendos och Bearded Collie, skulle nog passa bra in i vår familj men mannen får smått panik över all päls och ser bara hur skitiga de blir av satt vara ute. ;)

Vad finns det mer för korthåriga/strävhåriga raser som kan passa oss?
Någon skrev Labrador, det kanske är en av de populäraste raser av en anledning? :)

Kan inte uttala mig om Schapendos, men Bearded Collien har jag sett flera som klipper ner just för att undvika att ta med sig hela skogen hem. De är fina då med tycker jag (haft en egen tråd där jag sökt lite liknande egenskaper som du och vi är inne på antingen Bearded Collie eller Schapendoes som det ser ut nu :-) ).
 
Kan inte uttala mig om Schapendos, men Bearded Collien har jag sett flera som klipper ner just för att undvika att ta med sig hela skogen hem. De är fina då med tycker jag (haft en egen tråd där jag sökt lite liknande egenskaper som du och vi är inne på antingen Bearded Collie eller Schapendoes som det ser ut nu :-) ).
Min tanke också först, om man sk klippa ner dem.
Hade en Bischon Havanais som yngre, oskriven regel att man inte får klippa dem, det fick jag höra om och om igen när jag klippte min tik när hon blev riktigt gammal. ;)

Har ni vart och träffat någon av raserna? :)
 
Min tanke också först, om man sk klippa ner dem.
Hade en Bischon Havanais som yngre, oskriven regel att man inte får klippa dem, det fick jag höra om och om igen när jag klippte min tik när hon blev riktigt gammal. ;)

Har ni vart och träffat någon av raserna? :)

Ja det verkar vara lite delade meningar om man "får" klippa ner dem eller ej. Men jag tänker att hunden mår knappast dåligt av att bli nedklippt och så länge man inte ska ställa ut så är resten bara folks åsikter...? Så länge hunden mår bra så :).

Vi har träffat båda men ej bestämt oss helt än även om det lutar åt beardie vilket mest beror på att vi hittat en uppfödare vi gillar. Bägge känns som trevliga raser :). Hoppas bara att allt går vägen med valpkullar :nailbiting:.
 
Har en schapendoes, klipper ner henne en gång på våren.
Annars kan de komma både kottar och grankvistar med henne in...
Hon är väldigt enkel i all hantering, men gillar inte att lämnas ensam hemma...
De funkar bra nu, när hon är 8 år, men som ung avskydde hon ensamhet.
Däremot har det varit lätt att ha henne med överallt, både på jobb, och annars.
Även om hon är kastrerad, och därmed har en mjukare päls, har hon inte dragit in onödigt mycket från stallet. Tycker nog vår förra Bichon Frise drog med sig mer?
För oss är det den optimala hunden :heart

* Jenny *
 
Har kollat på både Schapendos och Bearded Collie, skulle nog passa bra in i vår familj men mannen får smått panik över all päls och ser bara hur skitiga de blir av satt vara ute. ;)

Vad finns det mer för korthåriga/strävhåriga raser som kan passa oss?
Någon skrev Labrador, det kanske är en av de populäraste raser av en anledning? :)

Jag tror Schapendoes funkar som Briard. Isåfall fäller de just inte, man kammar ur underullen istället. Dvs man får en ull-boll att slänga när man kammar, men inte päls överallt i hemmet, mattor, möbler etc. Tror heller inte de blir så farligt skitiga, vanlig lera o smuts brukar falla loss när de torkar (relativt fort faktiskt). Visst, drar man regelbundet till lerhål så kanske, men annars ingen större fara tycker jag. Kamma loss löv och kvistar innanför dörren, eller dammsug det när de fallit av. Fördel med såna här pälsar är att hunden är jäkla vädertålig, och faktiskt inte blir blöt inpå kroppen om de nu inte varit ute bra länge i riktigt jäkla ösregn.. :) Och att man inte måste klippa o ha sig (däremot kamma).
 
Men självklart ska du hålla beardis eller shappe kortklippt, vet ingen som har sånna med lång päls, är ju omöjligt att leva ett liv utanför utställningsringen med päls ner i marken. Klipp kort några gånger om året så har du noll pälsvård dessutom fäller de inte mycket alls.
 
Men självklart ska du hålla beardis eller shappe kortklippt, vet ingen som har sånna med lång päls, är ju omöjligt att leva ett liv utanför utställningsringen med päls ner i marken. Klipp kort några gånger om året så har du noll pälsvård dessutom fäller de inte mycket alls.

Nu har jag inte nån av de två, men tex Briard har de flesta 99% icke-klippta..och de är större, med ännu mer päls! Är inga problem att leva med det oavsett utställningar.. ;)
 
Nu har jag inte nån av de två, men tex Briard har de flesta 99% icke-klippta..och de är större, med ännu mer päls! Är inga problem att leva med det oavsett utställningar.. ;)
Jag hade aldrig pallat en päls som går ner i backen när det är så lätt att klippa. Btw en klippt briard är ju helt galet söt. Skulle vilja ha en mimmi och musse :) ser ju precis ut som små möss:)
 
Jag hade aldrig pallat en päls som går ner i backen när det är så lätt att klippa. Btw en klippt briard är ju helt galet söt. Skulle vilja ha en mimmi och musse :) ser ju precis ut som små möss:)

Ja alltså, personligen har jag inget emot att nån/vissa vill klippa, tycker de är snygga både med och utan (men HELT olika!).

Men pälsen går inte ner i backen. Om man kollar nån utställningsbild så är ju också pälsen helt jäkla badad och utkammad, i vardagen är den lätt lockad och går inte ner lika långt då heller :)
 
Men självklart ska du hålla beardis eller shappe kortklippt, vet ingen som har sånna med lång päls, är ju omöjligt att leva ett liv utanför utställningsringen med päls ner i marken. Klipp kort några gånger om året så har du noll pälsvård dessutom fäller de inte mycket alls.

Har en kollega med shappe och en släkting som har nr 3 i ordningen av Beardis.
Ingen av hundarna ställs ut och lever helt normala liv i skog och mark med sin päls. Shappen tävlar även lydnad.
Så man måste inte raka ned dom.
 
Men självklart ska du hålla beardis eller shappe kortklippt, vet ingen som har sånna med lång päls, är ju omöjligt att leva ett liv utanför utställningsringen med päls ner i marken. Klipp kort några gånger om året så har du noll pälsvård dessutom fäller de inte mycket alls.

Har haft ett antal schappar på kurs, inte en enda av dem har varit klippt. Och det har varit allt ifrån uppfödare till "vanliga" hundägare som inte har några utställningsambitioner. Har nog faktiskt inte haft en enda klippt, när jag tänker på det...
(Beardis har jag inte heller sett röken av, lite synd!)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 850
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 879
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 955
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp