Bukefalos 28 år!

allergi, hjälp!

Sv: allergi, hjälp!

Så skönt att det verkar blir bättre för honom :)!

Har en hund här hemma som äter allergifoder - han visade sig, efter flera år av undran, vara överkänslig emot ett särskilt protein. Han tål kalkon och lamm, och funkar helt ok på sitt allergifoder (är tjänstehund) så länge han inte får någonting annat. Men reagerar direkt med kräkningar, feber och slutligen blodig diarré, på ALLT utom H*lls specialmat... Jag har funderat på hur ett rovdjur kan vara allergisk emot protein, men allt är möjligt tydligen.
 
Sv: allergi, hjälp!

Jag tror att allergier och sånt har kommit med att vi ha avlat och låtit hundarna leva ett "inte vildhund liv" typ.. Om du förstår vad jag menar?!
Vi alla vet ju att man inte kan släppa ut en t.ex en hund i det vilda, den överlever inte, för vi har anpassat den efter våra liv, tror det kan vara likadant med foder, vi ger dem "onaturlig" mat de aldrig skulle äta i det vilda. Min gissning iallafall.:)
 
Sv: allergi, hjälp!

Precis, vi har det lite för sterilt tror jag. Hundar mår bra att få i sig lite skit ;).
Det har ju gjorts ett test på tikar som väntade valpar, den ena tiken åt bara sitt torrfoder och den andre åt färskfoder/barf och kanske lite mera?
Det visades att tiken som åt allt , hennes vapar blev inte lika känslig som torrfoderätarna. Detta stod i hundsport för en tid sedan har jag för mig.

Det kanske är som för oss människor att det blir för rent runt om en, förr i tiden hade vi inte heller så många allergisk människor som idag.

Allegi är ju ärftligt men det måste vara svårt att komma åt, min hund är fyra år och hur många valpar har inte den tiken fått (och hanen) och som i sin tur fått valpar osv. Det måste vara svårt att göra något åt.
Det kanske går att ta ett blodprov i framtiden för att se om det finns allergi innan man börjar avla.
 
Sv: allergi, hjälp!

Ja, håller till 100% med dig! Skulle vara spännande att ta reda på hur det egentligen funkar!! vad vi människor har gjort och hur det påverkat våra hundar i dagsläget!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
257
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Nikan
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 364
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp