akut hjälp

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
jag får snart psysk bryt :cry: min 1 1/2 åring vägrar sova ..Och klockan är nu 20.22 piip. Hon brukar somna vid 19 00-19 30.

Jag tycker jag försökt med allt !!?? men inget fungerar ..
så hjälp mig nu ....vad ska jag göra ..
 
Sv: akut hjälp

Jag hade stor framgång med Anna Wahlgrens fem-minutersmetod när min dotter vägrade somna ensam i samma ålder som ditt barn.

Dvs. Låt barnet skrika, gå in var femte minut och visa omsorg och kärlek. Fortsätt tills det har somnat. Det känns grymt, och skär i hjärtat. För mig tog det nästan en vecka, men sedan dess (åtta år sen nu :) ) har läggningen aldrig varit några problem.
 
Sv: akut hjälp

Hej tack för svaret.. Jag provade det i början .men hon kastade nappen och kudden ur sängen i ren ilska ..Hon skrek så hon nästan tappade luften. så jag tog upp henne ..sen efter ca 20 minuter gick hon till sängen själv och ville sova :love:
 
Sv: akut hjälp

det är så min syrras dotter blev bortskämd ;) :angel: , bättre o låta den veta att det hjälper egentligen inte o skrika .. men visst låter det otäckt när dom inte får ngn luft..
 
Sv: akut hjälp

Ärligt talat, BORTSKÄMD???
Ett barn som söker trygghet blir väl ändå inte BORTSKÄMT???

Mina barn har fått somna i min (eller pappans) famn till ungefär 1½ års ålder, sen har de haft sängen stående så de har kunnat SE oss medan de somnat. Och det har i princip aldrig gråtit sig till sömns. Nån femminutersmetod har aldrig behövts, för de har aldrig behövt vara så ledsna eller känna sig lämnade ensamma. Utna de har känt sig trygga med vetskapen att vi finns i närheten, även om vi inte sitter precis bredvid sängen.

Och för originalinlägget:
Det händer då och då att barnen inte somnar vid den tid de brukar. Man får ta det och göra det bästa av sitationen. Ta upp barnet en stund till och "läs" en bok tillsammans. Eller ge barnet en bok att läsa själv i sängen, om du nu inte vill "skämma bort" barnet med att låta det komma upp en stund till.
Det är ju trots allt bara en 1½-åring, låt henne vara liten ett tag till!
 
Sv: akut hjälp

Vi sjöng för elin tills hon somnade, långsamma visor i sövande tongångar fungerade alltid. Ibland tog det längre tid ibland kortare... Numera tar det ca 5 10 min innan hon somnar, men då sitter den som lägger i rummet brevid vid datorn och sjunger en visa, oftast trollmor och sen sover hon... Det där med att ligga och skrika fungerade aldrig för oss, dels mådde jag dåligt av det, och dels skrek elin tills hon spydde vilket gick på ungefär två minuter...
 
Sv: akut hjälp

1½ år är den ålder då ett barn börjar förstå att mamma och pappa kan försvinna. Då kan det visa sig genom att den får svårare att somna in på kvällen en liten tid framöver.
När barnet upplever att mamma och pappa trots allt inte försvinner så kommer insomningen gå som innan så härda ut och visa för barnet att du finns där och försvinner inte.
Problem med insomning då och då är inte speciellt ovanligt utan kan komma och går under barnets uppväxt. Detta är något skolpsykologen också har yttrat sig om så jag antar att detta med problem att få barn att somna är något han får höra om titt som tätt.
Ses oftast under ett språng i utvecklingen.
Själv så har jag under dessa perioder helt enkelt legat brevid dottern tills hon somnat in. Det är så få år detta berör att jag tycker det är värt "besväret".
Dottern är förresten en kvällsmänniska och har alltid varit vilket givetvis påverkar insomningen speciellt dom perioder då hon haft ett utvecklingssprång.
 
Sv: akut hjälp

Såg på nannyakuten (tror jag) om en metod som användes på barn som var i det här fallet rent bortskämda med att mamma/pappa låg bredvid, läste sagor, sjöng mm. in på halva nätterna.
Nannyn i det här fallet rekommenderade föräldrarna att sätta sig bredvid sängen så att barnet ser dem men i övrigt förhålla sig passiv, läsa en bok eller något. Efter en timmas tjöt så slutade barnet och somnade och efter det gick det bara snabbare och snabbare. Börjar man med en massa sånger, "dalt" och springande fram och tillbaka är väl risken ganska stor att barnet kommer att behöva detta även längre fram. Det viktigaste är väl att lära barnet att somna på egen hand i lugn och ro.

Jag har ju inte barn själv, men jag tyckte det lät vettigt och ville tipsa om det.
 
Sv: akut hjälp

ameo skrev:
Ärligt talat, BORTSKÄMD???
Ett barn som söker trygghet blir väl ändå inte BORTSKÄMT???

Jag ville bara säga tack för att det finns flera som jag som tycker det är hemskt att låta barnen skrika sig till sömns, min son är 4½ år och sover i min säng fortfarande vilket han kommer att fortsätta med så länge han vill.

Läsa saga, sjunga tycker jag låter som utmärkta sätt. I värsta fall stoppa dom i bilen och åka runt, funkar alltid.
 
Sv: akut hjälp

MissX skrev:
Jag hade stor framgång med Anna Wahlgrens fem-minutersmetod när min dotter vägrade somna ensam i samma ålder som ditt barn.

Dvs. Låt barnet skrika, gå in var femte minut och visa omsorg och kärlek. Fortsätt tills det har somnat. Det känns grymt, och skär i hjärtat. För mig tog det nästan en vecka, men sedan dess (åtta år sen nu :) ) har läggningen aldrig varit några problem.

Du blandar ihop metoderna. Det är INTE Anna Wahlgren som förespråkar "5 min metoden", tvärtom kritiserar hon den hårt (bland det enda hon säger som jag håller med om faktiskt).
 
Sv: akut hjälp

Som Nathalie då. 1½ år och tycker det är hemskt trist att behöva gå och sova. Jag har jätteproblem att söva henne för det mesta, när sambon tar över går det oftast snabbare.

Är hon helt över j-vlig så skiter jag i henne, dvs hon får väl vara uppe då. Då somnar hon snällt sen när vi går och lägger oss. Det hon missat i sömn på kvällen tar hon igen på lite extra middagsvila dan efter.
 
Sv: akut hjälp

Visst förespråkar Anna Wahlgren 5-minutersmetoden..?
Jag lärde mig om den i hennes Barnaboken.


/Jossan
 
Sv: akut hjälp

Magdalena skrev:
Du blandar ihop metoderna. Det är INTE Anna Wahlgren som förespråkar "5 min metoden", tvärtom kritiserar hon den hårt (bland det enda hon säger som jag håller med om faktiskt).

Ja, då har hon ändrat åsikt. Metoden finns nämligen med i hennes Barnaboken, som visserligen har några år på nacken nu ;)

För övrigt anser jag att föräldrar ska försöka lita på att de själva vet bäst vad deras barn behöver. Inget barn, inga föräldrar och ingen familjesituation är lik den andra.
 
Sv: akut hjälp

Magdalena skrev:
Som Nathalie då. 1½ år och tycker det är hemskt trist att behöva gå och sova. Jag har jätteproblem att söva henne för det mesta, när sambon tar över går det oftast snabbare.

Är hon helt över j-vlig så skiter jag i henne, dvs hon får väl vara uppe då. Då somnar hon snällt sen när vi går och lägger oss. Det hon missat i sömn på kvällen tar hon igen på lite extra middagsvila dan efter.

Som sagt - var och en väljer metod ;)

Tycker man att det är ok med överdjävliga barn, så är det väl en ok metod... :)
 
Sv: akut hjälp

ameo skrev:
Ärligt talat, BORTSKÄMD???
Ett barn som söker trygghet blir väl ändå inte BORTSKÄMT???

Mina barn har fått somna i min (eller pappans) famn till ungefär 1½ års ålder, sen har de haft sängen stående så de har kunnat SE oss medan de somnat. Och det har i princip aldrig gråtit sig till sömns. Nån femminutersmetod har aldrig behövts, för de har aldrig behövt vara så ledsna eller känna sig lämnade ensamma. Utna de har känt sig trygga med vetskapen att vi finns i närheten, även om vi inte sitter precis bredvid sängen.

Och för originalinlägget:
Det händer då och då att barnen inte somnar vid den tid de brukar. Man får ta det och göra det bästa av sitationen. Ta upp barnet en stund till och "läs" en bok tillsammans. Eller ge barnet en bok att läsa själv i sängen, om du nu inte vill "skämma bort" barnet med att låta det komma upp en stund till.
Det är ju trots allt bara en 1½-åring, låt henne vara liten ett tag till!

Håller helt och hållet med!
 
Sv: akut hjälp

Mina barn är inte överjävliga för att de NÅN GÅNG ibland inte vill sova när det är dax. Det kan ju finnas många orsaker. För lång dagvila, magont, tänder på väg osv.

Hade jag samma problem kväll efter kväll efter kväll skulle jag nog börja fundera på någon "metod".

Citat direkt från AW's sida:

"Tyst, övertygande, rogivande "vagning", vaggning eller "buffning" av lämpligt slag – barnet ska tystna och slappna av i hela lilla kroppen inom två minuter."

"Jag skriver dessa rader i polemik mot den sk femminutersmetoden eller skrikmetoden, som jag har förstått att många tillskriver mig, men som jag tar bestämt avstånd ifrån. Jag känner mig kallad att protestera å de små barnens vägnar.

Jag anser inte att små barn ska skrika sig till sömns. Jag anser inte att det kan försvaras på något vis i världen."
 
Sv: akut hjälp

Jag känner igen mig. Min son har alltid varit helt ointresserad av att sova. Han har alltid haft ett otroligt litet sömnbehöv, det är inte helt lätt för en mamma som älskar att sova att inse att grabben inte behövt många timmars sömn ens som bäbis. När andra småbarn somnade vid 19 så var han lätt vaken till 23 och pigg nästa morgon. Han bara ÄR sån. Man kan inte tvångssöva en unge.

Alla barn är olika.
 
Sv: akut hjälp

Näe stopp nu.. Anna W förespråkar inte 5-min metoden i hennes böcker och inte annars heller, jag har hennes bok också och där står inget om 5 min metoden. Dessutom har hon hjälpt mig med min dotter.

5 min metoden går ju ut på att du inte ska tala med barnet bara visa dig var 5 min sedn får barnet skrika hur mycket som helst därimellan.

Kör man AW så ska barnet VETA att du finns där och känna sig trygg när det somnar och inte skrika sig till sömns.

Jag har kört AW på min dotter och det har funkat kanon det viktiga är att barnet ska ha rutiner i ryggraden och med rutiner kommer tryggheten. Vi buffade henne till ro som bebis och när hon blev äldre och ställde frågor så ramsade vi henne till sömns. Men som sagt det som varit pricken över i:et är rutinerna tack vare dem så har vi aldrig haft några längre nattningscermonier utan det har bara varit att lägga henne och säga nattinatti.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 762
Senast: sweep
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp