AKUT! Dräktig?!

sunnakr

Trådstartare
Jag har nu de senaste dagarna funderat över om min tik har antingen hoppat över löpet, haft ett tyst löp (hur funkar det egentligen?) eller om hon har tjuvparat sig, isf hur kan man genom symptom upptäcka att hon är dräktig utan att besöka veterinär?
tacksam för snabba och bra svar!! :)
 
Nej, finns inga sätt att se om du inte är en mycket erfaren uppfödare, o även då så kan du bara misstänka det ena eller det andra.
Tyst löp innebär att du inte märker att tiken så till vida att hon inte blöder, o har du ingen hanhund i flocken så kan det lätt missas.
 
Jag har nu de senaste dagarna funderat över om min tik har antingen hoppat över löpet, haft ett tyst löp (hur funkar det egentligen?) eller om hon har tjuvparat sig, isf hur kan man genom symptom upptäcka att hon är dräktig utan att besöka veterinär?
tacksam för snabba och bra svar!! :)

Du lär märka det om det kommer några valpar eller inte.
Obs inget jag rekommenderar men är nog det ända sättet om man vill vara 100 utan att åka till vet.
 
bl. a. ökad vikt och hanhundar har haft ett väldigt stort intresse av henne under väldigt lång tid nu. Har kikat runt på olika sidor och förstått att även under dräktigheten så kan hanhundar vara intresserade
 
Enklast är ju att göra ett Ul.
Är inte speciellt dyrt.
Framförallt lär det bli billigare än att föda upp en valpkull (om man gör det på rätt sätt med vaccinationer, avmaskningar, chipmärkning osv)... För att inte tala om vad det kan kosta om man har sådan otur att tiken behöver kejsarsnitt, eller om tiken faktiskt dör. Frågan är om det är värt det bara för att man inte vill ta hunden till veterinär i tid.
 
bl. a. ökad vikt och hanhundar har haft ett väldigt stort intresse av henne under väldigt lång tid nu. Har kikat runt på olika sidor och förstått att även under dräktigheten så kan hanhundar vara intresserade

Det kan ju vara symtom på skendräktighet också.

När löpte hon sist?

Jag håller med om att ta UL.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 784
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 390
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp