Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis klar! Eller klar och klar.. Klar med det "nya", tryckt ner överblivna växter i det stora i vild panik :rofl: Tänk att det alltid tar längre tid än jag tror. Jag är nöjd iallafall! Det blir nog fint när växterna växt upp. Nu får några guldbarber gå in akvariet i någon månad så får jag fundera på fiskuppsättning under tiden, det blir inte lätt :nailbiting:
 
Tog lite bilder. Gömmer dem så att jag inte tar upp hela tråden :angel:

Innan, fult som stryk och underprioriterat:
jf8e52.jpg


Nytt grus på plats och rötter utplacerade:
30cr2gp.jpg


I med växter:
20uwmd2.jpg


Börja fylla vatten, gråter över att jag envisas med att köpa såna rötter när jag vet att de bara flyter. Letar fram en tillräckligt stor sten för att hålla allt nere:
nf1awh.jpg


Mer vatten i, flyttar om lite växter:
1zlzr6o.jpg


De första invånarna på invänjning:
wjgfib.jpg


Klart-ish! Tanken är att växterna ska växa upp ordentligt och jag kommer flytta runt lite och sätta i mer senare:
ka0obr.jpg


Ps. Det är finare i verkligheten :p
 
Precis klar! Eller klar och klar.. Klar med det "nya", tryckt ner överblivna växter i det stora i vild panik :rofl: Tänk att det alltid tar längre tid än jag tror. Jag är nöjd iallafall! Det blir nog fint när växterna växt upp. Nu får några guldbarber gå in akvariet i någon månad så får jag fundera på fiskuppsättning under tiden, det blir inte lätt :nailbiting:
Var fanns denna trevliga butik?

Någon som köpt växter via nätet? Finns rätt mycket på tradera t.ex. Är rätt sugen på att fynda där sen när jag är igång.
 
Var fanns denna trevliga butik?

Någon som köpt växter via nätet? Finns rätt mycket på tradera t.ex. Är rätt sugen på att fynda där sen när jag är igång.

Den finns i stockholmstrakten! Jag måste åka dit några gånger till innan jag vågar lita på att de hämtat sig och blivit bra, så jag inte prickade in en lyckodag ;) Fisk kommer jag inte köpa där men kanske lite mer växter. Nästa gång lär jag dock åka till akvarielagret för då ska jag ha lite större mängder, och då är det värt en lite längre resa dit :)

Växter på nätet kan säkert fungera, bara det är bra bilder så man får se hur plantan och rötterna ser ut. Om det inte är några stora pengar kan man ju alltid chansa :D
 
Var fanns denna trevliga butik?

Någon som köpt växter via nätet? Finns rätt mycket på tradera t.ex. Är rätt sugen på att fynda där sen när jag är igång.
Provat handla via Tradera och det gick bra.
Tänk bara på utetemperaturen så växterna överlever att åka med posten. Jag vågar bara köpa via internet när det är ganska varmt (men inte för varmt) ute och vet att temperaturen inte ska svänga alltför mycket.
 
Halloj tråden!
Har nu äntligen bestämt mig för att ha akvarium igen, tyvärr bor jag litet så blir bara ett 70 liters (iaf till att börja med hehe, får se om vi kan rationalisera bort ngt möblemang i framtiden ). Nu är jag lite osäker på vilka fiskar som kan passa, behöver ju nån algätare men karet är väl lite litet för ancistrusar?

Förslag och tips mottages tacksamt! Så peppad :banana:
 
Nu har jag satt igång mitt nya kar, 54 liter.
Har nu 4 små malar och ett gäng snäckor i det. I morgon blir det fler. Ska få hem 10 malbarn, 10 guppy och 10 platy. Yngel allihop
 
Jag har precis sagt hejdå till mina sista mbuna-vänner. Det blev några roliga år men tillslut fick jag inse att det inte var vad jag ville, så nu blir det något annat istället. Karet som nu ska tömmas är på 240l och min tanke är att flytta över fiskar från mitt 350l dit, för att göra något kul i det stora sen.

Jag gjorde en chansning och beställde växter på nätet för några veckor sedan. Extremt dåligt beslut! De skickades i en vanlig pappkartong utan frigolit eller något och när de väl kom fram efter 5 dagar på posten (1-2 dagars leveranstid stod det) var de inte speciellt glada. Fick lite pengar tillbaka, men förlorade en hel del. Nu får jag istället ta mig tid för de timmar det tar att åka till akvarielagret och få tag på riktiga, fina växter. Helt klart värt det!
 
Jag hade för mig att jag hade en oöppnad säck grus av min favoritsort i min stora, oorganiserade hög med akvariesaker. Det hade jag inte, däremot har jag 10 stora hinkar och ungefär 7 stora påsar med gammal grus och sand som jag använt genom åren :rofl: Jag har också fyra flyttkartonger med pumpar, pumpdelar och annat okänt innehåll, samt två flyttkartonger med rötter jag inte är nöjd med. Det finns även en kupa på 80 liter som jag fått av en släkting men aldrig använt eller kommer använda men av någon konstig anledning har sparat. Sen finns det diverse hinkar med okänt innehåll :cautious: Tror jag får sätta mig och rensa innan jag köper minsta grej till.. :angel:
 
Vi behöver hjälp nu. Vårt 180l har lite höga nitrater 10.0 ppm, ph 6.4, nitriner 0ppm och amonia 0.25ppm.
Vi gör vattenburen dagligen, ger minimalt med mat när vi ger, lampan är på runt 4h.
Vi har extern pump som pumpar på bra, extra luft pump och Wave maker så det är bra med syresättning.
Problemet är att det är grumligt och fiskarna dör. Vi hade en algeblommning för ett tag sedan som vi fått bort men sen dess har det gått utför.
Någon som har några idéer? @Gabbi ?
 
Vi behöver hjälp nu. Vårt 180l har lite höga nitrater 10.0 ppm, ph 6.4, nitriner 0ppm och amonia 0.25ppm.
Vi gör vattenburen dagligen, ger minimalt med mat när vi ger, lampan är på runt 4h.
Vi har extern pump som pumpar på bra, extra luft pump och Wave maker så det är bra med syresättning.
Problemet är att det är grumligt och fiskarna dör. Vi hade en algeblommning för ett tag sedan som vi fått bort men sen dess har det gått utför.
Någon som har några idéer? @Gabbi ?

Lägger till att fiskarna är lite röda, l333: orna syns det på undertill, vid gälar och fenor.
 
Vi behöver hjälp nu. Vårt 180l har lite höga nitrater 10.0 ppm, ph 6.4, nitriner 0ppm och amonia 0.25ppm.
Vi gör vattenburen dagligen, ger minimalt med mat när vi ger, lampan är på runt 4h.
Vi har extern pump som pumpar på bra, extra luft pump och Wave maker så det är bra med syresättning.
Problemet är att det är grumligt och fiskarna dör. Vi hade en algeblommning för ett tag sedan som vi fått bort men sen dess har det gått utför.
Någon som har några idéer? @Gabbi ?
Vad filtrerar ni med, aktivt kol?
 
Vad filtrerar ni med, aktivt kol?

Bra fråga. Skaffade externt filter för ett tag sedan.
Hade dubbla filer flera veckor, kom på att det kan vara av att när det gamla inbyggda, jewel, togs bort kan gamla skit påverkar balansen. Vi har flyttat fiskarna som är kvar till krantäntank och tömt det större, så vi börjar om igen. Känns surt då det gått så bra och balansen har varit bra hela tiden och genom 2 flyttar.
 
var in på Arkens Zoo när det var Black Friday
Köpte 2 pansarmalar och 10 zebrafiskar<
Ska gå på Fiskauktionen i Uppsala på lördag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
40 340
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 485
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 554
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp