Akupunktur

nattrexx

Trådstartare
Hej! Min häst har eksem på sommaren. Det är inte mycket men han kliar sig så manen och svansen trillar av och så måste han ha flugtäcke och duchas var tredje dag. Använder Prob- olja och prob-shampoo. Han kliar sig fortfarande och hans man ser förfärlig ut. Nu ser den bättre ut så det är bara på sommaren. Men jag tycker synd om honom för han måste ha täcke mm...

Men jag läste att man kan prova Akupunktur för att lindra eksem så att det försvinner. Har någon av er testat detta? Funkar det bra eller blev det bättre? Tacksam för svar :)
 
Nettex har bra salvor mot knott och eksem, det enda som hjälpte på min eksemhäst. Bucas-buzz off dygnet runt, duscha hästen varje/varannan vecka, och smörja alla områden som angrips noga med nettex krämer så blev min häst symptomfri mitt i sommaren :) Innan jag köpt honom hade han blödande sår i man och svans.
 
Nettex har bra salvor mot knott och eksem, det enda som hjälpte på min eksemhäst. Bucas-buzz off dygnet runt, duscha hästen varje/varannan vecka, och smörja alla områden som angrips noga med nettex krämer så blev min häst symptomfri mitt i sommaren :) Innan jag köpt honom hade han blödande sår i man och svans.
Okej ska kolla upp detta och hoppas på att det funkar till nästa sommar :)
 
Börja redan nu och ge linfröolja i kraftfoder. Började med det för ett år sedan + droppar Horsol i man och svans under knottsäsongen. Eksemtäcke på, flugtäcke räcker inte mot knott. Mina eksemhästar har blivit nästintill symtomfria året om.
 
Itch stop salve heter den som är bra, små små mängder räcker. Finns även "summer fly cream" som man kan variera med att smörja ex. i ljumskarna och ansiktet då den inte är lika stark, men jag använde itch stop salve hela tiden i man och svans, superresultat verkligen. Har nog aldrig varit så nöjd med en produkt innan.
 
Okej det var ju synd :( Nej han går ute dygnet runt då vi inte vill ha honom inne ensam.
Det absolut bästa är om man kan fixa ligghall till dem även sommartid, gärna en med plastremsor för öppningen, dit följer inte insekterna med in. Då kan hästen söka skydd närsomhelst på dygnet om det behövs.
En kompis till mig hade en eksemhäst som kliade sönder sig på väggarna i lösdriften, så då fick vi faktiskt stängsla med eltråd längs väggen, då gick det fint.
 
Nu är det inte tillåtet att stängsla med eltråd i en ligghall. Jag skriver det här så att inte någon som läser tar efter det.
 
Djuren ska kunna känna sig trygga i sina förvaringsutrymmen och inte riskera att få en stöt där.
15 § Djurskyddsförordningen (1988:539)
Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 350
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan! Jag har en ponny som får eksem på sommaren och står och kliar av sig manen. Har fått höra att det finns akupunktur mot eksem och...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Boj
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 171
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en ponny som är lite väl lekfull i hagen. Han bits, nafsar, stegrar sig mot hagkompisen, tuggar på svansar/manar/täcken...
Svar
5
· Visningar
860
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp