Aktivering till skadad hund

Flixon

Trådstartare
Ännu en tråd om vår tasskada...

Q hanterar sin vila jättebra, han river inte lägenheten och går inte bananas på något sätt. Men vi vill ju såklart att han ska få aktivera hjärnan i den mån det går, så vi har kört lite godissök i lägenheten, han har fått "välja hand" där godiset ligger i osv. Men det börjar ta slut på gömställen i vår lilla lägenhet... Han har ben att tugga på också, men är inte så värst imponerad.
Så vad kan vi annars sysselsätta honom med? Han är ju stor och ganska flamsig i sitt sätt, så stillsamma aktiveringar som inte uppmuntrar till att springa runt gärna. Han går bra på sin tass, men ska såklart inte gå mer på den än nödvändigt (haha, lycka till :banghead: ). Inspiration och tips någon?
 
Nu har jag ju ingen backstory på vad han redan kan och vad ni brukar syssla med, men jag föreslår lite ändå så får du ursäkta om det är gammal skåpmat. ;)

Lära sig namn på saker, vilken leksak heter vad osv. Lägga alltihop i en hög (ev utom synhåll) och "beställa" rätt saker.

Plocka upp och placera saker på/i andra saker. Lägga sina leksaker i leklådan, plocka upp mynt och lägga dem i en skål, osv. Sen när han är klar kan han plocka ur dem också! :idea: :laugh: (Monster tömmer fickorna på smutstvätten åt mig, det tycker han är jättekul! För honom är det ju lite av en extra utmaning dessutom att alls få ner sin stora näsa i fickorna... :p)

Specialsök?

Den allra mest (mentalt) utmattande aktivitet jag någonsin provat på Monster är do as I do, det är enda gångerna han faktiskt sagt ifrån att nä, nu är det nog, han behöver en paus, och sen gått och tagit en tupplur. För honom har det varit en enorm utmaning, mycket mer än trick och nosövningar. Inte säkert det funkar lika på alla hundar dock. :)

Små kroppskontrollövningar, typ lära sig lyfta varje tass på varsitt kommando?
 
Jag fick tipset att lara Diva "nos dutta" ett finger i taget ... med fingrets namn som comando. :p Hon maste ha strut elandet ett par veckor till och borjar bli riktigt pigg igen sa jag funderar ocksa pa vad man kan gora som sedan kan leda vidare.

Tomma fickor och likande ar ingen hit for Lill-tjejen som garna tuggar hal i allt och inget. LOL Vi borjar special sok om ett par dagar ... och tills dess kastar jag ut en nave torkade hjart bitar i graset. Lagger korta blod spar efter grusvagar runt dar vi ar och gommer torkad lunga pa bra stallen. Det tar ocksa ganska bra pa mentala krafter.:grin:
 
Tömma fickor är nog ingen hit är heller med en schäfer som gärna sliter i allt han får :angel: Och lär vi honom att han plötsligt får dra i kläder gissar jag att han kommer utnyttja det ;)

Vi slipper som tur är ha dumstruten på, han rör inte tassen mer än försöker slicka lite ibland, men han slutar direkt vi säger till. Vi lämnar honom inte ensam hemma eftersom han då behöver tratt, men inte lyckas dricka vatten med den på. Så det är ett himla barnvaktande...

Spår är tyvärr uteslutet eftersom han helst inte ska gå. Men tack för bra tips i övrigt både @Monstermom och @hastflicka! :)
 
Haha, nä funkar det inte att tömma fickor tänker jag inte insistera på att hundarna måste göra det! :laugh:

Det var väl mer tänkt som ett exempel på vad en hund kan få att göra som är lite pillrigt/finurligt i vardagen liksom. Mer strukturerat men på samma tema är då att lägga tre till fem saker framför hunden (som han vet vad de heter - eller i alla fall har ett hum om vad de heter, beroende på hur svårt man vill göra det) och ha två-tre "mottagande saker", typ en skål, en låda, osv (som hunden också är bekant med). Och så får han uppdrag typ "ta pengen, lägg den i skålen" eller "ta bollen, lägg den i lådan" (eller "ta bollen ur lådan, lägg den i skålen" om man vill vara lite jobbig :cool:). Då måste hunden välja rätt sak att lägga på rätt ställe, bland flera olika alternativ, och man kan variera det väldigt mycket bara genom att byta ut saker (alla eller bara några) eller kanske flytta sig ut på gräsmattan. Hunden kan vara så gott som helt stationär dessutom. Det var i den änden jag började med Monster, han gick sen själv (:o) vidare till att gå igenom fickor och sortera mynt, nycklar osv på sina platser. Han förstör inte kläder (men det blir en jäkla oreda i badrummet :laugh:) så jag tycker bara det är en kul lek han gärna får sysselsätta sig med - dessutom blir det mycket mindre pengar i tvättmaskinen nu! :angel:
 
Kom förresten ihåg en väldigt kul grej Monster och jag roade oss med förra sommaren! (Tror jag det var...) Jag hittade några klockor/skällor och en bjällerkrans i en stuga vi var i några veckor. Jag lärde Monster olika ord för var och en, och så fick han "spela" dem (klockorna och skällan skulle han plocka upp och ruska till, bjällerkransen skulle han dutta till så den sjöng ordentligt). Det var faktiskt skitkul, och jag tänkte kolla på loppisar eller liknande om jag kunde hitta några egna klockor att fortsätta leka med, men sen glömde jag bort det.... Det var hur som helst lite annorlunda, men fysiskt rätt stillsamt om det kan vara något? :idea:
 
Lägg asfaltspår! I denna värmen och med lite liggtid så räcker det med ett par 100 m för att de ska bli lite aktiverade :). Det finns en stor parkering mellan folkparken och värpinge, där är ganska folktomt. Annars har jag varit och lagt spår på Burlövs centers parkering bland folk och bilar idag. Det var lite spännande hälsar mina jyckar.
 
Vilka roliga idéer du har @Monstermom! Ska testa imorgon när han blir rastlös nästa gång ;)

@Milosari tom 100 meter är för långt tyvärr, även sträckan upp till AC (antar det är den du menar?) är längre än vad som är okej :( ni kanske förstår varför vi vill sysselsätta hans hjärna lite :p det enda vi går är ut och kissa och bajsa, det är ett under att han är så himla snäll fortfarande!

Kl
Nytt veterinärbesök imorgon eftermiddag, så får vi se hur prognosen lyder sen!
 
Tesök.
Lära in vittringsapportering
Vacker tass med alla tassar (1-2 i taget)
Nostarget
Hakan i backen
Öppna/stänga skåp
Döpa leksaker
Öht ren shejping. Tex ligg död enbart från att fånga beteenden han erbjuder
 
Bubbla vatten tror jag vi har haft som utmaning här nån gång?
Mina gör det inte (aldrig lärt in), däremot slänger jag ibland i saker (gurka, is, torrfoder) i vattenskålen så de får jobba några minuter för att få upp den.
 
Följer!
Mitt vita monster skar upp ena trampdynan rejält för två veckor sen (en fjärdedel av den saknas helt) och ska inte använda tassen mer än absolut nödvändigt på åtminstone en månad till. Hon börjar lite smått klättra på väggarna så behöver alla tips man kan få :S
 
Trist att fler har tasskador, det är verkligen inte kul... Q skar också upp tassen rejält, nästan hela yttertån. Som tur var satt en flik kvar, men det läker inte alls bra. Hur lyckades din?
 
Nu nar det ar sa varmt matar jag dessutom alltid halften farskfoder (skurna i sma, sma bitar) och tillsammans med torrfoder utspridda over hela golvet i varsit rum. Miss Mandy som kan vittrings ovningar far trana pa det flera dager i veckan och bada ska borja med special sok om ett par dagar. (Jag samlar i hop mig nu for att borja en kurs on-line)
 
Trist att fler har tasskador, det är verkligen inte kul... Q skar också upp tassen rejält, nästan hela yttertån. Som tur var satt en flik kvar, men det läker inte alls bra. Hur lyckades din?

Hon trampade på nåt när vi var iväg och badade.
Det satt en flik kvar på hennes med. Hon syddes ihop men sen efter några dagar gick såret upp och fliken lossna så veterinären kunde inte göra så mkt mer. Läker inte speciellt bra här heller, så det kommer nog bli en låååång sommar med väldigt uttråkad hund :(
 
Hon trampade på nåt när vi var iväg och badade.
Det satt en flik kvar på hennes med. Hon syddes ihop men sen efter några dagar gick såret upp och fliken lossna så veterinären kunde inte göra så mkt mer. Läker inte speciellt bra här heller, så det kommer nog bli en låååång sommar med väldigt uttråkad hund :(
Vi var på båten och han fastnade mellan ett trappsteg och en ventil.
Det är verkligen så vansinnigt tråkigt, både för hunden och för oss ägare som bara vill att de ska bli bra igen. Vi ska in för 3e veterinärbesöket på 2 veckor nu, senast slutade han andas när han fick lugnande så det är lite nervöst nu :crazy:
 
Men fy, nä då kan jag förstå att du är nervös! Vi ska tillbaka till vet om en vecka, så då får man se vad de säger om allt. Lycka till med besöket!
 
Vi slapp lugnande, de tyckte det såg fint ut även om det spruckit upp. Däremot var jag rädd att jag skulle nita ena veterinären för hon var så himla hårdhänt och petade och klämde även när hon var "klar", det gjorde ju såklart jätteont :( Men vi kan räkna med typ två veckor till innan det är läkt... så vi lär ha god användning av aktivitetstipsen här i tråden :p
 
Skönt att ni slapp lugnande. Hur mkt har det läkt? På Ixi ser det ungefär likadant ut nu som det gjorde för två veckor sen, förutom att det inte blöder nu. Ingen direkt skillnad alls alltså :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 601
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb? I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och...
Svar
8
· Visningar
2 302
Senast: Perla
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 596
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp