Äldre häst som ändrat beteende

elfi

Trådstartare
Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar just nu..

Jag har en islandsvalack född 91, jättefin och fräsch i kroppen för sin ålder (det är ingen som tror att han är så gammal som han är) men nu de senaste dagarna har han betett sig konstigt.

Det började för någon vecka sedan när jag skulle rida ut, då tvärvände han och sprang tillbaka till stallet. Något motvillig att lämna stallet ensam, men så fort vi har kommit ca 50-100 meter bort så är det inga problem sen. Han kan vara något seg att rida ensam, jag får driva fram honom ibland men annars är det inga problem att rida ut ensam. Förut har vi nästan bara ridit ensam och det har gått bra, det är nu den senaste tiden som han inte riktigt vill gå fram för hjälperna.

Rider jag ut i grupp eller tillsammans med någon annan blir han som en helt annan häst. Superpigg, nästan riktigt het och ligger på hela tiden. Slappnar av efter en stund, frustar och kan skritta normalt. Sedan blir han het igen, något tung i handen. Om vi ökar farten och travar lite så galopperar han iväg om han ligger först, ligger han efter en annan häst så försöker han att ta sig förbi den hästen. Han vill heller inte vända tillbaka till stallet när han har sällskap utan han känns ganska nöjd när han får följa med de andra hästarna. Dock går det undan hela tiden.

En dag hade han slitit sig vid insläpp och sprungit ut ur stallet. Ingen fara skedd, det var bara att gå och ta honom igen. Det var en person som har släppt in honom förut men inte så ofta. Första tanken var att han kanske testade den personen, för han brukar aldrig göra så.

Idag gjorde han en sak som han aldrig har gjort förut. Personen som skulle släppa ut honom i hagen gick in i hans box med grimman, han kollade bort (kan göra det ibland men då är det bara att säga åt honom så slutar han) och helt plötsligt hade han tvärvänt och kastat sig ut. Problemet var bara att boxdörren var inte helt öppen (en skjutdörr) så den åkte ner i golvet och han tog sig ut på stallbacken. Han gick självmant in i sin hage, så ingen skada skedd där förutom att boxdörren gick sönder så vi har fått laga den.

Jag har ägt denna häst i 15 år så jag känner honom väldigt väl. Han har aldrig gjort något sånt tidigare. Visst, ibland har han en räv bakom örat och kan hitta på små hyss men inte såhär.

Imorgon kommer hästmassören ut och ska gå igenom honom, han har den senaste tiden haft lite låsningar i bakkärran så han blir behandlad med laser ca en gång i månaden. Många tankar som snurrar just nu, kan det vara synen? Eller något annat? Någon som har varit med om nåt liknande?
 
Det låter ju faktiskt som det skulle kunna vara något med synen eller eventuellt hörseln. Ser ögunen ut som vanligt?
 
@_Yggdrasil_ Det var min tanke med. Ögonen ser ut som vanligt, har inte sett någon förändring på ögonen. Han reagerar om jag ropar på honom från stallbacken o han står längst bort i hagen, så hörseln borde inte vara något problem. Ska ringa till min vet i veckan och höra om hon kan undersöka honom.
 
Tycker också att det låter som att det kan vara något med syn/hörsel. T,ex. att han inte vill lämna stallet ensam men det går bra när han vet att han har andra hästar där som kanske leder vägen/får honom känna sig trygg.
 
@Aionee Det var också min tanke. Men jag har kollat ögon o öron idag utan att upptäcka något konstigt. :(
 
Massören kom ut idag och gick igenom från topp till tå. Fortfarande låsningar trots regelbunden behandling, det vill inte ge med sig helt enkelt. Låsningar både vid bogarna och länden/korset.

Kollade lite hur han betedde sig mot de andra hästarna i stallet och det var som vanligt. Kollade även ögon o öron på honom, men kunde inte hitta någonting alls. Han var jättemysig, ville gärna vara nära o hade koll på alla som var i stallet.

Vet får nog komma ut till veckan och kolla igenom honom.
 
Det är ju inte alltid man kan se förändringar i ögonen bara sådär. Man kan ju få sämre syn utan att få gråstarr menar jag (det händer ju med de flesta när man blir gammal). Men låt veterinären ta en titt som du tänkt. Då får man helt enkelt anpassa sig till det. Ta det som en del av charmen med en gammal häst :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp