Bukefalos 28 år!

Akut Kaninhjälp!

Shettistjejen

Trådstartare
Min kompis kanin har blivit sjuk och mest legat sitta i ungefär 3 dagar. Idag eftermiddag upptäckte hon att kaninen var blöt och att det hade kommit som slemklumpar i avföringen. Den ligger mest och äter nästan inget. Den är en ute kanin. Vi har försökt att kontakta vererinär men denne har inte svarat ännu. Ngn som vet vad det är för fel? Är det allvarligt? :confused::cry:
 
Sv: Akut Kaninhjälp!

Ingen här kan svara på vad som är fel men visst är det allvarligt att kaninen inte äter eller rör på sig. Var bor ni? Har hon möjlighet att ta sig in till ett djursjukhus, tex Strömsholm? Har hon Critical care hemma så kaninen får i sig lite mat?

Hon kan ringa och rådfråga lite hos Agrias telefonveterinär också på: 0900-100 51 61.
Tror det kostar en tjuga att ringa.

Numret till regiondjursjukhuset i Strömsholm är: 0220-458 00

Edit: Hoppas jag inte gör bort mig nu för mina geografikunskaper är rätt kassa men: Jag var inne på din profil och det stod att du söker medryttare i gävletrakten. Gävle ligger nära Falun, eller hur? Det finns ett djursjukhus som har jouröppet till 22.30 där. Ring dom och åk in med kaninen. Deras nr: 023 - 646 10
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut Kaninhjälp!

Slemklumpar i avföringen kan jag säga på en gång inte är ett bra tecken. :(

Låter som att det kan vara en sjukdom som heter Mucoid enterit.
Absolut allvarlig och det är få som överlever, tyvärr.
 
Sv: Akut Kaninhjälp!

Slemklumpar verkar också kunna komma av att de just inte äter, matsmältningssystemet blir tomt.
Försök få tag på annan veterinär och tvångsmata kaninen. Critical Care som någon nämnde är bäst men har ni inte det så ta något annat (morotspuré, uppblött pellets eller liknande. Jag brukar ge banan i nödfall, det är dock väldigt sött vilket inte främjar matsmältningen men det är bättre med banan än inget alls).

Edit: Men ja, det är alltid allvarligt när kaniner inte äter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 583
Senast: Emtherlia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 017
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp