Bukefalos 28 år!

Aktiviteter med 1,5 åring?

Derivata

Trådstartare
Vår 1,5 åring börjar bli lite less på oss och de aktivteter vi kan erbjuda honom så jag vänder mig till den samlade bukeeliten för att få lite nya ideer på vad vi kan göra tillsammans.

Det vi gör
Bada (en klar favorit men vi har frekvent förekommande förkylningar med förkylningsastma så det blir tyvärr allt för sällan)
Vara i garaget (hans nya favorit, älskar att dra runt på alla verktyg)
Försök med skogsturer både i bärmes och lös, inte jättepoppis, en halvtimme går bra, mina försök till att leka med kvistar och kottar har inte gått hem.
Dammsuger, roar rätt bra att få leka med dammsugaren.
Cyklar, han älskar sin cykelvagn (vanliga barnvagnspromenader är för mesiga, de lessnar han på efter bara en liten stund)
Försöker läsa böcker, men jag vet inte hur jag ska få upp hans intresse för detta, han sätter sig med mig, bladar ett blad sedan hoppar han ned igen.
Under våren och försommaren har vi varit mycket på den öppna förskolan vilket han har uppskattat enormt, men dessa är ju stängda nu under sommaren.
Lekland, jätteroligt med bollhav, men med tanke på hans många förkylningar så vill vi inte vara där och snora ned allt för mycket.
Rita, roligt tio sekunder.
Se på teletubbies och spela "pekbokespel" på ipadden är roligt, men det känns inte som aktiviteter som jag vill ska ta hela dagen. Teletubbies är dock en välsignelse i bilen under långkörningar.
När hästarna kommer tillbaka från betet ska vi åka till ridskolan någon dag.
Åka och handla är roligt, brukar få köra egen liten vagn, han håller sig dock inte till vår shoppinglista särskilt ofta ;) Klädaffärer är dock pest..

Nu känns det som att det står stilla med ideer på fler aktiviteter, vad brukar ni göra?
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Mina barn har kunnat roat sig länge med en balja med vatten, stoppa i saker, lyfta ur saker, hälla hit och dit osv visserligen blev de blöta men är det en fin sommardag så spelar det ju ingen roll. Förkylningar får man inte av att bli kall utan det är virus.

Sandlådor har oxå varit en favorit grej, gräva, bygga, göra sandkakor, "laga mat" osv
Finns det inga lekplatser utomhus i närheten av där ni bor? De kräver ju inte så mycket men lite gungor, rutschkana och en sandlåda och så lite andra barn brukar räcka långt.

Sen undrar jag om du inte har lite för höga förhoppningar? 30 min i skogen är ungefär vad en 1,5 åring orkar, man kan vara kvar längre om man har med sig lite fika ut.

Ang böcker så beror det kanske lite på vad barnet gillar? Sonen hade en traktorbok som vi läste om och om och om igen, jag lyckades varierar det hela lite med olika traktorböcker men bäst var den torra med bara faktadetaljer. Dottern gillade djurböcker mest och där finns det betydligt mer variation.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Vatten är ju superkul, vattna med både vattenslang och kanna gör vi. Balja förvandlas nog väldig snabbt till badbalja om jag skulle ställa fram en sådan :D

Vet också att förkylning är via virus, men jag gillar inte att bada i pool med ett barn där snoret rinner i två rännilar, eller när allmäntillståndet är lite nedsatt. Då får han leka i duschen eller i badkaret hemma.

Sandlåda och lekparker glömde jag, sådana besöker vi också eller leker i sandlådan hemma.

Har en bok som spelar lite olika ljud, den gillar han lite mer, vanliga böcker är nog för tysta, hur mycket jag än försöker låta roligt.

I dag har han och pappa varit på ett uppbyggningsområde för en mässa, och där var det massor av roligt att titta på, traktorer är en favorit just nu.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Åh va jag känner igen mig!
Vi har en liten kille på 21 månader och vi är inne på vår fjärde semestervecka. När vi jobbar är han på dagis och "busar" av sig.
Nu börjar han bli less på oss och sina leksaker.
Det han uppskattar mest just nu är att klättra. Det kan vara en sten eller en stol. Upp och ner huuuuur länge som helst. :D
Böcker är ingen höjdare men traktorer går hem ;)
Vi åkte till en djurpark, det tyckte han var spännande.
Även grannens höns är underhållande. Igår var vi på IKEA, det var inte kul :crazy: Han var mer vild än tam!
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Vår roar sig just nu med att vika tvätt :). Hon gillar över huvud taget att "hjälpa till" och få beröm för det!
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Vår roar sig just nu med att vika tvätt :). Hon gillar över huvud taget att "hjälpa till" och få beröm för det!

Samma med vår tjej! :) Hon är ioförsig väldigt bra att roa sig själv också. Sen är hon alltid med och rotar både inne och ute. "Hjälpa till" i stallet, bada i poolen, ta ut kaninen, åka traktor mm mm. Vet inte om vi nånsin hittills känt att vi varit tvungna att verkligen hitta på något med henne utan det vanliga hemma har varit nog. Bara hon får vara med är hon nöjd :)
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Magneter var populärt här i den åldern, man kan köpa bokstäver och siffror med magneter som går att fästa på kylskåpet t ex.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Hm, när kan man vänta sig att de börjar uppskatta att bygga saker? Typ kojor etc? Då kan man ju variera sig hur mycket som helst och man behöver ju inte vara superhändig för att bygga enklare modeller av sånt.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Fylla petflaskor med olika saker kan vara uppskattat. Till exempel sand i en, karamellfärgs-färgat vatten i en, glittervatten i en osv osv. Kanske knappar eller småsten i någon så de kan låta - kul för barnet iaf ;)

Trolldeg - enkelt att göra och enkelt att tvätta av när barnet kladdat klart

Har ni trädgård? Köp en vattenspridare!

Sen angående att läsa böcker - små barn har sällan tålamod att sitta still, men det betyder inte att de INTE lyssnar. Det kan alltså vara bra för barnet att ha någonting mer fysiskt att leka med under tiden man läser för att de ska kunna ta till sig sagan :)
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Har samma problem som TS har. Han borjar bli fruktansvart destruktiv nu!

Favoriterna ar vatten helt klart. Att diska (fyller diskhon med byttor och dvs matlagningstillbehor) men da maste tydligen vattnet rinna hela tiden. En bytta ute pa altan och diverse saker att hall vattnet genom/I/mellan funkar ocksa en stund.
Dammsuga duger ibland. Crash car derby med bobbycar och sin andra akbil funkar ibland. Aka cykel ar ok en liten stund.
Han har antligen insett att det ar kul att hjalpa I stallet, sarskilt att gora iordning foder och att kratta. Vi spenderar ett par timmar varje dag med att promenera runt pa garden, titta pa hastar och traktorer, rensa filtren I stora poolen etc.
OCh blomkrukor + jord ar skitkul!

Jag tycker vi hittar pa skoj mest hela dagarna och anda ar han mer vild an galen. River ner saker, mobbar hunden och kitten, just nu ska allt punkteras! Frukt och gronsaker han snor ur kylen, igentejpade kartonger - you name it. En dag med M och jag ar helt slut, dessutom ska jag jobba ocksa (= nar han sover).
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Vår son älskar att bygga med duplo, det kan han göra i flera timmar. Måla med fingerfärg är också ett säkert kort. Bollar och ballonger fungerar också alltid.

Annars håller jag med om att låta barnet vara med vid hushållssysslor!
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Oj vad mycket roligt det fanns där!

En del av det här kanske kan ge lite mer inspiration Egentligen för större barn och för barn med inlärningssvårigheter men mycket roliga tips och idéer!
 
Senast ändrad:
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Nu känns det som att det står stilla med ideer på fler aktiviteter, vad brukar ni göra?

Utomhus:

Dottern (16 månader) skulle kunna leva tillsammans med kaninerna om hon fick välja :P . Hon älskar att gå runt och riva gräs/grönt och ge till dem.

Ett annat säkert underhållningskort är en hink med vatten och en slev/mugg/whatever att sulla ner sig med. En vattenslang med liten rännil vatten är också superkul :)

Kaninernas sandgrop är också jäkligt kul att sitta och goja ner sig i. Även på grusplanen, sitta och hälla eller slänga sten överallt.

Nu när det är bärtider är det kul att plocka och äta vinbär/hallon etc . Väldigt smidigt eftersom jag kan plocka ordentligt och hon "hjälper till" så gott det går, vi har röda vinbär över hela tomten nu ..

Titta på fåglar, katter, hästar, traktorer, bilar, flygplan etc...

Inne:
Hjälpa mig med disken är också ett väldigt bra underhållningskort, jag sätter henne på kanten med fötterna i ena hon, och så diskar jag i resten medan hon sullar i det rinnande vattnet.

Duscha och bada är också kul men det kan man ju inte göra heeela dagarna.

Hon vill gärna läsa böcker just nu, kommer med dem en efter en men har inte ro att läsa klart utan det blir bara någon mening läst innan hon går iväg. Läste nu i tråden att barnen ändå lyssnar även om de inte sitter still så jag ska nog inte ge upp läsandet.

Hos hennes gammelmormor har hon ett litet tygtält hon älskar att gömma sig i eller bara sitta och leka i.

Vi var förbi barnens hus för någon vecka sedan, där hade de ett hus i rejäl plast, vi fick nästan slita henne därifrån, det var ju jättekul! Tyvärr lite väl dyrt med sina 5´000 kr.


Men oftast försöker vi vara ute, hon blir lite väl krävande inomhus, jag får absolut inget gjort och blir lite irriterad så då går vi ut istället, dessutom är hon nog lugnare ute. Det finns ju av naturen mer att titta och lyssna på ute än inne :)
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

KL

Våran yngsta är också 1.5 och mer vild än tam :D
Klättra är superkul, kanske lite för mycket tycker vi vuxna ;)
Gunka och åka kana älskar han, likaså att dansa och att göra rörelser till olika sånger.

Leka jaga är kul också, gå ute och plocka stenar, leka i sandlådan eller cykla är också populärt. Vagnen avsky han, han ska gå själv och inget annat.

Bowling gör vi inne ibland, behövs bara lite petflaskor och en boll.
Om man vill kan man fylla flaskorna med något för att få dem mer stabila.
Hjälpa till här hemma gillas också. Likaså lekparken och att bada, fast han blir tvärilsken när han inte kan klättra lika som sin äldre bror :D
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Tack för alla era svar, har gett en hel del nya ideer.

Självklart "hjälper" han till här hemma också. Känns som att det har blivit en liten nytändning på det nu efter semestern då han inte varit med lika mycket då vi båda har varit hemma. I dag har vi skruvat upp några krokar, han är väldigt intresserad av verktyg, han har en egen liten verktygslåda som han kan dola med ett bra tag, men får han tag i riktiga så är det såklart mycket roligare.

Plocka i orning i hans rum är också roligt... Jag lägger leksakerna i lådor och han river ut så att jag ska få mer att lägga i lådorna :D
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Du har förståss inte berättat allt ni gör, så det jag föreslår kanske ni redan gör.

En helt vanlig plastboll för 20 kr från mataffären kan vara kul när man är utomhus. Rulla, sparka osv. Såpbubblor, du blåser, barnet pangar.

Vi hade inget överflöd av leksaker till första barnet utan köpte lite pö om pö när vi trodde barnet skulle ha utbyte av sakerna. Nu finns ju leksakerna redan på plats, när andra barnet kom och leksakerna kommer till nytta mycket tidigare eftersom leksakerna redan är på plats. Min poäng är att det svårt att leka med leksaker man inte har och även småbarn kan ha utbyte av leksaker som man tror att är för större barn.

Play-doh, kritor och fingerfärg kan fungera en stund för en 1,5-åring tillsammans med en vuxen. Om barnet leker i 20 minuter med något, tycker jag man ska vara mer än nöjd.

Besök på biblioteket är en kul utflykt. På vårt bibliotek finns det några leksaker på barnavdelningen som är roliga bara för de inte är de vanliga leksakerna som man leker med hemma.

Om man är en bilburen familj som oftast åker bil, men har tillgång till kollektivtrafik t.ex. buss, kan det vara ett äventyr att åka buss.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

KL

Att få en kortlek och kasta runt/plocka med är väldigt populärt här också.
 
Sv: Aktiviteter med 1,5 åring?

Vatten är ju superkul, vattna med både vattenslang och kanna gör vi. Balja förvandlas nog väldig snabbt till badbalja om jag skulle ställa fram en sådan

Hjälpa till i köket var en av A:s favoriter. Diska, baka (stjälpa i dl måtten med allting, och ibland lite vad som som hittas), vispa grädde, (vid högre ålder runt 2,8 röra i stekpannan och knäcka äggen.)

Rekommenderar verkligen diskningen om man har bra nerver och inga knivar eller glas i hon, ingenting har gått sönder hittils. (men iofs kanske alla har diskmaskin och det är ju inte lika kul om inte mamma står bredvid och diskar också.)

Böcker kan jag nog inte tipsa om, A har alltid gillat dem. Läs själv där han ser dig? Är det kanske för "lätta" böcker? läser du kanske pekböcker utan story för honom? Han kanske skulle föredra Max boll el dylikt. Max vagn är riktigt rafflande ;)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp