Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte plantor på nätet ändå, en chansning, och de kom fram högst levade och välmående! Jäkla bekvämt att få ett helt växtgäng levererade till dörren.

Såg däremot att akvariepumpens sladd är sönder - eller själva skyddet in i sladden är sönder, så jag ser de två inre sladdarna. Det är en gammal pump, och jag tror att det är enklare att bara köpa en ny än att försöka laga den.

Så fråga: finns några Buketips på bra och prisvärd cirkulations- och filtreringspump till 250 liters akvarium?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Köpte plantor på nätet ändå, en chansning, och de kom fram högst levade och välmående! Jäkla bekvämt att få ett helt växtgäng levererade till dörren.

Såg däremot att akvariepumpens sladd är sönder - eller själva skyddet in i sladden är sönder, så jag ser de två inre sladdarna. Det är en gammal pump, och jag tror att det är enklare att bara köpa en ny än att försöka laga den.

Så fråga: finns några Buketips på bra och prisvärd cirkulations- och filtreringspump till 250 liters akvarium?
Finns några sidor på nätet att beställa ifrån.
 
Drama i akvarievärlden. Läckande kar: dropp ... dropp .... dropp övergick på ngra timmar till droppdroppdropp. Ingen aning om varför det hände men silikonet börjar väl bli gammalt.

Fick akutköpa ett nytt, något mindre denna gång för att kunna få hem det - och snabbt flytta över vatten, sand och alla akvarieinnevånare till sitt nya hem.

Undvek vattenskada i lägenheten i alla fall. Ett dödsfall i fiskflytten, en liten tetra, men alla övriga klarade sig och jag hoppas ha fått med alla snäckor. Tigersnäckorna syns ju, men de små är så himla lätt att tappa bort i sanden.

Hur som. Slutet gott. Här finns nu ett läckande 250 liters akvarium med möbel om någon kompetent Bukemänniska vill ha och försöka silikona om. Gratis vid upphämtning.
 
Jag var i en ny affär idag, eller rättare sagt en gammal affär med ny ägare. Det såg jättefint och fräscht ut bland fiskarna och de hade fått in riktigt fina exemplar, så jag handlade på mig en hel del. Nu är det lite liv och rörelse i alla kar förutom det stora, jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha där.. Ska ta några dagar till att fundera tror jag och sen blir det en tur till affären igen, jag behöver ändå fylla på med lite malar😁
 
Vi vill förnya det stora (190 l) akvariumet, men vad ska vi ha i? Har ni några roliga förslag på fina lite större fiskar?
 
Vi vill förnya det stora (190 l) akvariumet, men vad ska vi ha i? Har ni några roliga förslag på fina lite större fiskar?


Diskusar är jättefina tycker jag! Finns massor av färger och är ordentligt stora.


1525284160331.png
 
Jag har fått lite blodad tand fler akvarieinnevånare och ska köpa zebrasnäckor i helgen om jag kommer iväg.

Finns det ngn här som har räkor? Funkar det i blandat akvarium med fiskar (ciklider) och snäckor?

1525284442088.png
 
Jag har fått lite blodad tand fler akvarieinnevånare och ska köpa zebrasnäckor i helgen om jag kommer iväg.

Finns det ngn här som har räkor? Funkar det i blandat akvarium med fiskar (ciklider) och snäckor?

Visa bifogad fil 14287
Om du inte har extrem växtlighet med tjocka mossmattor kommer cikliderna nog att göra processen kort med räkorna.
Bättre att skaffa ett separat litet kar i så fall. :)
 
Om du inte har extrem växtlighet med tjocka mossmattor kommer cikliderna nog att göra processen kort med räkorna.
Bättre att skaffa ett separat litet kar i så fall. :)


Ok, då ska jag fundera ett varv till. Ett litet räkakvarium kan inte vara så dyrt, jag kan ha lite guppys där också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ok, då ska jag fundera ett varv till. Ett litet räkakvarium kan inte vara så dyrt, jag kan ha lite guppys där också.
Man får dessutom mycket mer nöje av räkorna när de vågar vara framme och plocka runt utan att oroa sig. Och när man får se alla små räklingar! :love:
Det brukar finnas gott om folk som är villiga att sälja riktigt fina via post.
 
För tillfället ingenting, men i de andra (vi har 3) så har vi platisar, guppys, malar och kampfiskar

Jamen dåså, då kan ni ju välja vad sjutton som helst! :D
Jag älskar ju asiatiskt, så jag föreslår ett litet gäng regnbågar eller, om man vill ha lugnare vatten, några större guramis. Typ mosaik. :heart och stimfisk.
 
Jag har fått lite blodad tand fler akvarieinnevånare och ska köpa zebrasnäckor i helgen om jag kommer iväg.

Finns det ngn här som har räkor? Funkar det i blandat akvarium med fiskar (ciklider) och snäckor?

Visa bifogad fil 14287
Jag har massor av räkor, tillsammans med snälla guppies. Endlers guppy. Perfekt kombo. Räkorna är lite sköra, man måste vara försiktig med dem. Har ett mycket fertilt gäng nu som gör bäbisar hela tiden. Ni anar inte hur gulliga räkbäbisar är:love:. Och hur spännande det är med räkförlossningar:love:
 
Jag har massor av räkor, tillsammans med snälla guppies. Endlers guppy. Perfekt kombo. Räkorna är lite sköra, man måste vara försiktig med dem. Har ett mycket fertilt gäng nu som gör bäbisar hela tiden. Ni anar inte hur gulliga räkbäbisar är:love:. Och hur spännande det är med räkförlossningar:love:

Jag hade regnbågsräkor i en fredlig liten tank ett tag, och jisses vad de filurade runt i mossan! Det var så spännande att se vilka färger som poppade upp också.
Jag hade galaxy rasboror med mina. :heart
 
@Lager Regnbågsfiskar. Det finns en drös, de trivs bäst i grupper och livligt sällskap och hyfsat livligt vatten också. Fantastiskt vackra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 197
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 983
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 597
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp