Bukefalos 28 år!

"Albino" kbl travare e.Eder??

Zuzzi

Trådstartare
Blev lite brydd alldeles nyss, håller en hel del koll på kallblodstravare, att och luskade genom Pålinett's avkommor (f.1992 e.Pål Best ue.Granvar) och hennes senaste avkomma Pålvar (f.2007 e.Eder)

är reggad som albino! Okej vi kan väl komma överrens att den knappast är en riktig albino, men vad kan då detta vara? En cremello? (de finns väl ändå i på kbl travare men det är just den färgen som brukar "kallas albino", de med blåa ögon) Ljus isabell, ljus gulbrun?

Just någon avvikande färg i stammen kan jag inte heller hitta direkt. Jisses vad nyfiken jag blev nu! Kanske någon annan har sett något liknande?
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Måste ju vara en ljust gulbrun med blå ögon?
Jäkla bra de är på att bestämma färg, de där typerna :angel:
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Ja det var något sånt jag tror på också (ser att ordet INTE har försvunnit angående riktig cremello i mitt inlägg innan)

Någon slags ljus gulbrun som blivit glosögd på båda ögonen, vet ju att Pål Best ofta ger speciellt tecknade och gärna med glosögon trots att de saknar bläsar. Denna hade bara en kota på ett bakben.

Den ungen skulle jag vilja se!!!

Blir nog inte förvånad längre över dessa som ska regga hästar :rofl:
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Det hade varit något det :rofl: Kanske effektivt? Skrämmer resten av hästarna i fältet med sina evil eyes!
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Blev lite brydd alldeles nyss, håller en hel del koll på kallblodstravare, att och luskade genom Pålinett's avkommor (f.1992 e.Pål Best ue.Granvar) och hennes senaste avkomma Pålvar (f.2007 e.Eder)

tyckte väl att Pålvar lät bekant från tävlingsbanorna..
Den du menar heter Pålmin? Och Pålinett är efter Pål Lunar, som är efter Pål Best. :)
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

tyckte väl att Pålvar lät bekant från tävlingsbanorna..
Den du menar heter Pålmin? Och Pålinett är efter Pål Lunar, som är efter Pål Best. :)

Men herregud :rofl: Märktes aldrig att jag var hyper när jag skrev första inlägget?? :rofl: Självklart är det så, självaste Pålvar har jag ju själv fotat en gång i tiden också, fniss
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

roligt att den är reggad som albino....speciellt som den har en vit kota med SVARTA fläckar i.....................

är inte albino = pigmentslös?? :confused::p

och albinohästar finns väl inte ens?
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

:rofl: Nä vad jag har hört så dör de redan som foster om de har albinogenen.

Dessa id.inspektörer
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Lämnade min ettårs hingst på hingstbete i Undrom, där fanns det en ettårs hingst efter Eder som var musblack? Vet inte vad de var för färg egentligen såg typ grå ut, tänkte först bork men den var grå. Min hingst efter Eder är stickelhårigt svart, han börjar bli rätt mkt vit i ljumskarna och i svansen. :laugh:
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Lämnade min ettårs hingst på hingstbete i Undrom, där fanns det en ettårs hingst efter Eder som var musblack? Vet inte vad de var för färg egentligen såg typ grå ut, tänkte först bork men den var grå. Min hingst efter Eder är stickelhårigt svart, han börjar bli rätt mkt vit i ljumskarna och i svansen. :laugh:

Hum man skulle nästan ha varit och våldsgästat hos Anders :angel: Tycker det är jätteintressant med färger och tecken hon kallblodstravarna, kanske t.om var denna som jag grundade tråden på?
 
Sv: "Albino" kbl travare e.Eder??

Ja det var något sånt jag tror på också (ser att ordet INTE har försvunnit angående riktig cremello i mitt inlägg innan)

Någon slags ljus gulbrun som blivit glosögd på båda ögonen, vet ju att Pål Best ofta ger speciellt tecknade och gärna med glosögon trots att de saknar bläsar. Denna hade bara en kota på ett bakben.

Den ungen skulle jag vilja se!!!

Blir nog inte förvånad längre över dessa som ska regga hästar :rofl:

Han kan inte vara gulbrun, om inte någon av föräldrarna har gulanlag. Du skev själv att du inte kunde hitta någon avvikande färg i stammen. Det tolkar jag som att du inte har hittat några gulbruna, isabeller eller gulsvarta bakåt? Samt att ingen av föräldrarna har någon av dessa färger? Hur skulle då ungen kunna bli gulbrun??

Avkomman är förmodligen en glasögd ljusbrun (glosögd är lika med onormalt utstående ögon). Inom Welsh finns tex en blodslinje som ger stora tecken, ofta i kombination med blå ögon, och ibland kommer en eller två sådan ögon tillsammans med mycket små eller inga tecken alls. Det verkar vara ett recessivt anlag, eftersom det kan dyka upp stora tecken/glasögon utan att någon av föräldrarna har det, och häst med stora tecken/glasögon får också avkommor utan varken eller...

Om en häst är gulbrun utan att ha en förälder med gulanlag, finns bara tre saker att välja på.

1) Felaktig härstamning
2) En förälder är felklassad till färgen
3) Hästen ser gulbrun ut men är det inte

Gulanlaget finns annars hos kallblodstavaren. Brun + två gulanlag = pärlvit (perlino), fux + två gulanlag = gulvit (cremello), och svart + två gulanlag = sotsvart (smoky cream). En "dubbelgul" har rosa hud och blå ögon, men är inte pigmentlös. Nyansen på färgen är beroende av bakomliggande anlag. Likväl som det tex finns ljusbruna och mörkbruna hästar, finns det också ljusa och mörka "dubbelgula". På de mörkare syns alla vita tecken klart och tydligt...

Gulgenen sitter långt ifrån den gen på C-lokus som ger albinism, så hästar med två gulgener är inga albinos. Det är förstås alldeles för mycket begärt att en id-kontrollant ska känna till det. Som inte ens reagerade på att hästen inte kan vara "albino" utan att någon av föräldrarna är gulbrun, isabell eller gulsvart. Som sagt, man slutar aldrig att förvånas över alla felregistrerade hästar, som är en ren följd av id-kontrollanters bristande kunskaper i färgnedärvning...

Jag har tom varit med om att en ID-kontrollant påstått att en fölunge var brun, trots att båda föräldrarna var fuxar! Ganska skrämmande med tanke på att den personen id-kontrollerar ett stort antal föl av alla raser varje år!
 

Liknande trådar

G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 382
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp