Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, och huvudorsaken är att syreutbytet blir väldigt litet då vattenytan blir minst vid en skålform jämfört med rektangulära och kubiska akvarium.
Jag har för mig att 40 liter är minsta akvariestorlek för fisk, men det går att hålla riktigt små räkor (finns också i väldigt många och snygga färger) ned till 15-20 liter. Det går ju också att ha ett akvarium med snäckor, men även de vill ha cirkulation och bra vattenvärden.
Jag har ett 15-liters nanoakvarium som bara innehåller växter då jag mest använder det som en lampa i ett mörkt hörn.
Så du kan ha en guldfiskskål/vas med kanske en liten pump eller syresten och lite växter i, men det går inte att ha djur i den.

Men åååh, kom och jobba med oss. Bara lite....
 
14ioe8g.jpg


Det här är min vändmal som idag har fått byta upp sig från 112l till 350l. Det är min äldsta kompis som jag haft i iallafall en tolv år :love: Hen kom till mig av misstag, jag skulle ha en ancistrus och eftersom jag inte var många år gammal då tittade jag inte så noga i affären utan litade på att de gav mig rätt fisk, och upptäckte felet först hemma. Men hen fick stanna ändå :D
 
Har införskaffat mig ett 54 liters akvarium och funderar om jag törs ha det ståendes på en byrå om jag har ett underlägg under? Byrån är stadig och jag tänkte inte att det skulle vara ett problem, men nu har jag läst skräckhistorier om spruckna akvarium :nailbiting:
 
Har införskaffat mig ett 54 liters akvarium och funderar om jag törs ha det ståendes på en byrå om jag har ett underlägg under? Byrån är stadig och jag tänkte inte att det skulle vara ett problem, men nu har jag läst skräckhistorier om spruckna akvarium :nailbiting:
Jag tror inte du behöver vara orolig, byråer är släta och underlaget fördelar trycket jämnt så det borde inte vara några problem. Nytt eller begagnat? Helglasat eller ramakvarium?
 
Har införskaffat mig ett 54 liters akvarium och funderar om jag törs ha det ståendes på en byrå om jag har ett underlägg under? Byrån är stadig och jag tänkte inte att det skulle vara ett problem, men nu har jag läst skräckhistorier om spruckna akvarium :nailbiting:

Du kanske har en stadigare byrå, men jag hade mitt 54 liters på en Ikea Malm-byrå, och det visade sig inte vara helt stabilt i längden. Jag hade det så i ett antal månader/uppåt ett år och ingen incident hann förvisso inträffa, men så märkte jag en dag att ovanskivan på byrån börjat sacka betänkligt i mitten, där akvariet stod. Då köpte jag en passande akvariebänk i stället. Kanske hade det inte hänt mer även om jag låtit akvariet stå kvar på byrån, men det kändes onekligen inte särskilt tryggt att ha det stående på en byrå som börjat ge vika av dess tyngd redan efter en så förhållandevis kort tid.
 
Du kanske har en stadigare byrå, men jag hade mitt 54 liters på en Ikea Malm-byrå, och det visade sig inte vara helt stabilt i längden. Jag hade det så i ett antal månader/uppåt ett år och ingen incident hann förvisso inträffa, men så märkte jag en dag att ovanskivan på byrån börjat sacka betänkligt i mitten, där akvariet stod. Då köpte jag en passande akvariebänk i stället. Kanske hade det inte hänt mer även om jag låtit akvariet stå kvar på byrån, men det kändes onekligen inte särskilt tryggt att ha det stående på en byrå som börjat ge vika av dess tyngd redan efter en så förhållandevis kort tid.
Spånskivemöbler typ IKEA funkar inte utan det ska vara riktiga träbyråer så håller det för små akvarier.
 
Du kanske har en stadigare byrå, men jag hade mitt 54 liters på en Ikea Malm-byrå, och det visade sig inte vara helt stabilt i längden. Jag hade det så i ett antal månader/uppåt ett år och ingen incident hann förvisso inträffa, men så märkte jag en dag att ovanskivan på byrån börjat sacka betänkligt i mitten, där akvariet stod. Då köpte jag en passande akvariebänk i stället. Kanske hade det inte hänt mer även om jag låtit akvariet stå kvar på byrån, men det kändes onekligen inte särskilt tryggt att ha det stående på en byrå som börjat ge vika av dess tyngd redan efter en så förhållandevis kort tid.

Oj, då törs jag nog inte chansa. Hade tänkt att ha mitt på en Malm-byrå också för att spara lite plats. Plus att akvariebänkarna är ju inte alltid så snygga :p
 
Oj, då törs jag nog inte chansa. Hade tänkt att ha mitt på en Malm-byrå också för att spara lite plats. Plus att akvariebänkarna är ju inte alltid så snygga :p
Jag hade isf lagt en trä- och en frigolitskiva under akvariet, träskivan över hela byrån och frigoliten under akvariet.
 
Någon som kan berätta lite vad man ska tänka på om man är sugen på och skaffa ett nanokar med räkor, antingen 19 eller 30L beror på vad jag kan hitta till för pris :o
 
Någon som kan berätta lite vad man ska tänka på om man är sugen på och skaffa ett nanokar med räkor, antingen 19 eller 30L beror på vad jag kan hitta till för pris :o
Har bara amanoräkor i fullstort kar, så att säga, så mer än att du får vara lite aktiv med att hålla koll på vattenvärdena så vet jag inte om det är något specifikt förutom hur den valda räksorten vill ha det i hårdhet och temperatur.
Jag är lite nyfiken på dessa miniräkor och sidan Redbee innehåller massor med information och ett ganska aktivt forum, du kan leta där för övergripande information. :)
 
Någon som kan berätta lite vad man ska tänka på om man är sugen på och skaffa ett nanokar med räkor, antingen 19 eller 30L beror på vad jag kan hitta till för pris :o
Jag har mina röda körsbär i ett större akvarium men de har varit väldigt lättskötta. Satsa på en tålig nybörjarräka och skaffa något mer avancerat senare.
 
Fått tag i ett 54L som jag ska hämta imorgon , gratis^^ blir nog o köpa en möbel till, vågar nog inte ha den på min malmbyrå :nailbiting:
 
Åh, jag är så nöjd! Var iväg och köpte en akvariebänk och har startat upp mitt lilla akvarium. Har velat haft ett akvarium länge nu. Blev lite ivrig dock och glömde att spola av gruset innan jag hällde ner det i akvariet, lite grumligt blev det :angel:
 
Funderar lite löst på att skaffa akvarium.. MEN, hur mycket tid och engagemang kräver det efter uppstarten?
Tänker om man har ett 100-liters kar. Med mycket växter (vilka växter ska man ha som håller vattnet bra men samtidigt klarar sig bra utan allt för mycket pyssel..?), och en del fisk (typ några räkor och en mal (finns det små malar som inte växer sig gigantiska?!), en kuhlii ål vill sambon ha, några små stimfiskar eller liknande samt något lite större ex av annan fisk. Vad som nu funkar att ha ihop.

Jag vill helst inte skaffa mig något som kräver allt för mycket jobb och pyssel då jag har så mycket andra djur och prylar som tar tid även de. Tänkte ta reda på mycket fakta innan så jag inte tar mig vatten över huvudet (haha!), var så länge sedan vi hade akvarium, när jag bodde hemma för 20 år sedan..

Så vad är de dagliga sysslorna, vad gör man varje vecka, varje månad?

Byta 30% av vattnet varje vecka, ha jag hört. Ev ha i lite bakteriekultur på flaska samtidigt vid bytet. Skölja filtret/krama ur i lite rent vatten några ggr per år eller när det börjar cirkulera dåligt. Hur ofta ska man kolla vattenvärdena? Hur ofta diskar man inredningen, typ rötter och liknande? Byter man någonsin allt vatten? Sanden har jag läst innehåller också bakteriekultur och ska inte röras för mycket eller rengöras för ofta? MASSOR av frågor :D
 
Väcker denna tråd lite till liv.
Blev tillslut ett 54l med guppys och några ottos och räkor ^^ :)
Dock inne på och ev skaffa ett till 54l men med dvärgkulfiskar, hur svåra är dessa egentligen? Om man inte haft mer än dem typiskt vanliga fiskarna dvs guppy, platy osv.
 
Sayid älskar gigantiska broccolisar, och jag älskar Sayid :love:
image_zpsot0pqwjp.jpeg


Liten Sayid och den enorma bebismalen Joline:
image_zps2okt6rbk.jpeg


Jag har fortfarande alldeles för många guldfiskar, och måste, måste, måste hitta ett nytt hem till dem i vår... :cry: Jag har dragit ut på det på tok för länge för att jag tycker så förbannat mycket om dem, men de förtjänar att få bo i en damm som de ska, även om jag helst hade sett att den dammen var min så kommer det inte bli så. Så jag klappar på de härliga små godisgrisarna så mycket jag kan medan de fortfarande bor kvar hos mig.
image_zpslza9ix6k.jpeg


Den kungliga pannkakan håller hov i 375 liters karet, och kan drista sig till att visa sig i dagsljus för oss vanliga dödliga någon gång i månaden på sin höjd, så då gäller det att kamran är med:
image_zpsii4nssiu.jpeg

image_zpsoownmb60.jpeg


Kungligheten är den enda fisken som den här stollen har respekt för:
image_zps6f29jjmx.jpeg

Gökmalen är så anal med mitt och ditt att den försöker till och med schasa bort MIG från sina rötter om den tycker jag rotar omkring för mycket.:rofl: Börjar förstå varför den blev tillbakalämnad till akvarieaffären...:cautious::p

Mattes favvoungar:
image_zpsqzppm3f8.jpeg

image_zps1eeas41o.jpeg


Såhär ser 375 liters karet ut nu:
image_zpsltpscu0y.jpeg

Gömde Spökets tvärfula dykarhjälm (som han tyvärr älskar) ordentligt den här gången och så fyllde jag bara på med rötter, rötter, rötter - så jag aldrig ska behöva se den igen. Så nu finns det massor med gömslen till de ljusskygga varelserna som bor här. Det vill säga - Jag ser dem endast när de är hungriga. Typiskt.

Håller på och fixar med Glasmalarnas kar också, hoppas på att det här blir en bra grund att bygga vidare på:
image_zpsjx3kdiu3.jpeg


Har svårt att få växter att frodas dock, men skam den som ger sig!!! Om någon har tips om riktigt bra lysrör är det varmt välkommet. Just nu har jag Sylvania grolux och de ger ett fint varmvitt sken men jag börjar undra hur effektiva de är egentligen för trots pmdd så är det vissa (lätta) växter som som helt enkelt inte vill.:rage:
 
Här kommer ännu mer bilder från 375 literskaret. Spöket fastnade på kort idag:
image_zpsp8veknwj.jpeg

image_zpsw0o9nrtw.jpeg

27 cm har han lyckats blivit, något större än de 12 cm han var när han kom hit.

Lilla Snabelina äter numera allt som erbjuds, men favoriterna är röda mygg och räkor:
image_zpsc7awyyvb.jpeg

Hon är så obrydd att hon äter ur handen. Blev väldigt paff första gången det hände, för hon bara rusade fram och började äta innan jag hunnit lägga ner maten. Nyfiken i en strut och alltid hungrig. Men växer gör hon minsann inte?!

De finurliga små Klätterfiskarna:
image_zpstqvtpmrw.jpeg

image_zps9dcifm04.jpeg

image_zpsxgsstn3t.jpeg

De är också väldigt obrydda, och brukar glida fram så fort de ser en men när mobilen åker upp blir de skeptiska! Har funderat på att tejpa fast en gammal mobil på glaset så att de vänjer sig någon gång.

Och Göken, är oftast för virrig för att fastna på kort men ibland så:
image_zpshjshv6so.jpeg

image_zpsmxr3hjeq.jpeg

Enda fisken jag har som älskar torrfoder mer än frysfoder. En riktig skummis! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 080
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 931
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 595
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 090
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp