Bukefalos 28 år!

Ålder på ny kaninkompis?

DarkInNight

Trådstartare
Nu börjar jag äntligen bli redo för att skaffa en ny vän till vår hona efter att hennes pojkvän avlidit förra hösten.

Men nu har jag börjat fundera över vilken ålder den nya kaninen bör ha.
Honan är 6 år, pigg och kry.

Bör jag leta reda på en lika gammal eller yngre? Kaninunge?

Det finns ju inte alltför många kastrerade hanar ute på annons, men jag har hittat en tvååring och en femåring.


Man vet ju inte hur länge honan lever heller.

Erfarenheter eller bara lösa tankar kring det hela?? :)
 
Sv: Ålder på ny kaninkompis?

Jag funderade lite som du när Dennis blev själv när han var fyra. Ingen ålder för en kanin, men jag letade också efter en vuxen. Det beror ju på om man är redo att skaffa en ny kompis till den nya när den är halvgammal, eller om man vill lägga ner kaninandet för en överskådlig framtid.

Har du hämtat hem den nye än? :)
 
Sv: Ålder på ny kaninkompis?

Jajamen, han är hemhämtad :)

Gosig dvärgvädur, som det ändå är spring i.

Men han är så jäkla KÅT. Det ska pippas framifrån, bakifrån, sidifrån...
Han är ju kastrerad, men aldrig gått ihop med annan kanin.

Har släppt ihop dem i omgångar.

Igår gick de ihop hela eftermidagen och kvällen men sen särade jag på dem inför natten. Så de skulle få vila...

Idag var honan mkt mer irriterad på hanen och bet ifrån så vi särade ganska snart på dem, vill inte ha ett regelrätt slagsmål.

Sk se om vi hinner ha dem ihop igen till kvällen.


Men en tråkig sak är att min allergi är tio gånger värre sen han kom in i huset :(
Har börjat fundera över om det skulle fungera att vänja in dem som utekaniner till sommaren.
Erfarenheter av att vänja äldre innekaniner till att bli utekaniner?
Det finns möjlighet att ta in dem i kallgarage ifall tempen kryper ner alldeles för många grader.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ursäkta att det blev så långt 😅 Från början så var min plan att ställa ut Lillkatten(huskatt) men pga corona har vi förstås inte...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Marty
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 543
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Efter 10 år utan hund köper pappa äntligen en ny familjemedlem. Flatcoated retriever valp kom hem igår kväll :love: Själv har jag som...
Svar
7
· Visningar
1 389
Senast: Kakis
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 216
Senast: Trissa
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp