Bukefalos 28 år!

Akut sjukhusbesök på jobbet?

Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Erbjuda krissamtal för plötslig sjukdom? Det låter mer som rutiner för skador i tjänten.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Har varit med om just detta att jag blivit riktigt dålig på jobbet. Men då är det ju så att jag jobbar som sjuksköterska på ett sjukhus så mina kollegor har helt enkelt slängt mig i en säng och kört ner mig på akuten;). Alternativt har de hämtat avdelningsläkarna. Hehe, det har sina fördelar att jobba på sjukhus ibland!
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi har inga rutiner, men jag antar att jag skulle få hjälp till sjukhus vid behov. I min synvinkel så behöver jag bara sällskap om jag är så pass sjuk att jag inte klara av att åka taxi själv och då är det mer lämpligt med ambulans. Finns det utrymme får jag säkert skjuts.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Den här tråden visar ju att så inte är fallet? Vissa får ta sig in själva medan andra får hjälp av sin arbetsgivare.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vissa får ta sig in själva medan andra får hjälp av sin arbetsgivare.

Men det beror väl på vad det gäller för typ av sjukdom eller olycka.

Jag ser det också som att jag skulle göra likadant som överallt annars. Jag är ju jag, även på arbetstid.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Den här tråden visar ju att så inte är fallet? Vissa får ta sig in själva medan andra får hjälp av sin arbetsgivare.

Om man får hjälp är säkerligen avhängigt både vad man har för jobb, hur lätt det är att ta sig till sjukhuset och om det finns resurser att avsätta. Det är lättare för en polis, trädgårdsmästare, journalist eller parkringsvakt att följa sin kollega än en flygledare, massör eller personlig assistent. Folk som jobbar få i ett team kanske får stänga verksamheten för att följa med eller ställa in möten med kunder medan andra kan omfördela resurser eller skjuta upp arbetet så att tredje part inte blir drabbad.

Det är också lättare att följa med kollegan till grannbyggnaden än att åka iväg kanske flera timmar.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Möjligt att du kan ha det så, jag kan inte styra själv om jag ska åka med nån eller ej. På arbetstid är det inte jag som bestämmer över min tid.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Det går ju inte alltid att bara lämna och gå. Alla arbetsplatser fungerar ju inte så.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Att alla inte handlar på samma sätt menar jag.

Aha, då förstår jag vad du menar. Men att alla inte handlar lika har väl inget med policy att göra? Det var ju den frågan jag inte förstod.

Det ändrar dock inte min inställning, egentligen. Att en kirurg inte avbryter en pågående operation för att följa med en sjuk kollega till akuten, liksom att en förskollärare inte lämnar en enda kollega ensam kvar med barngruppen ute i skogen om den tredje kollegan blivit sjuk - det tror jag framstår som rätt självklart.

Man får alltså göra en bedömning av vad som är möjligt i situationen, tycker jag. Jag kan inte se att det vore möjligt med en policy i frågan.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

M a o: det du beskrev i ditt eget exempel låter ungefär som jag tänker:

En annan trafikledare åkte dit, dels för att en reserv skulle ta över bussen och dels för att skjutsa den sjuka föraren tillbaka till garaget. Nu blev det så att dom åkte direkt till sjukhuset i stället
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag tycker frågeställningen om policy är lite konstig... Om någon skadar sig/blir akut sjuk så rycker man väl in och gör det som behövs/det som den sjuka vill - oavsett om det är en arbetskamrat/vän/familjemedlem/granne/nåt annat. Så resonerar i alla fall jag och jag kan inte tänka mig att min arbetsgivare skulle bedöma det annorlunda.

I mitt arbete, så krävs det en uttalad policy vid beskriven händelse då vi arbetar
mot larm och vid manfall nattetid är vi oerhört utsatta, inte bara vi utan även de vi arbetar med, brukare och patienter. Nattetid är det inte lätt att få in en ersättare på ett kick. Om någon blir dålig och måste transporteras till sjukhus mha även en ytterligare anställd så är det garanterat krisläge för verksamheten.
Därför är vår handlingsplan den att om anställd blir akut sjuk, och måste ledsagas av annan anställd om vi inte fått kontakt med anhöriga till den sjuke, så måste personal från andra enheter backa upp oss, vilket innebär en hel del telefonsamtal och meckelimuck från flera enheter. För oss är det lltså självklart att vi följer med om det skulle vara så, men det 'får helst inte hända och händer det ändå, så tar vi itu med det då.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Tack alla!! I går när jag satt på trafikledningen, ropade en förare upp och sa att han hade väldigt ont i magen och var väldigt svag. Han kunde absolut inte köra vidare. Frågade om han ville ha ambulans, vilket han sa nej till. En annan trafikledare åkte dit, dels för att en reserv skulle ta över bussen och dels för att skjutsa den sjuka föraren tillbaka till garaget. Nu blev det så att dom åkte direkt till sjukhuset i stället och det blev lite diskussioner om hur vi skulle göra i sådana här situationer. Dvs huruvida nån skulle stanna kvar osv. Så jag blev nyfiken på hur ni andra har det.
Vi har ju en nedskriven policy för krishantering vid olyckor osv, men det här är ju egentligen inget arbetsrelaterat så...

Att se till att föraren kommer till akuten om denne inte kan ta sig dit själv är normalt. Sen är det tveksamt om det är trafikledarens jobb att stanna kvar. Denne behövs ju oftast ute på andra uppdrag. Däremot borde trafikledningen kunna hjälpa till att kontakta anhöriga eller om det är riktigt akut eller tex varit en situation med hot och våld kalla ner en arbetsledare.

Rent spontant skulle jag säga att trafikledaren finns där i det akuta skedet och att denne vid behov ser till att någon annan tar över.

Däremot om föraren vill ha med sig en kollega så blir ju denna kollegan avlöst för att kunna följa med.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Möjligt att du kan ha det så, jag kan inte styra själv om jag ska åka med nån eller ej. På arbetstid är det inte jag som bestämmer över min tid.

Nej, men då är det ju den situationen som gäller. Då får jag väl ringa ambulans åt den sjuke. Så skulle jag ju göra även om grannen tex segnade ned i hissen, medan jag var ensam med barn att ta hand om.

Det är väl inget konstigt i att det inte alltid finns någon som kan följa med till sjukhus.

Gäller det en kollega, kan jag ju förutom att ringa ambulans även se till att man kontaktar "närmast anhörig", enligt de rutiner de flesta arbetsplatser har, såvitt jag vet.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

*KL*

Jag kollade faktiskt av nyfikenhet om det fanns någon uttalad policy på jobbet. Jag trodde ju som sagt inte det.

Och det gör det inte, mer än att det finns handlingsrutiner för "krissituation" som skulle kunna vara tillämplig, och så finns det handlingsrutiner för om anställd akut skadas i tjänsten, om boende skadas eller blir akut sjuk osv. Men de är lika "generella" som de för t ex brand (utrym/rädda, varna, larma, släck, informera ledning) så i realiteten blir det som i mitt svar, olika lösning beroende på situation och bemanning just då. Och man får helt enkelt lösa situationen på bästa sätt utefter förutsättningarna just då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 701
Senast: tanten
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 932
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp