Allergisk(?) mot vadå - nu?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken säger så undrar jag om det finns något speciellt i luften (fröer, t.ex) just nu som man kan vara allergisk mot? Detta är andra omgången på ett par-tre veckor bara som jag har fått konstigt kliande, torra och röda ögon. Jag tror inte på ögoninflammation eller liknande för ögonen vare sig rinner eller kletar. Igår var jag flitig med ögondroppar (helt vanliga receptfria mot torra ögon, dvs ej allergivariant) och idag mår ögonen mycket bättre. Bara lite rosa i ögonvrån i stället för ilsket rött... Jag har också lite, lite raspig hals och nyser lite oftare än jag brukar göra. En lätt förkylning skulle det kunna vara, men det känns ändå inte riktigt som det är det. Jag HAR varit pollenallergisk på våren när jag bodde utomlands, så det är väl också därför jag funderar på om det finns något i luften (i södra Sverige) så här på sensommaren/tidig höst som man lätt reagerar på?
 
Usch, jag är också rätt rejält allergisk fortfarande, det verkar inte gå över alls i år. Inte ens regnen här i värmland gör någon skillnad.

Saxar från 1177.se ang pollenallergi:

På sensommaren från slutet av juli och hela augusti blommar gråbo. Det är en korgblommig örtväxt som är vanlig vid diken och vägkanter, och som kan ge allergibesvär. Även om björk- och gräspollenallergi är vanligast har många besvär under hela pollensäsongen, från mars till och med augusti. Gråboallergi kan ge symtom ända in i september månad.
 
Fast om gråbo är något som TS normalt sett inte reagerat på kan det ha behövt bygga upp en viss nivå innan allergitecknen kommer, om du förstår hur jag menar. Det gick till en viss gräns men nu slog det över.

Jag har aldrig haft problem med äpplen eller jordgubbar, men de senaste åren har jag fått allt större problem med dem. Det är en korsallergi med min björkpollenallergi och det tog många år innan kroppen reagerade på dem, men nu kan jag inte äta något av dem alls under sommarhalvåret, knappt annars heller.
 
kan gråbå ge även andra allergiska reaktioner såsom nässelutslag? Jag har fått som "myggbett" på enstaka ställen ex armbåge och hand ibland under andra halvan av sommaren (vad jag minns) och senaste veckan har jag fått ordentlig reaktion varje dag... Dvs nässelutslag på armarna, fötterna mestadels. som kliar....
 
Tja... Ögonproblemen fortsätter. Har skaffat antihistamin-ögondroppar och eftersom de hjälper så antar jag att det är en allergisk reaktion? Idag när jag åkte ifrån jobbet började jag nysa när jag kom in och satte mig i bilen + att mina ögon började kännas av. Droppade i ögondroppar när jag kom hem, och ögonproblemen lugnade sig. Men VAD jag är allergisk mot, det vet jag inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp