Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi behöver hjälp nu. Vårt 180l har lite höga nitrater 10.0 ppm, ph 6.4, nitriner 0ppm och amonia 0.25ppm.
Vi gör vattenburen dagligen, ger minimalt med mat när vi ger, lampan är på runt 4h.
Vi har extern pump som pumpar på bra, extra luft pump och Wave maker så det är bra med syresättning.
Problemet är att det är grumligt och fiskarna dör. Vi hade en algeblommning för ett tag sedan som vi fått bort men sen dess har det gått utför.
Någon som har några idéer? @Gabbi ?

Förstår jag dig rätt att du gör vattenbyte varje dag? Varför?
 
Igår fick jag hem mitt 100 liters. Så fort sanden och filtret kommer hem ifrån Cyberzoo, ska det sättas igång.
Sedan flytta över alla firrar från mitt 54 liters dit. Tömma 54.an. Sälja 54an.
 
Joinar här jag också, vi har 3 akvarium som sambon hade sedan innan, jag är total nybörjare på det här. För tillfället har vi mest guppys, platisar och malar. Men idag köpte vi två kampfiskar också :) Så en får bo i sovrummet och en i vardagsrummet. Ska se om jag kan fixa lite bilder
 
Igår fick jag hem mitt 100 liters. Så fort sanden och filtret kommer hem ifrån Cyberzoo, ska det sättas igång.
Sedan flytta över alla firrar från mitt 54 liters dit. Tömma 54.an. Sälja 54an.
Nu trivs alla firrar, snäckor och räkor i sitt nya kar. Är ju dubbelt så stort.
54an tömd och utsatt på annons
 
Någon som har, eller har haft akvarium som inte är av glas? Alltså typ formpressad hårdplast alá damm/plastkar. Är lite sugen på akvarium igen, men är rädd för vattenläckor. Därför känns det som ett rimligt alternativ att ha akvarium i något solitt material. Man får förvisso bara se sina fiskar från ovan och aldrig från sidan, men det har väl sin charm det också. Är det en idé man borde skrota helt eller kan det funka? :idea:
 
Varför dör mina Otocinclus? Jag fattar inte vad jag gör för fel? Inte massdöd, men de droppar av en efter en. Vattenvärden är bra, jag matar dem regelbundet med maltabletter och lite annat grönt. Ändå så får jag dem inte att överleva. Någon som sitter på några bra idéer?
 
Någon som har, eller har haft akvarium som inte är av glas? Alltså typ formpressad hårdplast alá damm/plastkar. Är lite sugen på akvarium igen, men är rädd för vattenläckor. Därför känns det som ett rimligt alternativ att ha akvarium i något solitt material. Man får förvisso bara se sina fiskar från ovan och aldrig från sidan, men det har väl sin charm det också. Är det en idé man borde skrota helt eller kan det funka? :idea:

Aldrig sett i plast - men det kanske finns...

Däremot tänker jag att ett djupt solitt kar borde bli väldigt mörkt. Men det finns bäckakvarium som är jättefina, grunda och långa. Det kanske är något?
 
Generell fråga:
Är det någon som köpt akvarieväxter på posten? Går det, eller dör de på vägen?

Inte plastväxter då alltså :angel:.
 
Generell fråga:
Är det någon som köpt akvarieväxter på posten? Går det, eller dör de på vägen?

Inte plastväxter då alltså :angel:.

Jag har, det gick inte bra. De skickades en onsdag har jag för mig och jag fick leveransen måndagen efter, de var inte alls i bra skick och mycket var bara att slänga direkt.. Hade kanske gått bra om affären skickat tidigare (som det stod att de skulle göra) så de slapp ligga över helgen, men jag är inte sugen på att prova igen :meh:
 
Jag har, det gick inte bra. De skickades en onsdag har jag för mig och jag fick leveransen måndagen efter, de var inte alls i bra skick och mycket var bara att slänga direkt.. Hade kanske gått bra om affären skickat tidigare (som det stod att de skulle göra) så de slapp ligga över helgen, men jag är inte sugen på att prova igen :meh:

Ah... Tack för svar! Trist med plantorna.:(
 
Generell fråga:
Är det någon som köpt akvarieväxter på posten? Går det, eller dör de på vägen?

Inte plastväxter då alltså :angel:.

Jag köper Bara växter på post numera, från privatpersoner som rensar sina akvarier. Växterna i butikerna har alldeles för ofta fått växa upp halvt ovan vatten och med en massa high-tech och är skitsvåra att lyckas med tycker jag.
Så länge man låter bli att posta mitt i vintern och säljaren förpackar på ett reko vis har jag aldrig haft problem. :)
 
Nu har jag startat igång 2 små kar till, till mina kampfiskar ifrån Indonesien. 2 hanar. Väntar på att de ska komma...:nailbiting:
Så nu har jag 5 kar: 48an med en kampfisk hane och snäckor, 54an med kampfisk hane, guppy/endlers, ancitrus, snäckor, 100an med ancitrus, corys, killi, paradisfisk, neoner, snäckor, räkor. Och sedan 30 och 39 liters där en kampfisk hane och snäckor ska bo i varje kar
 
Däremot tänker jag att ett djupt solitt kar borde bli väldigt mörkt. Men det finns bäckakvarium som är jättefina, grunda och långa. Det kanske är något?
Sant, man kanske kan belysa det på något sätt :idea:. Tänkte att man typ kunde ha ett sånt där dammkar men att man har det stående på golvet istället för nergrävt. Så hade man kunnat plantera krukväxter på/runt ramen. Enda problemet med den idén är att jag gillar Scalare och de gör sig ju inte så bra uppifrån :D.
 
Sant, man kanske kan belysa det på något sätt :idea:. Tänkte att man typ kunde ha ett sånt där dammkar men att man har det stående på golvet istället för nergrävt. Så hade man kunnat plantera krukväxter på/runt ramen. Enda problemet med den idén är att jag gillar Scalare och de gör sig ju inte så bra uppifrån :D.

Det finns säkert varianter som kan funka fint.

Typ guldfiskar eller andra knubbiga sorter borde funka bättre än scalarer, diskusar eller andra som liksom inte kommer riktigt till sin rätt från det hållet... :D
 
Har handlat alla mina växter från ett och samma ställe, har ingen Co i akvariet utan bara flytande gödning och det har gått från detta
ewiSsJN.jpg


till detta
RihYMfH.jpg


Så jag är jättenöjd med kvalitén. Skickas via webbutik från Danmark
 
Har varit iväg på Akvariehelg i Kungälv i helgen. Nästa år är det min förening (UAF) som ska anordna det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 162
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 968
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 595
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 109
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp