Allergivänlig katt?

MiniLi

Trådstartare
Hej kattforumet!

Jag har googlat och läst att det finns allergivänliga kattraser, bland annat att bengalerna ska vara mindre allergena än andra raser. Någon som vet om det stämmer?

Jag och sambo är sugna på att skaffa katt. Ingen av oss är allergiska men min pappa är väldigt allergisk mot katt och jag vill gärna att han ska kunna hälsa på hemma hos oss.
Jag har haft hund och även om pappa är allergisk mot dessa så har det funkat med någon allergimedicin.
Katt är det djur pappa är mest allergisk mot, så om det fanns en ras som är liksom lite mindre allergiframkallande (så att det blir mer i nivå med typ hund för honom) så kanske det skulle funka

Tankar, tips och råd?
 
Jag tror tyvärr att det blir väldigt svårt. Det finns raser som det sägs att en del allergiska personer tål bättre. Men det finns ingen som alla allergiska tål. Det skulle absolut vara en chansning. En stor sådan tyvärr. Men raser som en del allergiker tål bättre är rexkatterna och sibirisk katt. Men det finns absolut ingen garanti. En allergiker kan tåla en individ av en ras men inte en annan individ av samma ras. Osv. Kattungar anses ofta vara mer allergena än vuxna men det stämmer inte heller för alla allergiker. En del lär sig tåla (vänjer sig?) vid just de individer de bor med men tål inga andra. Att köpa en katt för din del skulle innebära en risk att din pappa inte tål den och inte kan komma och hälsa på. Tyvärr.
 
LaPerm tålde mitt ex med astma och allergi, verkar vara rätt individuellt sånt där dock. Han tålde även en av min familjs långhåriga bondkatt.
Det bästa är nog att testa. Finns uppfödare man kan få åka till, det gjorde vi :)
 
Jag tror tyvärr att det blir väldigt svårt. Det finns raser som det sägs att en del allergiska personer tål bättre. Men det finns ingen som alla allergiska tål. Det skulle absolut vara en chansning. En stor sådan tyvärr. Men raser som en del allergiker tål bättre är rexkatterna och sibirisk katt. Men det finns absolut ingen garanti. En allergiker kan tåla en individ av en ras men inte en annan individ av samma ras. Osv. Kattungar anses ofta vara mer allergena än vuxna men det stämmer inte heller för alla allergiker. En del lär sig tåla (vänjer sig?) vid just de individer de bor med men tål inga andra. Att köpa en katt för din del skulle innebära en risk att din pappa inte tål den och inte kan komma och hälsa på. Tyvärr.
Svårt!
Jäkla allergier..
 
LaPerm tålde mitt ex med astma och allergi, verkar vara rätt individuellt sånt där dock. Han tålde även en av min familjs långhåriga bondkatt.
Det bästa är nog att testa. Finns uppfödare man kan få åka till, det gjorde vi :)
Får släpa runt pappa till folk som har olika typer av katter :rofl:
 
Jag tror dessutom att det finns stor individuell variation inom raser.

Jag vet en som testade sina hundar av samma ras för att kolla hur allergena de var, den ena var betydligt mer allergen än den andra
Ja det här är ju ingen exakt vetenskap precis..

Men jag tänker att det hade ju varit värre om någon av oss som isf ska bo med katten vore allergisk. Det funkar om den är sådär "lite lagom" allergen för pappa, men ska gärna vara lite mindre allergen än standardkatten liksom :p
Han har ju fixat mina hundar tidigare, men jag vet att han haft svårt att hälsa på tex min moster förr när hon hade flera katter.
 
Vet inte om det är görligt men en kompis är riktigt allergisk. När vi var hemma hos en annan kompis som hade två katter stängdes katterna in i ett separat rum under besöket, ett fönster öppnades (det var som tur var på sommaren) och kompisen hade dammsugit innan + att otroligt allergiska kompisen tagit en tablett innan hen kom.

Det var en helt ok kväll. Kanske inte något man kan göra med spontan besök men med lite förbehåll kan det nog fungera.
 
Jag är ruskigt allergisk mot många katter (på nivå att jag hostar blodsmakande slem och rosslar och väser när jag andas). Men har ändå en egen katt som jag haft sen han var yttepytteliten (hittekatt). Därigenom en bondkatt med okänd härstamning. Katter ska ju bara ha 9 olika proteiner som man är allergisk mot, de flesta katter har samtliga. Så det är till att hitta först och främst vilka proteiner som han är allergisk mot och sen matcha dessa med en katt (om möjligt). Vet inte om det är möjligt eller vad det kostar isådanafall. Men angående raser så marknadsförs Sibirisk katt som ett allergivänligare alternativ (men man kan vara allergisk mot dem också).
 
Sibirisk katt eller deras syskonras Neva Masquerade skulle jag nog börja med att kolla om man tål då det är de som klassas som allergivänliga.

En kompis till mig som har allergi tål Sphynx och Devon Rex så det har han en av varje. Om man tål dem eller inte beror väl på vad man är allergisk mot. Ofta är man allergisk mot hudavlagringarna och fettet i huden, och då funkar det ju inte med Sphynx eller Rex-raser.

Det bästa är nog att testa att besöka någon med den ras man är intresserad av. Jag som uppfödare av ragdoll har märkt att många hör av sig till mig då de hört att ragdollen ska vara allergivänlig. Det stämmer inte alls. Det känns rätt tråkigt att folk fått den uppfattningen då vissa blir lite sura när man säger att det inte stämmer.
 
Problemet är väl att det inte är TS som är allergisk utan hens pappa. Dvs, det är pappa man får prova ut katt på vilket kan bli lite mer komplicerat :idea:
 
Selkirk Rex borde fungera dock ;) Och La Perm.

Det är så dumt att säga så. Det kan funka, men det kan också vara så att pappan är allergisk mot dem också. INGEN ras är allergifri för alla allergiker. Därför kan man inte säga så som du säger. Då riskerar man att en kattunge köps och sen säljs vidare p.g.a. allergi när köparna inser att de inte tål katten.
 
Hej kattforumet!

Jag har googlat och läst att det finns allergivänliga kattraser, bland annat att bengalerna ska vara mindre allergena än andra raser. Någon som vet om det stämmer?

Jag och sambo är sugna på att skaffa katt. Ingen av oss är allergiska men min pappa är väldigt allergisk mot katt och jag vill gärna att han ska kunna hälsa på hemma hos oss.
Jag har haft hund och även om pappa är allergisk mot dessa så har det funkat med någon allergimedicin.
Katt är det djur pappa är mest allergisk mot, så om det fanns en ras som är liksom lite mindre allergiframkallande (så att det blir mer i nivå med typ hund för honom) så kanske det skulle funka

Tankar, tips och råd?

Jag har en bondkatt som visat sig vara väldigt allergivänlig. Det finns ju en hel del bondkatter att adoptera, kanske finns det någon som vill adoptera bort en katt som de märkt är allergivänlig? Sen kan du ju ta med pappa och testa?
 
Det är så dumt att säga så. Det kan funka, men det kan också vara så att pappan är allergisk mot dem också. INGEN ras är allergifri för alla allergiker. Därför kan man inte säga så som du säger. Då riskerar man att en kattunge köps och sen säljs vidare p.g.a. allergi när köparna inser att de inte tål katten.
Då får de väl läsa mitt inlägg en bit upp i tråden när jag nämner precis det. Rasförslagen var mer som svar på tal till att rex raser inte fungerar eftersom devon och cornish släpper mer hudavlagringar än bepälsade katter.
 
Sibirisk katt/Neva masquerade är mindre allergena. Vi känner fyra kattallergiker som alla tål våra nevor. Och en allergisk familj som köpte katt i samma kull som vi och det har gått bra, men det finns givetvis inga garantier.

Ofta är man som mest allergisk mot kattungar, vuxen kastrerad honkatt är vanligtvis minst allergen.
 
Jag tror att alla raser kallas allergivänliga numera eftersom det alltid finns någon allergiker som råkar tåla just den rasen (eller den specifika individen).

Om det inte är någon som bor hos dig som är allergisk skulle jag sikta in mig på en ras som inte fäller nämnvärt och är lätt att städa efter. Det blir lite meckigt att skicka iväg din pappa att besöka uppfödare av de raser du är intresserade av.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 783
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 270
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 243
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 652
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Swisha en främling?
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp