Allergisk reaktion

Corax

Trådstartare
För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till trav)det senaste. Lite slem och bakterieodling gjordes som var negativ. Jag fick med mig medicin att ge om det blev värre.
Onsdagen för snart två veckor sedan tog jag in hästen med riktigt svullna spott/lymf-körtlar och det hängde som vätskepåsar på ganascherna. Jag suckade mest och kände att 'jaha, nu är det dags igen'. För varje år har hon reagerat på gräset (?)och haft några dagar som hon sett ut som beskrivet ovan.
Sedan jag lärde mig lymfmassage så har jag kunnat hjälpa henne väldigt bra själv och faktiskt kunnat motionera henne (lättare, i en friare form). Men den här gången var halsen som ett spett och man märkte att hon var mer påverkad än vanligt.
Dagen efter hade det gått ner mycket och jag skulle ut på en tur och då hostade hon innan vi ens hunnit från stallplan. Hostade även ett par gånger under ridturen och hon ville inte röra halsen som vanligt.
Efter det eskalerade hostan och jag satte in medicinen som jag tyckte hjälpte en del även om hostan fortfarande kom mer än vanligt. Men i helgen hade hon stått och hostat från och till i hagen hela natten och jag mår såklart sjukt dåligt över att min häst inte mår bra.
Hon har helt normal temp, lite ökat genomskinligt nosflöde, liiite rinnigare i ögonen, andas normalt och har normal temp. Förutom att hon hostar så verkar hon må 'bra'.
Hon går ute dygnet runt och jag har stängt av lösdriftsskjulet som har halm (det ska skopas ut så snart det går), hon har färskt vatten, äter hösilage på foderbord.

Både mor och bror var dammallergiker så jag har i hela hästens liv behandlat henne som om hon själv varit det och hon har varit helt symptomfri (förutom någon host vid ridning men så har hon Alltid gjort).

Jag har självklart varit i kontakt med min veterinär (både en och sjutton gånger och ska ringa igen direkt när de öppnar idag)men nu skulle jag väldigt gärna vilja höra om det är någon här som har varit med om liknande händelseförlopp.
Vad gjorde du?
Vad var hästen allergisk mot?
Vad får/fick den för medicin och resultat av det?
Hur mår/mådde hästen efteråt?
 
Ena islänningen har haft liknande. Allergitest visade bara på reaktion mot mögel, vilket förvånar mig då han har liknande problem oavsett årstid och sommartid går de på gräs 24/7. Men antagligen reagerar han mycket på alla små partiklar, tex pollen, damm från torr hage etc.
Han har behandlats med bronkvidgande och slemlösande under ganska lång period och mår bra nu. Han ska hyposensibliseras mot mögelallergin så får vi se vad det ger.
 
Ena islänningen har haft liknande. Allergitest visade bara på reaktion mot mögel, vilket förvånar mig då han har liknande problem oavsett årstid och sommartid går de på gräs 24/7. Men antagligen reagerar han mycket på alla små partiklar, tex pollen, damm från torr hage etc.
Han har behandlats med bronkvidgande och slemlösande under ganska lång period och mår bra nu. Han ska hyposensibliseras mot mögelallergin så får vi se vad det ger.
Hur är det med hyposensibilering och tävling?
Min veterinär pratade om detta om vi inte kunde få henne stabil på andra sätt men det verkar vara en så lång process med oviss utgång?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 339
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Råkade ut för lite sådant. Sista antibiotikan tagen idag, 10 dagars kur. Var lite otydligt men höger lunga drabbad (troligen upptäcktes...
Svar
5
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp