Allergisk mot hästar

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Fick mina provsvar idag och det visar sig att jag har en lätt allergi mot pälsdjur (kanin, marsvin, katt, hund och häst) :( Har en tibetansk spaniel som jag har haft i 4 år och jag har inte reagerat på honom. Jag har hållit på med hästar i 3 år (varav ett år hade jag en foderhäst som jag var hos varje dag!) och jag har aldrig reagerat överhuvudtaget. Det var meningen att jag skulle köpa en egen häst men mina föräldrar är osäkra och vill inte att min allergi/överkänslighet ska förvärras :( Så vad skulle ni ha gjort? Köpa häst eller sluta helt? Har inget intresse av att börja ridskola eller bli medryttare igen då jag inte trivdes på ridskolan och blir lätt osäker på allt med ridning, hantering osv som medryttare...
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur illa du mår men jag är allergisk mot häst och har vetat det i 18 år. Jag har idag tre hästar. Jag reagerar vanligen inte på hästarna men är det pollensäsong kan den sammanlagda mängden allergener ställa till lite problem. Jag tror mina problem skulle förvärras av att jag höll mig ifrån djuren men min allergi är lätt.
 
Nu vet jag inte hur illa du mår men jag är allergisk mot häst och har vetat det i 18 år. Jag har idag tre hästar. Jag reagerar vanligen inte på hästarna men är det pollensäsong kan den sammanlagda mängden allergener ställa till lite problem. Jag tror mina problem skulle förvärras av att jag höll mig ifrån djuren men min allergi är lätt.
Det kom som en chock då jag inte har reagerat på något djur alls (vad jag kommer ihåg). Skönt att höra att det finns en chans att jag kan fortsätta med hästar! :)
 
En kompis till mig är allergisk mot alla pälsdjur i princip även om smådjur (typ kaniner och marsvin och sånt) är värst. De kan hon inte hålla på med alls. De har dels katt, som fungerar bra, och hon har ridit hela tiden och haft medryttarhäst. Hon reagerar mer på hö och halm än på hästen i sig, så vad jag vet brukar hon försöka undvika att vara jättemycket i höet, packa hö med handskar, och halm behöver man ju inte använda som strö, man kan ju använda något annat. Utöver det aldrig klia sig i ögonen/ta i ansiktet när man hållit på med hästarna, byta kläder och duscha direkt efter stallet (helst byta kläder i stallet om man ska åka bil hem). Nu rider hon inte längre av helt andra skäl, men när hon gjorde det gick det bra.

Om du inte ens känt av allergin själv så ska det inte vara någon fara. Försök välja ett stall med bra luft, det kan också vara en fördel om man kan stå ute och greja med hästen vid pälsfällning och liknande.
 
Som redan sagts fortsätt du med ditt intresse om det är vad du vill. Har en kompis som fick allergi diagnos mot häst & hund för 18 år sedan, idag har hon 20 hästar & en hund. Arbetar i stall och har inga allergi problem.
 
För 25 år sen vart jag allergisk bara sådär. Är allergisk mot damm, pollen och pälsdjur. Får kliande näsa och ögon och lite svårt att andas (väldigt lätt form av astma) Men min allergi har aldrig hindrat mig. Märker jag att jag är inne i en period då jag bli allergisk lättare så borstar jag hästarna ute, undviker att klia mig i ögonen och näsan och när jag får svårt och andas går jag och sätter mig och tar det lugnt tills det släpper.
Har haft egna hästar i 15 år, katt, hund, marsvin och numera toppar jag det hela med att jobba i ett snickeri :D

Säger inte att det jag gör är rätt, men för mig och min "milda" allergi har det fungerat ok genom åren.
Så hästlivet behöver inte vara slut bara för att man är allergisk, bara man är uppmärksam på sin kropp och anpassar sig så kan det gå att lösa!
 
När min pollenallergi bröt ut vid runt 11 års ålder visade pricktesterna allergi för hund, häst och katt också. Jag har dock aldrig reagerat på något pälsdjur, så de är inte alltid 100% tillförlitliga.

Så prova dig fram du :)
 
Här är en till vars pricktest bl.a. visade allergi för hund, häst och katt. Hund och katt stämde inte alls. Häst till någon grad, men det var hanterbart. Som skrevs ovan, prova dig fram.
 
jag är allergisk mot pälsdjur, pollen, gräs och lite annat smått. Här hemma bor det tre katter, en kanin och så har jag häst. Visst känner jag av allergin speciellt på våren, när pollen är värst. Men kör på det som inte dödar det härdar :devil:
 
Samma här. Har också konstaterad allergi mot pälsdjur, gräspollen, björkpollen och gråbo. Hade jätteproblem när jag var liten men sen blev det bättre när jag var i tioårsåldern. De första åren i stallet var en plåga. Ögonen klia och näsan rann. Dessutom gick jag och nös hela tiden. Röda ögon och rött lite uppsvullet ansikte var standard. Men jag var enveten. Jag skulle vara med hästarna. Så det så :D. Men det som sagt bättre med åren.

Gjorde testet när jag var 18 så det är 22 år sedan. Läkaren sa "Och så håller du dig borta från pälsdjur och var försiktig med gräs". Jag såg mest ut så här :o och svarade "Givetvis".

Vad jag glömde tala om var att jag hade häst, kanin och en hund (som dessutom sov i min säng).

Anledningen till att jag gjorde testet var som ett led i en utredning då jag hade svullnat jättemycket efter ett getingstick.

Genom åren har jag haft (och har) häst, hund och bott på en hästgård i många år.

Vad jag kan reagera på är när hästarna tex fäller. Eller när gräset blommar. Att ha ett blötare hösilage som grovfoder underlättar också. Även att ha hästen uppstallad på en lösdrift kan vara att föredra.

Det som hjälper bäst då är att tvätta händerna ofta och låta bli att pilla i ansiktet.

Varsom kan ställa till det är om jag inte varit i stallet på en längre tid (typ 1-2 månader). Då kan det vara en period av någon vecka som är lite jobbigt.

Sen är det där med allergin väldigt individuellt. Vissa blir sämre med åren medan andra blir bättre. Och för vissa blir det inte sämre/bättre alls utan är som det är.

Jag hade helt enkelt chansat. Det kan ju faktiskt vara så att det går utmärkt att ha häst. Ett visst obehag går det dessutom att leva med. Skulle det bli väldigt jobbigt så går det ju faktiskt att sälja hästen.
 
Jag är allergiskt mot hästar och har 3 ;) Känner av det vid fällning ibland annars funkar det fint för mig :)
 
Kör bara! :)

Gå efter hur du mår i stallet och bland hästarna.
Har du dessutom redan haft foderhäst utan att dina symptom förvärrats så är det ju mindre risk för att det skulle göra det nu på senare år?

Som några redan skrivit så kanske lösdrift eller active stable är att föredra om man känner för att vara lite mer på den säkra sidan.:D
 
Enligt allergitest ska jag vara gravt allergisk mot hästar. Jag har foderhäst och ridit på ridskola i 7 år, men än har jag inte märkt något iaf :grin:
 
Prova med basjkirhästar och lösdrift. Min allergi har försvunnit sen jag skaffade basjkir, jag är inte alls lika känslig längre, har en islandshäst också och har inte varit allergisk en dag sen jag skaffade min basjkir. :) Mycket trevliga hästar!
 
Jag är allergisk mot hästar och damm men låter inte det stoppa mig. Min allergi är inte jätte allvarlig (är nog inte din heller om du inte märkt av något) jag ser bara till att det är bra ventilation, öppna fönster, ryktar oftas hästen utomhus, sopar gången precis innan jag går ut och har alltid allergitabletter i fickan.
Inte kul men hästarna gör det värt det!
 
Jag vet en som är ganska allergisk mot hästar, men för henne funkar det kanon med American Curly som är kända för vara allergivänliga.
Men tipset är om du kan åka ut till hästar som du får pyssla och gosa med för se om du reagerar. Många i American Curly hästvärlden tar gärna emot allergiker för se om de tål dessa :) och andra här i tråden har gett många bra tips redan.
 
Hej! Fick mina provsvar idag och det visar sig att jag har en lätt allergi mot pälsdjur (kanin, marsvin, katt, hund och häst) :( Har en tibetansk spaniel som jag har haft i 4 år och jag har inte reagerat på honom. Jag har hållit på med hästar i 3 år (varav ett år hade jag en foderhäst som jag var hos varje dag!) och jag har aldrig reagerat överhuvudtaget. Det var meningen att jag skulle köpa en egen häst men mina föräldrar är osäkra och vill inte att min allergi/överkänslighet ska förvärras :( Så vad skulle ni ha gjort? Köpa häst eller sluta helt? Har inget intresse av att börja ridskola eller bli medryttare igen då jag inte trivdes på ridskolan och blir lätt osäker på allt med ridning, hantering osv som medryttare...
Sålänge man utsätter sig för det i lagom dos så kan det hålla de allergiska reaktionerna borta. Min syster är mycket allergisk mot alla pälsdjur, hö, gräs, pollen, mögel, damm - enligt prover. Men hon har både häst, flera hundar, flera katter, marsvin, kaniner, tidigare hamstrar - samtidigt. Hon blev dålig när hon skaffade sin första häst (vuxen ålder) trots att hon aldrig reagerat under alla år med hästar - det var därför hon gjorde testerna. Hon sålde då hästen men det visade sig att hon inte fortsatte att vara dålig kring hästar/i stall så hon skaffade senare en häst med mig och vi har stått i olika stall med olika hästar nu i över 10 år och det går fint.

Även om man skaffar en allergivänlig ras så kommer det ju alltid att finnas andra hästar runt omkring, det får man räkna med. Och i ett stall är det hö och damm och pollen - som man också brukar vara känslig mot. Men om du klarar av häst nu finns det ingen anledning att tro att du plötsligt inte kommer att kunna göra det. Är det mycket på en gång kan allergin blossa upp tillfälligt, men om du alltid klarat dig fint hittills kommer du troligen att fortsätta att göra det - sålänge du utsätter dig för häst och stallmiljö regelbundet.
 
Jag fick reda på att jag var allergisk mot katt. Fick största utslaget på det när man gjorde pricktest.
Men samtidigt hade jag två katter under 17 år. Riktiga pälsbollar som hårade massor.
Men märkte aldrig av allergin, så det behövs inte utvecklas.

Kanske kan det vara bra för dig att vara ute så mkt dom möjligt med hästarna? Kan tänka mig i ett stall med tex sämre ventilation kanske det märks mer?

Jag tycker du ska köra. Man vet ju ändå aldrig exakt vad som händer i framtiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 502
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp