Äldre häst med shivering- plötsig ökad stelhet

Ragge_

Trådstartare
24-årig häst med shivering. Rids ca 3 ggr i veckan och visar inga symtom på sin shivering förutom vid hovkratsning osv då höger bak ofta "hakar upp sig" i några sekunder.
Har senaste 3 dagarna varit stel på morgonen när han ska tas ut ur boxen. Typiska shiveringskakningar i några sekunder och sen går han på som vanligt.
Hade idag även svårt att vända inne i stallet före och efter promenad (h.b lyftes bara uppåt och det tog en stund innan han flyttade det i sidled)
Inte stel eller halt annars.

Tankar? Bara ökade symtom från shivering? Gammal och stel ? Eller något annat ?
Tips på frågor eller annat inför veterinärkontakt? :)
 
24-årig häst med shivering. Rids ca 3 ggr i veckan och visar inga symtom på sin shivering förutom vid hovkratsning osv då höger bak ofta "hakar upp sig" i några sekunder.
Har senaste 3 dagarna varit stel på morgonen när han ska tas ut ur boxen. Typiska shiveringskakningar i några sekunder och sen går han på som vanligt.
Hade idag även svårt att vända inne i stallet före och efter promenad (h.b lyftes bara uppåt och det tog en stund innan han flyttade det i sidled)
Inte stel eller halt annars.

Tankar? Bara ökade symtom från shivering? Gammal och stel ? Eller något annat ?
Tips på frågor eller annat inför veterinärkontakt? :)

Låter som veterinär är det enda raka utifrån omständigheterna .
 
Utöver att jag håller med mackan om veterinärkontakt, så..
Har den täcke på sig?
Den erfarenhet jag har av shivering-hästar (som förvisso ligger många år bakåt i tiden) är att de blir bättre av att hållas varma över korset. Och motsatt borde då kunna gälla att den blir sämre om den blir kall.
 
Han har täcke. Det är det jag har fått lära mig också : håll hästen varm och motionera , vilket har hjälp hittils.
Men nu "krampar" benet som sagt vid tillfällen där det inte gjort det tidigare, och det har kommit så snabbt.
Och han kan ju bli stel av att ha stått en natt på box, men idag hade han svårt att svänga runt även efter några timmars hagvistelse och promenad.
Hagarna är ju leriga och tråkiga här i södra Sverige, det kanske kan påverka?
Ska kontakta veterinär imorgon och försöka filma imorgon bitti ifall han inte vill visa några symtom när veterinären är här :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 157
Senast: Raja
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp