AKUT! Fylla i försäkringspapperna...

Hundbloggerskan

Trådstartare
Det har nu blivit så att jag ska skicka iväg försäkringspapperna.
Men har lite svårt för att fatta vissa saker...
Vad är min hunds registreringsnummer? Hon är blandras så är inte med i SKK, så det kan inte stå på hennes stamtavla. Så vart kan jag hitta hennes???
Hur vet man om man är momsredovisningsskyldig eller inte?
Och på "Djuret insjuknade/skadades" ska man skriva när det hela började, eller när vi var där denna gången? Det tycker jag ju de borde se på kvittot när det är utskrivet.. Så antar det är från första veterinärbesöket ang. detta???
Och "har djuret tidigare behandlats för denna åkomma (när?)". Vad ska jag svara på det? Ska jag skriva när det hela började då hon blivit behandlad för samma saker flertalet gånger.
Och vi har kanske 10 papper... Behöver jag fylla i ALLA formulären eller räcker det med ett?? Om jag då skickar alla i samma kuvert.

Det gäller till 99% om allergi som vi ännu inte klurat ut vad det är. Så det är ju inte enstaka skador utan det är samma till alla kvittorna förutom ett som är om pass samt avmaskning till Norge, en blodprov (för att kolla värdena då hon gick ner väldigt mycket i vikt snabbt) och en eller två vaccinationer.
Tacksam för snabba (säkra) svar då vi ska kopiera dem och skicka imorgon (vill inte skicka iväg original kvittona utan att ha kopia kvar).
 
De ersätter ju inte för de där andra sakerna, som vaccination osv, men det brukar bolaget själva räkna bort.

Du redovisar inte moms (det är när man har djuret i företag) och hon har inget regnr i SKK, men borde vara registrerad hos Jordbruksverket.

Jag hade skrivit datumet från första kvittot. Sen handlar det ju om under hur lång tid det har gått mellan besöken, för du kan hamna i olika självriskperioder. Men det reder bolaget ut själva.

Och det räcker med ett papper.

Ett tips är att direktreglera nästa gång på kliniken.
 
Okej. Så nej på moms? Hon är självklart registrerad i jbv men även SKK reggade hundar är ju chipmärkta och hade de velat ha chipnumret hade de väll frågat efter det? Så är registreringsnumret verkligen chipnumret? Och chipnumret står ju redan på kvittona??? Så det borde väll vara ett annat nummer?
Okej då skriver jag enbart på ett papper.
Vi försökte att direktreglera men eftersom det blev strul med en sak. Så gick inte det så nu har vi försökt reda upp det och ska se om det går :) Om det funkar nu så kommer vi direktreglera hädanefter :)
 
Senast ändrad:
Okej. Så nej på moms? Hon är självklart registrerad i jbv men även SKK reggade hundar är ju chipmärkta och hade de velat ha chipnumret hade de väll frågat efter det? Så är registreringsnumret verkligen chipnumret? Och chipnumret står ju redan på kvittona??? Så det borde väll vara ett annat nummer?
Okej då skriver jag enbart på ett papper.
Vi försökte att direktreglera men eftersom det blev strul med en sak. Så gick inte det så nu har vi försökt reda upp det och ska se om det går :) Om det funkar nu så kommer vi direktreglera hädanefter :)

För hundar som inte har ett reg.nr vill försäkringsbolagen ha chip nr. Hos de som har reg.nr kan de själva kolla upp chip. nr om det behövs.
 
Okej. Så nej på moms? Hon är självklart registrerad i jbv men även SKK reggade hundar är ju chipmärkta och hade de velat ha chipnumret hade de väll frågat efter det? Så är registreringsnumret verkligen chipnumret? Och chipnumret står ju redan på kvittona??? Så det borde väll vara ett annat nummer?
Okej då skriver jag enbart på ett papper.
Vi försökte att direktreglera men eftersom det blev strul med en sak. Så gick inte det så nu har vi försökt reda upp det och ska se om det går :) Om det funkar nu så kommer vi direktreglera hädanefter :)

Jag hade ringt och frågat. Om jag får nån lapp där jag inte förstår vad det står så ringer jag alltid företaget i fråga så får de vackert stanna kvar i luren tills jag har förstått klart!
 
Som tidigare svarat, är hunden ej registrerad i SKK har den inget registreringsnummer. Står det registreringsnummer/ID-nummer så kan du fylla i chipnummer. Momsredovisningsskyldig är du inte som privatperson.

Under "djuret insjuknade/skadades" fyller du i det datum djuret insjuknade eller skadades. När ni märkte att hunden var dålig. Där det står "har hunden tidigare behandlats för denna åkomma" fyller du i ja och sätter in ungefärligt datum för det första veterinärbesöket som har med detta att göra. Vaccinationer och passkostnader lär inte gå på försäkringen eftersom det inte är kostnader som uppkommit på grund av sjukdom eller skada. Men har du fler olika kostnader på samma kvitton är det ju möjligt att vissa av kostnaderna är ersättningsbara.

Absolut bäst att fylla i alla papper, då de kan separeras när de hanteras, bara för de kommer in i samma kuvert behöver det inte betyda att de kommer "hänga ihop" hela vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 110
Senast: krambanan
·
Ekonomi & Juridik Jag ska skicka in en skadeanmälan till Agria och har en fråga angående ifyllningen. Det finns ett fält där det står: "Har hästen...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Zqathan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp