Allmäna funderingar

S

sassabrassa

Är inte så insatt i just distans men nyfiken är jag :)
Har lite frågor och funderingar..
En distanshäst går ju inte i form under tävlingarna,borde dom inte bli utslitna väldigt fort då?De kan väl inte hålla länge när de inte går i form :confused:
Dressyrtränar man en distanshäst?
Annar borde den ju hålla jättedåligt..

Är som sagt inte så insatt.
Hoppas jag inte just dumförklarat mig själv bara :smirk:
 
Jo, man dressyr tränar en distans häst. De rids som alla andra hästar :smirk: Man är inte bara och tränar fart och uthållighet även om det nu är en stor del. För en häst ska orka måste den ju byggas upp av muskler och det är ju extra viktigt för en distanshäst som ska klara av att bära sin ryttare under så lång tid. Hoppas du fick lite svar iaf!
 
Tack för svaren :)
Blev lite klokare nu..

Förra veckan var det en tjej på ridskolan och red med hennes häst.En distanshäst var det..Hästen sprang med huvudet uppe i taket och jobbade inte alls.Hon bara sprang.
Är alla distanshästar så? :confused:
 
Jämt då jag rider min häst så tänker jag dressyr, varesig jag rider på banan eller ute i skogen. Vill helst ha henne i form jämt i trav och galopp och att jobbar på bra och rätt. :) Vi tränar dressyr på banan ca 2 dgr/vecka.
Det är endast på tävling eller rena distansträningspass som hon får gå i fri form.
 
Nej, alla distanshästar går inte så.
Att rida x antal mil i "korrekt dressyrform" går dock inte. Men genom bla dressyr så tränar man upp hästens muskler. På tävling och längre ritter vill man att hästen ska gå i en form där den bär upp sig själv. En form som hästen kan hålla mil efter mil utan större ansträngning.
Jag vill inte ha att min häst går med nosen i taket o sänkt rygg.
Något som många hänger upp sig på när det gäller hästen form är huvudet och halsen. Korrekt form innehåller även rygg och bakdel. Har man bakdelen o ryggen med sig så behöver inte huvudets lodlinje vara exakt. Då kan hästen hålla huvudet friare (dock ej i taket).
// Linda
 
Okej då vet jag det.
Jo det med formen vet jag ganska väl då jag själv är dressyrryttare rakt igenom..
 
Jag förstår om du undrar med tanke på att du inte vet något om distans.
Själv undrade jag länge hur hopphästar kunde hålla eftersom de hopponnyer jag sett på vår klubbana sprang med huvudet rakt upp och dessutom verkade rejsas runt på hoppbanorna i hiskeliga brytsvängar när de tränade...
Nu vet jag att alla hoppryttare inte rider så, utan att de flesta även markarbetar och bygger upp sina hästar för att klara av hoppning, som ju faktiskt är en otroligt onaturlig gren för hästar. De håller dock om de tränas för uppgiften.

Ungefär så är det nog med distans och distanshästar/ryttare. De allra flesta tränar sina hästar inför uppgiften och då håller hästen. Sedan finns det, som i alla grenar, olika seriösa människor.
 
Förra veckan var det en tjej på ridskolan och red med hennes häst.En distanshäst var det..Hästen sprang med huvudet uppe i taket och jobbade inte alls.Hon bara sprang.
Är alla distanshästar så? :confused:

Det finns distanshästar som är så, och det lustiga är att många av dem håller år efter år. Fast jag fattar inte hur det går ihop. Det kan ju inte heller vara speciellt trevligt att rida en sån häst... Men, som sagt, tydligen funkar det för en del. Det finns ju hopphästar som oxå går i en märklig form.

Kanske stirrar vi oss blinda på huvudets placering. Jag tror att många av de här hästarna ändå går med en bra och naturlig balans, trots att huvudet är högt, bara att vi har svårt för att se det med ögat. Det känns kanske annorlunda när man rider...? :confused:

Sen finns det ju hästar som inte mår bra av för mycket samling heller... Jag har en häst med veka bakkotor. För mycket samling skadar honom.
 
Okej.
Jo jag såg ingen aktivtet i bakdelen eller någonting på den hästen.Men det är sant som du säger,det kanske kändes när man red honom :)

Oj,hur rider du din häst då då? :confused:
Hur vet du när det blir för mkt för honom?
(nyfiken som få... :o)

/brassa
 
Jag har slutat vara med på dressyrträningar. För när man tränar för instruktör rider man ju oftast i ridhus, och att samla honom för mycket på det mjuka underlaget är inte bra för honom.

Men jag jobbar fortfarande med formen, smidigheten och lyhördheten när jag rider ut. Men det är inte på samma nivå och med samma mål som tidigare. Innan strävade vi framåt med dressyren. Nu bibehåller jag bara det han har.

Det är en veterinär som har gett mig råden hur jag bör rida och vilket underlag som är bra för honom. För några år sedan fick han inflammationer efter en period med ganska mycket dressyrträning på mjukt underlag. Öppnor är tydligen inte alls bra för honom, för då lägger han stor vikt på ett bakben i taget, och det klarar inte hans bakkotor. I alla fall inte om det är mjukt underlag.
 
Oj, glömde svara på en fråga...hur jag vet när det blir för mycket för honom...

Den gången han fick inflammation kände jag att något var fel, för han ville inte göra öppna, eller korrekta bakdelsvändningar. Han försökte slippa lägga så mycket vikt på det inre bakbenet, och när jag pressade honom stannade han. Eftersom han alltid ställer upp i vanliga fall anade jag att något inte stämde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 358
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: bettysmatte
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 260
Senast: Barbabelle
·
Hundavel & Ras I avelsdiskussioner kommer det ofta upp att man inom vissa raser behöver vara särskilt noga med linjer. Ibland behöver man vara särskilt...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp